عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به زودی اتفاق نخواهد افتاد

رضا نکونام معتقد است: علیرغم اینکه عربستان سعودی با به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل مشکلی ندارد اما شرایطی که ریاض برای عادی سازی ارائه کرده، بسیار سختی است و به نظر نمی‌رسد به راحتی از طرف آمریکا پذیرفته شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از امضای «پیمان ابراهیم» توسط ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، تلاش‌هایی از سوی آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی نیز آغاز شد. به هر حال عربستان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای حال حاضر جهان عرب محسوب می‌شود و در صورت برقراری روابط آن با رژیم صهیونیستی چالش‌های این رژیم در منطقه را کاهش خواهد داد. اما مسئله عادی سازی روابط ریاض-تل آویو چند هفته‌ای است که مجددا مورد توجه رسانه‌ها قرارگرفته و احتمالا ناشی از تلاش مقامات آمریکا در ماه‌های اخیر برای به نتیجه رساندن این موضوع است. دکتر رضا نکونام –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث و بررسی این موضوع پرداخت.

بیشتر بخوانید:

آمریکا در تلاش برای میانجی‌گری بین عربستان و اسرائیل / چه سرنوشتی در انتظار روابط تهران و ریاض است؟

 وی درباره گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد تلاش‌های آمریکا برای برقراری روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این مسئله یک واقعیت در حال پیگیری است و ادعای بدون مبنا نیست. وی افزود: سفر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در همین راستا بود و اولین بار نیست که این موضوع توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود و در گذشته نیز بارها مطرح شده است.

نکونام با اشاره به صحبت‌های پیشین نتانیاهو که برقراری روابط با عربستان را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود در سیاست خارجی مطرح کرده بود، تصریح کرد: در حال حاضر این مسئله از سوی سه طرف –یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی- در حال پیگیری است و به نتیجه رساندن آن برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی با یک چالش جدی روبروست و آن به رسمیت شناختن ایده دو دولت و پذیرش دولت فلسطین است. اما سیاست دولت فعلی رژیم صهیونیستی با این مسئله در تعارض است. به اعتقاد این کارشناس منطقه، اگر یک دولت چپگرای غیرافراطی در اسرائیل روی کار بود، امکان تحقق این مسئله بیشتر بود اما در حال حاضر که دولت راستگرای افراطی نتانیاهو روی کار است، بعید است که ایده دو دولت را بپذیرد.

نکونام خاطر نشان کرد: شرایطی که عربستان برای پذیرش مسئله عادی سازی ارائه کرده شرایط بسیار سختی است و به نظر نمی‌رسد به راحتی از طرف آمریکا پذیرفته شود. وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به اوضاع آشفته داخلی در سرزمین‌های اشغالی چقدر عاقلانه است که عربستان دست به اقدام برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند، گفت: این یک مسئله دراز مدت است و عربستان شرایط خود را در همین چارچوب بیان کرده است؛ علاوه بر این، ممکن است زمینه‌های پذیرش شرایط این توافق در خود اسرائیل پذیرفته نشود. لذا معلوم نیست که چنین توافقی اساسا به نتیجه برسد.

کارشناس مسائل منطقه در مورد چالش‌های احتمالی روابط ایران و عربستان در صورت عادی سازی روابط ریاض-تل آویو گفت: قطعا اگر این اتفاق رخ دهد، روابط ایران و اسرائیل با مشکل جدی مواجه خواهد شد؛ زیرا این مسئله کمپ دیوید 2 خواهد بود. از نظر وی، پذیرش عادی سازی عربستان با اسرائیل برای ایران قابل پذیرش نخواهد بود مگر اینکه ایران از سیاست‌های اصولی خود عدول کند. هر چند که به اعتقاد نکونام، بعید است این اتفاق به زودی‌ها رخ دهد اما به هرحال احتمال به نتیجه رسیدن آن هم در چند سال آینده دور از ذهن نیست؛ زیرا عربستان در کل با به رسمیت شناختن ریاض مشکلی ندارد و صرفا چند شرط برای آن مطرح کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =