رتبه دوم کنکور تجربی: قبولی در رشته‌های تاپ، بدون کتاب‌های کمک آموزشی غیرممکن است

رتبه دوم کنکور تجربی گفت: متأسفانه بدون استفاده از کتب کمک آموزشی و شرکت در پیش آزمون‌ها و تنها با اتکا به کتاب‌های اصلی، نمی توان در کنکور درصد زیادی را کسب کرد و تقریبا قبولی در رشته‌های تاپ، بدون استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی غیر ممکن است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از یزد، کنکور ۱۴۰۲ با همه پیچیدگی‌ها و تغییرات و پس اعلام نتایج به ایستگاه پایانی خود رسید. امسال ۴۸۵ هزار و ۳۵ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی با هم به رقابت پرداختند که این مقدار بیشترین تعداد شرکت کننده در یک گروه آزمایشی بوده است. محمد قانع از یزد موفق به کسب رتبه دوم کنکور سراسری در این گروه شده است. وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسکانیوز، مقدار مطالعه روزانه خود را ۱۲ ساعت عنوان کرد و نسبت به تغییرات اساسی سال گذشته در کنکور ابراز ناراحتی کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

چه مسیری را برای کسب موفقیت در کنکور پیمودید؟

دوره اول و دوم متوسطه را در دبیرستان شهید صدوقی که یکی از مدارس سمپاد یزد است، گذراندم. فضای رقابتی حاکم در این مدارس باعث تشویق من برای رسیدن به موفقیت در کنکور بود. درس زیست شناسی و سایر دروس مرتبط با علوم تجربی در دوره متوسطه اول  من را خیلی علاقه مند به این رشته کرد و سبب شد من تجربی را در متوسطه دوم انتخاب کنم. نظر خانواده هم با من در انتخاب رشته یکی بود و انتخاب را بر عهده خودم گذاشتند و خیلی در این مسیر به من کمک کردند. مسلماً اگر انگیزه، حمایت و امید آن‌ها نبود من اصلاً موفق نمی‌شدم.

چقدر آموزش تکمیلی مثل کلاس کنکور، مشاور و کتب کمک درسی در این مسیر به شما کمک کرد؟

اوایل کار، خیلی با مشاوره و این مسائل خیلی موافق نبودم و فکر می‌کردم که مشاوره خیلی مفید نیست، اما بعد از اینکه وارد جو کنکور شدم و مشاوری را انتخاب کردم، متوجه شدم که خیلی می‌تواند در این موضوع به من کمک کند. از طرفی کتب کمک آموزشی به نظر من مهم‌ترین منبع برای موفقیت در کنکور است؛ البته بعد از کتاب‌های اصلی آموزش و پرورش. من درهیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم. بدون تلاش اصلاً این حواشی به کار دانش آموز نمی‌آید. دانش آموزان باید در سال کنکور مراقب باشند تا درگیر حواشی و تبلیغات سواستفاده‌کنندگان نشوند.

کتاب‌های درسی وزارتی منبع اصلی برای قبولی در کنکور هستند یا کتب کمک آموزشی؟

اول از همه کتاب‌های درسی باید مطالعه شود. کتاب‌های درسی نسبت به کتب کمک آموزشی حجم کمتری دارد که زمان کمتری را برای مطالعه از دانش آموز می‌گیرد؛ برای همین از نظر زمان اگر قرار باشد مقایسه کنیم در ابتدا اولویت با کتب اصلی است ولی از نظر اهمیت و نکات محتوایی قطعاً کتاب‌های کمک آموزشی منابع مهم‌تر و بهتری هستند. متأسفانه باید بیان کنم که بدون استفاده از کتب کمک آموزشی و شرکت در پیش آزمون‌ها و تنها با اتکا به کتاب‌های اصلی، نمی توان در کنکور درصد زیادی را کسب کرد و تقریبا قبولی در رشته‌های تاپ، بدون استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی غیر ممکن است.

آیا خرید کتب کمک درسی را به سایر دانش آموزان توصیه می‌کنید؟

اصلاً همچنین توصیه‌ای نمیکنم و خواهش می‌کنم تا امکانش وجود دارد دانش آموزان از خرید مجدد کتاب‌های کمک آموزشی پرهیز کنند و این منابع را از اقوام و آشنایانی که سال‌های گذشته در کنکور شرکت کرده اند تهیه کنند.

چه درصد هایی را در کنکور کسب کرده‌اید؟

در کنکور دی ماه و مرحله اول زیست شناسی را ۷۷ درصد، فیزیک را ۱۰۰ درصد، شیمی را ۷۸ درصد، ریاضی را ۸۳ درصد و زمین شناسی را ۸۲ درصد اما در کنکور مرحله دوم یعنی تیرماه، زیست شناسی را ۸۸ درصد، فیزیک را ۹۱ درصد، شیمی را ۸۳ درصد، ریاضی را ۶۸ درصد و زمین شناسی را ۸۲ درصد زده‌ام.

ورزش یا تفریح خاصی را در سال کنکور داشته‌اید؟

در پایه دهم و یازدهم تفریح خیلی کمتری داشته و اصلا ورزشی نداشتم اما در پایه دوازدهم وقتی استرس شدیدی بر من غالب شد سعی کردم ورزش را شروع کنم و تفریح را فقط دید و بازدیدهای خانوادگی و فضای مجازی می دانستم.

فضای مجازی را چگونه در سال کنکور مدیریت کرده‌اید؟

این موضوع باید بر عهده خود دانش آموز باشد و اصلاً موافق محدود کردن دانش آموز به صورتی که موبایل او توسط خانواده ضبط شود و محدودیت‌های شدیدی برای دانش آموزان اعمال شود، نیستم و معتقدم خود دانش آموز باید به مهارت خود کنترل‌گری برسد تا بر اساس نیاز خود از فضای مجازی استفاده کند.

سوالات کنکور امسال را نسبت به سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال سطح سوالات به صورت کلی خوب و منطقی بود مانند سال‌های گذشته و باید بدانیم که هر  سال سوالات کنکور به صورت جامع‌تر و سخت‌تر طرح می‌شود و این موضوع منطقی و طبیعی است ولی بعضی اتفاق‌ها مانند سوالات سخت درس ریاضی در سال ۱۴۰۰ بسیاری از دانش آموزان رنجانده و حتی مطلع هستیم که رتبه اول گروه علوم تجربی موفق به کسب ۵۳ درصد شده بود و این موضوع امسال هم تکرار شد.

قصد انتخاب چه رشته و دانشگاهی را دارید؟

بنده با توجه به اینکه تمامی رشته‌ها را می توانم انتخاب کنم، قصد انتخاب رشته پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی را دارم.

خبرنگار: محمدمهدی داوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1195248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =