ادبیات کودک و نوجوان راهگشای ورود به دنیای کودکان است / نبود سیاست‌گذاری فراگیر بزرگ‌ترین مشکل عرصه فرهنگ

کتاب کودک و نوجوان همیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌ و همه کارشناسان نیز همواره به این موضوع تاکید داشته‌اند. اما حالا دیگر از آن رونق همیشگی خبری نیست و ادبیات کودکان و نوجوان چندسالی است که از روزگار پر رونق خود فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، صحبت از کتاب کودک که به میان می‌آید خاطرات کتاب‌هایی همچون حسنی نگو یه دسته گل، ماهی سیاه کوچولو، مربای شیرین و غیره برایمان زنده می‌شود، کتاب‌هایی که ما را با خود به دنیایی کودکانه و پر از هیجان می‌کشاندند.

بیشتر بخوانید:

دشواری‌های کار کردن در زمینه ادبیات کودک / نبود نقد ادبی بزرگ‌ترین آفت است

کتاب کودک و نوجوان همیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌ و همه کارشناسان نیز همواره به این موضوع تاکید داشته‌اند. اما حالا دیگر از آن رونق همیشگی خبری نیست و ادبیات کودکان و نوجوان چندسالی است که از روزگار پر رونق خود فاصله گرفته است.

در یک آشفتگی جدی فرهنگی در کشور به سر می‌بریم

تا جایی که حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر نشر جمال و از فعالان نشر حوزه کودک و نوجوان در این باره عنوان می‌کند: متاسفانه در ایران مرکزی که نیازهای محتوایی مخاطب کودک و نوجوان را سنجیده، برایش برنامه‌ریزی کرده و برای آن هدایت و حمایت قرار داده باشد، نداریم.

وی می‌گوید: این مسیر کاملاً رها شده است،‌ مدیریت‌های چندگانه محتوایی در برخی حوزه‌ها از جمله صدا و سیما،‌ سینما،‌ تئاتر و... و رها شدن فضای مجازی به ویژه پلتفرم‌ها و ... این را نشان می‌دهد که ما در یک آشفتگی جدی فرهنگی در کشور به سر می‌بریم و کارهای فرهنگی بدون رعایت هیچ استانداردی انجام می‌شود.

سبحانی‌نسب می‌افزاید: در حوزه کودک و نوجوان متاسفانه نیاز بیشتری است که این هماهنگی و انسجام منطبق با قوانین و قواعد وجود داشته باشد، چرا که مخاطب کودک خود نمی‌تواند تمیز و تشخیص دهد و اشتباهات مسیر نیز رها شده است،‌ پس بزرگ‌ترین مشکل ما نبود یک سیاست‌گذاری فرهنگی فراگیر در همه عرصه‌های فرهنگ است، در حقیقت ما مدیریت استراتژی محتوا برای فرهنگ به ویژه برای کودک و نوجوان نداریم، نقشه راه نداریم، رصدگر مسیر راه نداریم.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم به ارزیابی مسیر طی شده فرهنگ از سال پیش تا سال جاری بپردازیم،‌ باید گفت،‌ نقاط قابل اتکایی وجود ندارد،‌ از  پارسال تا امسال چند فیلم تولید شده؟ چند کتاب منتشر شده؟ چند محصول دیجیتال تولید شده است؟ اصلا از حیث محتوا و از حیث مهندسی نقشه راه چه نقطه‌گذاری انجام شده است؟  که بتوانیم پارسال را با امسال یا ده سال پیش را با وضعیت کنونی مقایسه کنیم؟ امسال غیر از برخی از اتفاق‌های خوب‌، شاهد جریان خاصی نبودیم.

کودک و نوجوان زیربنای جامعه است

همچنین، سمیه رنجبر نویسنده کتاب کودک در گفت‌وگویی کودک و نوجوان را زیربنای جامعه دانسته و اظهار می‌کند: برای اینکه جامعه موفق‌تری داشته باشیم، باید زیربنا را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مواجهه روزانه خود با کودکان و نوجوانان و آشنایی با مسائل و نیازمندی‌ها و سوالات آنان، تصریح می‌کند: با دنیای کودکان آشنا هستم و می‌دانم که برای پاسخ به سوالات کودکان باید به روز باشیم، زیرا کودکان بسیار باهوش و کنجکاو و مطالبه‌گر هستند.

رنجبر، ادبیات کودک و نوجوان را دارای ظرافت های خاص دانست و یادآور شد: امکان دارد یک نویسنده بسیار بزرگ با موضوع کودک و نوجوان کتابی را تالیف کند، اما آن کتاب در برقراری ارتباط با جامعه هدفش موفق نباشد، زیرا به زبان کودکان نیست.

مولف کتاب «سطل زباله‌های سحرآمیز» پرداختن به حوزه کودک و نوجوان در همه عرصه را یکی از پیش نیازهای پیشرفت و تعالی یک جامعه دانسته و بیان می‌کند: ادبیات کودک و نوجوان یکی از این عرصه‌هاست و قطعا می تواند راهگشای ورود به دنیای کودکان باشد.

به گزارش ایسکانیوز، ادبیات کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک حوزه انسان‌ساز بوده و زیربنای یک جامعه است، اما چرا با توجه به اهمیتی که حوزه کودک و نوجوان دارد، فکری برای چالش‌ها و مشکلات این حوزه نمی‌شود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1193765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =