خاندوزی: چگونگی پرداخت سود سهام عدالت به شرکت‌ها بستگی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ نحوه پرداخت سود سهام عدالت، بستگی به صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و وصول سودها دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه رونمایی از نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در پاسخ به این که سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۱ امسال آیا یک مرحله‌ای و یا دو مرحله‌ای پرداخت می‌شود، گفت: نحوه پرداخت سود سهام عدالت بستگی به صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها دارد که این صورت‌های مالی به تازگی رسیده و دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای می‌شود؟

وی افزود: اگر سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر همزمان برسد، می‌توان یکباره سود سهام عدالت را تجمیع کرده و پرداخت کنیم و در آن صورت عدد بزرگ‌تری می‌شود، اما اگر سودها به تدریج وصول شود و مانند سال گذشته که سود هلدینگ خلیج فارس در آخر سر رسید، مجبور می‌شویم، در دو قسمت پرداخت کنیم که سودها کوچک‌تر خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ارزش‌گذاری دارایی نامشهود شرکت‌ها، اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد نه مسئولیت ارائه کالا و خدمات مشخصی مانند وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت و وزارت نیرو که آب و برق ارائه می‌کند داریم و نه مسئولیت کنترل بازار و قیمت ارز را داریم، اما مسئولیت ما ایجاد زیرساخت برای رشد اقتصاد کشور و تامین مالی اقتصاد است.

خاندوزی اضافه کرد: دستورالعمل دارایی‌های نامشهود تهیه شده و بستری را برای ارزیابی این دارایی‌ها فراهم می‌کند. دستورالعمل حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تهیه شده، در این شرکت‌ها بخش عمده سرمایه‌شان تبدیل دانش به ارزش اقتصادی است که تاکنون به رسمیت شناخته نمی‌شد. باید این دارایی‌های نامشهود به رسمیت شناخته و در صورت‌های مالی درج شود و قابل ارائه به نهادهای مالی مانند بانک باشد.

وی گفت: اعتبار و اخلاق کار در شرکت‌های دانش‌بنیان باید تبدیل به ارزش اقتصادی شود و در فرایند اعتبارسنجی شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات از بانک به‌کار گرفته شود. همچنین برای فعالان اقتصادی در گزارشگری مالی،‌ دارایی‌های نامشهود شناسایی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: برخی شرکت‌ها هستند که دارایی مشهودی ندارند، اما پایگاه‌ داده‌های وسیعی در اختیار آنهاست که دارای اهمیت و ارزش اقتصادی است یا برخی شرکت‌ها هزار نفر به عنوان برنامه نویس دارند که دارای ارزش است و یا برخی شرکت‌ها شبکه مشتریان بزرگی در اختیار دارند که دارای ارزش اقتصادی است، اما تاکنون رسمیت نداشت. از این پس باید این دارایی‌ها ارزش‌گذاری شود و موضوعاتی مانند اختراعات، ایده‌ها و فرمولاسیون خاص به عنوان دارایی نامشهود، ارزش‌گذاری شود.

خاندوزی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند، گفت: گاهی شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند دارایی خود را ارائه کنند، بنابراین در صورت‌های مالی زیانده نشان داده می‌شوند و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ورشکستگی می‌شوند. باید کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان حسابرسی و دیگر نهادها، دارایی نامشهود شرکت‌ها را در صورت‌های مالی به رسمیت بشناسند و فعالیت اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر شود.

در این مراسم همچنین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان ۹۵ درصد ارزش دارایی‌های آنها نامشهود است و شرکت‌های دانش‌بنیان در غرب توانسته‌اند پول‌های سرگردان را از کف  جامعه جمع‌آوری کرده و به اقتصاد تزریق کنند.

وی گفت: اگر زیرساخت‌ها در کشور ما فراهم شود که یکی از آنها اجرای نظام جدید ارزش‌گذاری است، می‌توانیم سرمایه‌های سرگردان را به این وسیله جمع‌آوری و به اقتصاد تزریق کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: نظام ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در سه مورد آماده است و ما هم تلاش می‌کنیم در بحث تشخیص هزینه تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنیم و بخشی از این هزینه‌ها را بپذیریم.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: دارایی‌ نامشهود برای اعتبارسازی شرکت‌ها در زمینه تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بازار سرمایه شرکت‌های دانش بنیان و نوآور پذیرفته می‌شوند و پذیرش رکن ضامن این شرکت‌ها، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی است و باید نظام ثبت،‌ تشخیص و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود تکمیل شود.

وی اظهار امیدواری کرد با ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شاهد خیرات بزرگی برای اقتصاد، کاهش تورم و جمع‌آوری نقدینگی و تزریق به اقتصاد باشیم.

انتهای پیام/‌

کد خبر: 1194114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =