عوارض جانبی واکسیناسیون کرونا اعلام شد

عوارض جانبی حاد واکسن بسته به نوع واکسن تزریق شده متفاوت است؛ افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا عوارض جانبی بیشتری را پس از اولین دوز نسبت به افرادی که با سایر واکسن‌ها واکسینه شده بودند گزارش کردند

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، به تازگی، دانشگاه Aarhus در دو مطالعه انجام شده، به بررسی عوارض جانبی واکسن‌های کرونا پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

علائم سویه جدید کرونا چیست؟

هر دو مطالعه توسط BiCoVac، یک گروه تحقیقاتی دانمارکی، بر روی جمعیت مردم دانمارک انجام شد. در یکی از مطالعات، عوارض جانبی حاد واکسیناسیون کرونا بررسی شد. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده پس از ایجاد اولین خراش حاصل از واکسیناسیون روی شانه، قرمزی و درد در محل تزریق بود که ۲۰ درصد از افراد آن را تجربه کردند. پس از تزریق دوم و سوم، خستگی بیشترین عارضه جانبی گزارش شده است که به ترتیب توسط ۲۲ درصد و ۱۴ درصد از افراد اعلام شده است.

این مطالعه که در مجله Vaccine منتشر شده است، نشان می‌دهد که عوارض جانبی رایج مانند ضعف، تب و خستگی از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی پس از واکسیناسیون کرونا در دانمارک است. عوارض جانبی جدی‌تری مانند فلج صورت و واکنش‌های آلرژیک چندان رایج نبوده‌اند.

به طور کلی، در این دو مطالعه عوارض جانبی واکسن کرونا  بررسی شد. در مطالعه اول، مشخص شد که عوارض جانبی رایج  از جمله قرمزی، درد و خستگی در زنان، در افرادی ۲۵ تا ۳۵ ساله و نیز در کسانی که پیشتر دچار کرونا شده‌اند، متداول است. در مطالعه دوم نشان داده شد که ۳۰ درصد از زنان پس از واکسیناسیون تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود گزارش کرده‌اند، با این وجود علت دقیق این علائم هنوز به طور کامل تایید نشده است.

مدت کوتاهی پس از واکسیناسیون کرونا، تعدادی از افراد در دانمارک عوارض جانبی خفیفی مانند ناخوشی عمومی، افزایش دمای بدن و خستگی را گزارش کردند. واکنش‌های جانبی شدید مانند فلج صورت و پاسخ‌های آلرژیک نیز به طور نادر گزارش شد. همچنین، ۳۰ درصد از زنان در دوره قاعدگی تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود گزارش کردند.

Kristoffer Torp Hansen، دستیار تحقیقاتی این مطالعه می‌گوید: در این مطالعه مشخص شد که زنان، افراد بین ۲۵ تا ۳۵ سال و نیز افرادی که پیشتر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیشتر از مردان، افراد مسن و افرادی که قبلا واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، عوارض جانبی را تجربه کرده‌اند.

همچنین، در این مطالعه مشخص شد که عوارض جانبی حاد واکسن بسته به نوع واکسن تزریق شده متفاوت است؛ افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا (AstraZeneca) عوارض جانبی بیشتری را پس از اولین دوز نسبت به افرادی که با سایر واکسن‌ها واکسینه شده بودند گزارش کردند.

علاوه بر این، افرادی که واکسن مدرنا (Moderna) را دریافت کردند، پس از دریافت دوز دوم و سوم، در مقایسه با افراد واکسینه شده توسط واکسن فایزر-بیوان‌تک، دچار عوارض جانبی بیشتری شدند.

نتایج این مطالعه، به تازگی در ژورنال Vaccine منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      آخه یا خودشون رو زدن به بیسوادی یا بیسواد گیر آوردن ، خستگی هم شد بیماری ، این خود نشانه بیماری حادی است که نخواستند اسم ببرند مثلا ، سرطان یا بیماری خودایمنی ، یا علائم بیماری خطرناک دیگر و ناشناخته است ، این علامت بیماری مزمن یا حاد است که یا از مواد جانبی واکسن یا خود عامل اصلی واکسن ایجاد شده یا حتی آلودگی واکسن به عوامل بیماریزا ، یا بروز ناخواسته ژنهای معیوب بدن فرد تزریق شده، حالا میگویند ابتلا ۲۰ درصد که آنهم زیاد است ولی واقعیت آن بیشتر است