انتخاب رشته ۱۴۰۲| پشت کنکور ماندن؛ ممنوع!/ داوطلبان به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها توجه کنند

یک مشاور کنکور به داوطلبان توصیه کرد که به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها از جمله خوابگاه‌ توجه داشته باشند و در گام بعدی نوع خوابگاه پردیس خودگردان یا دولتی را نیز بررسی کنند.

علیرضا راستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه داوطلبان برای انتخاب رشته‌ها باید موضوعات مختلفی را در نظر داشته باشند، اظهار کرد: برخی از داوطلبان هنگام انتخاب رشته به تمام جوانب توجه نکرده و متاسفانه بعد از گذشت مدت زمانی دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله افسردگی و دلزدگی از ادامه تحصیل می‌شوند. 

بیشتر بخوانید:

انتخاب رشته 1402| داوطلبان شهر محل سکونت خود را انتخاب کنند/ اضطراب و افسردگی نتیجه دوری از خانواده برای دانشجویان

این مشاور کنکور اضافه کرد: داوطلبان برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل دانشگاهی را انتخاب کنند که نزدیک محل سکونتشان باشد. این موضوع  به ویژه برای دختران اهمیت دو چندانی دارد. مدت زمان تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است. بنابراین داوطلبانی که قصد دارند این رشته‌ها را انتخاب کنند، بیشتر باید به نزدیکی مکان دانشگاه و محل سکونت توجه کنند. 

وی با بیان اینکه داوطلبان به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها از جمله خوابگاه‌ نیز توجه داشته باشند، گفت: داوطلبان در چند کد رشته محدود احتمال قبولی دارند، بنابراین براساس آنها، چند دانشگاه را انتخاب کنند. سپس این دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهند که آیا خوابگاه دارند یا خیر. در گام بعدی نوع خوابگاه یعنی پردیس خودگردان یا دولتی را بررسی کنند.

پشت کنکور ماندن؛ ممنوع!

راستی با تصریح بر اینکه بهتر است داوطلبان برای چند سال متوالی کنکور ندهند، گفت: به داوطلبان توصیه می‌کنم که سال اول که کنکور دادند اقدام به انتخاب رشته کرده و منتظر کنکور سال بعد نباشند.؛ چرا که بارها شاهد بودیم که رتبه افراد  در کنکور سال اول به مراتب کمتر از کنکور سال دوم بوده است.

این مشاور کنکور ادامه داد: البته به افرادی که مطالعه کافی نداشته‌اند یا درگیر مشکلات خاصی بودند، توصیه ماندن برای کنکور سال آینده را می‌کنم؛ اما افرادی که مطالعه کافی داشتند، بهتر است که همین امسال انتخاب رشته کنند. 

تاثیرات دو مرحله‌ای بودن کنکور بر رتبه داوطلبان

وی درباره تاثیرات دو مرحله‌ای بودن کنکور بر انتخاب رشته داوطلبان مطرح کرد: به عقیده بنده، برگزاری کنکور به صورت ۲ بار در سال بسیار مثبت بوده و تاثیرات مثبت آن در سال‌های آینده بیشتر نمایان خواهد شد. امسال کنکور  مرحله اول باعث شد تا دانش آموزان سال دوزادهم با داوطلبان پشت کنکور مانده در دی ماه کنکور دهند. این موضوع استرس دانش آموزان را کاهش داد. از سوی دیگر سازمان سنجش تراز بالاتری را برای داوطلبان در نظر گرفته است. بنابراین داوطلبان نباید نگران باشند که کتاب‌های درسی آنها در دی ماه به پایان نرسیده است.

راستی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنم بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور، ظرفیت‌هایی که به دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد بیش از میزان قید شده در دفترچه کنکور باشد. چون تجربه نشان می‌دهد هر زمان مناقشه بین سازمان سنجش و سایر نهادها افزایش یافته، این سازمان تلاش کرده تا افزایش پذیرش بیشتر، دانشگاه‌ها را راضی کند. 

این مشاور کنکور و انتخاب رشته بیان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم اجازه دهند فرزندان خودشان تصمیم بگیرند و انتخاب رشته کنند. نباید داوطلبان را تحت فشار قرار دهند. هم اکنون دانشجویان زیادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارند که به اصرار خانواده‌ها رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را انتخاب کرده ولی در اولین جلسه کلاس تشریح از شدت ترس بی هوش شدند. 

وی در پایان خاطرنشان افزود: مشاوران تحصیلی هر سال به خانواده توصیه می‌کنند که آرزوهای بر باد رفته خود را به فرزندان تحمیل نکنند، اما متاسفانه هر سال شاهد تکرار این موضوع هستیم. این موضوع جز افسردگی حاصلی برای افراد ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =