اعتماد و ایمان به جوانان نیاز امروز کشور است

وزیر علوم با بیان این که اعتماد و ایمان به جوانان نیاز امروز کشور است، گفت: اگر به نسل جوان اعتماد شود، نتیجه بخش خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۶ مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این نهاد انقلابی اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در سال ۱۳۵۹ و با هدف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تاسیس شد و در سال‌های ابتدایی تشکیل، در حوزه‌های فرهنگی بسیار موفق عمل کرد. پویایی، از جمله ویژگی‌های اصلی جهاددانشگاهی است و همین ویژگی موجب شد در ادامه این نهاد انقلابی که با هدف فرهنگی تشکیل شده بود، با تغییر در اساسنامه و رویکرد فعالیت، علاوه بر موضوعات فرهنگی، به مسایل پژوهش و فناوری نیز ورود کرده و دستاوردهای عظیمی برای کشور به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید:

استعفای وزیر آموزش عالی نروژ به اتهام استفاده از رانت اطلاعاتی

وی با اشاره به موفقیت جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی و فناورانه، افزود: توسعه دانش بنیان کشور از حدود ۲۰ سال پیش مورد تاکید و توجه نخبگان کشور قرار گرفت، این در حالی است که جهاددانشگاهی از همان سال‌های ابتدای تشکیل، فعالیت‌های فناورانه خود را آغاز کرد و در سال‌های دفاع مقدس نیز به نوعی پشتیبانی فناورانه جبهه را بر عهده داشت.

زلفی‌گل تصریح کرد: چهل و سه سال فعالیت جهاددانشگاهی و فعالیت‌های موفقی که در این نهاد به نتیجه رسیده است موجب شده امروز بیش از پیش به این نهاد انقلابی اتکا کنیم و لازم است حل و فصل مسایل بر زمین مانده کشور به عنوان ماموریت به این نهاد واگذار شود. در سال‌هایی که کشور دوران پس از دفاع مقدس را سپری می‌کرد و شاید کمتر نهادی به فکر توسعه علمی و فناورانه کشور بود، جهاددانشگاهی با بهره مندی از دانشمندان خود از جمله جهادگر فقید مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، فعالیت عظیم و ناشناخته‌ای مانند سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری را آغاز کرد و نه تنها در این عرصه به موفقیت رسید، بلکه با سرعت رشد مثال زدنی به یکی از مجموعه‌های علمی و درمانی مورد استناد در دنیا تبدیل شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعتقاد دارم ایمان و اعتماد به نسل جوان، رمز موفقیت جهاددانشگاهی در طول حیات چهل و سه ساله خود بوده است. آنچه نیاز امروز کشور است، همین اعتماد و ایمان به جوانان است و همانطور که بارها بیان شده است اگر به نسل جوان اعتماد شود، نتیجه بخش خواهد شد، جهاددانشگاهی این تئوری را به عمل تبدیل کرده است. علاوه بر محصولات فناورانه متعدد و تاثیرگذاری فرهنگی قابل توجه این نهاد در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد پرورش مدیران کارآمد و جوان بسیاری از سوی جهاد دانشگاهی در سال‌های ابتدایی شروع به فعالیت بودیم و در سال‌های بعد بخش زیادی از مدیران فعال در عرصه‌های مختلف کشور به نوعی از مسیر جهاددانشگاهی گذر کرده بودند.

وی افزود: تلفیق علم و فرهنگ، زاویه دیگری از فعالیت جهاددانشگاهی است. همیشه این نکته مورد توجه بوده است که پیشرفت علمی بدون پیوست پرورش فرهنگی، به انحراف خواهد رفت. جهاددانشگاهی از جمله مجموعه‌هایی بود که به همان میزان که به توسعه علمی و فناورانه توجه داشته است، رویکرد فرهنگی را نیز مدنظر داشته است و به همین دلیل شاهدیم که اعضای این نهاد علمی، فرهنگی و فناورانه با انگیزه‌ای ویژه و فراتر از انگیزه‌های مادی و دنیوی، فعالیت می‌کنند و اگر بسیاری از پروژه‌های موفق جهاددانشگاهی با بودجه و هزینه‌های ناچیز به نتیجه رسیده است، ناشی از این نوع نگاه است.

زلفی‌گل گفت: اعتماد به جوانان و تلاش جهادی و شبانه روزی با انگیزه‌هایی فراتر از انگیزه‌های مادی، در جهاددانشگاهی منجر به موفقیت و ایجاد خودباوری در نسل جوان شد و اعتقاد دارم این دستاورد عظیم برای کشور با هیچ عدد و رقمی قابل محاسبه نیست و امروز نهاد جهاددانشگاهی به الگویی اسلامی و ایرانی برای پیشرفت از مسیر ایمان، امید و اعتماد به جوانان تبدیل شده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی از بازیگران اصلی نظام علم و فناوری کشور محسوب می‌شود که برای تحقق توسعه دانش بنیان کشور، الگویی ویژه ارائه کرده است. البته طبیعی است که در مسیر فعالیت جاین نهاد فراز و فرودهایی نیز وجود داشته است، ولی امروز می‌توان با اطمینان گفت که جهاددانشگاهی به طور کلی موفق عمل کرده است و کشور به چنین مجموعه‌ای در زنجیره نظام علم و فناوری خود نیاز دارد.

زلفی‌گل تصریح کرد: در بررسی نظام علم و فناوری کشور باید به این نکته توجه شود که هر کدام از بازیگران این نظام باید ماموریت مشخص داشته باشند و فعالیت‌ها بر اساس ماموریت‌های تعریف شده و به دور از موازی کاری باشد. در چنین شرایطی لازم است در تدوین برنامه‌های توسعه کشور و دیگر اسناد بالادستی به این موضوع توجه شود. جهاد دانشگاهی نیز نهادی قابل اعتماد است که می‌توان با اتکا به ظرفیت‌های علمی و فناورانه موجود در این نهاد و همچنین نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و باتجربه، ماموریت‌های ویژه‌ای را به این مجموعه واگذار کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر شاهد مشارکت بسیاری از دانشگاه‌های کشور با جهاد دانشگاهی در استان‌های مختلف هستیم و اگر زمانی این مشارکت تنها در حوزه‌های فرهنگی تعریف می‌شد، اما امروز در بخش‌های مختلف پژوهش و فناوری، آموزش و تجاری سازی فناوری نیز شاهد همکاری‌های دانشگاه‌های کشور و جهاددانشگاهی هستیم و توسعه همکاری‌ها نیز مورد تاکید است. با این وجود فعالیت‌های فرهنگی، نقطه اشتراک همکاری‌های واحدهای جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های مادر کشور است.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی تشکیل جهاددانشگاهی، شاهد فعالیت‌های فرهنگی گسترده این نهاد در دانشگاه‌ها بودیم و بسیاری از دانشجویان در کنار تحصیل، به فعالیت در جهاددانشگاهی مشغول می‌شدند و از دل این فعالیت‌های دانشجویی، مجموعه‌هایی مانند خبرگزاری داتنشجویان ایران (ایسنا)، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بیرون آمد، مجموعه‌هایی که امروز نیز از جمله مراکز و سازمان‌های موفق کشور محسوب می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رکود فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های کشور به همچنین در جهاددانشگاهی بوده ایم که دلایل متعددی می‌توان برای آن متصور بود، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی قائل به انفعال فرهنگی نیستیم؛ از سویی جهاددانشگاهی را رقیب خود در حوزه فرهنگی نمی‌دانیم، بلکه تاکید بر این است که مجموعه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از جمله جهاددانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و انجمن‌ها و کانون‌های فعال در دانشگاه‌ها هرکدام باید بخشی از بار فعالیت‌های فرهنگی را به دوش بکشند و با تقسیم کار، شاهد هم افزایی فرهنگی در دانشگاه باشیم. در حال حاضر نیز جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی بسیاری از دانشگاه‌های کشور عضویت دارد و رویکرد روسای دانشگاه‌ها در این زمینه نیز همکاری با جهاددانشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =