اسکیزوفرنی اختلالی خطرناک زیر پوست جامعه / علائم و راه درمان

روانشناس گفت: مصرف برخی مخدرها مانند کوکایین به دلیل افزایش سطح دوپامین بدن و برخی بیماری‌ها مانند اختلال دوقطبی و ژنتیک از عوامل به وجود آورنده این بیماری هستند. اگر بطن چپ مغز بزرگ باشد و یا قسمت جلویی مغز هنگام تولد کوچک باشد، زندگی در شهر بزرگ و اضطراب مادر در دوران بارداری از عواملی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن اسکیزوفرنی شوند.

حسین روزبهانی روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص اسکیزوفرنی گفت: اختلال اسکیزوفرنی اختلالی عجیب غریب است و با دیگر اختلالات تفاوت دارد. اسکیزوفرنی یعنی شکاف ذهن و برای اینکه بگوییم کسی این اختلال را دارد، به ۶ ماه زمان نیاز داریم و معمولا این اختلال در مردان کمی بیشتر است و گروه سنی خاصی ندارد. این اختلال بین ۳ تا هفت درصد شایع است.

بیشتر بخوانید:

احتمال خودکشی در شخص دارای اختلال دوقطبی ۱۵ برابر دیگر افراد / علائم و نشانه‌های این بیماری

وی در رابطه با علائم این بیماری گفت: برای تشخیص این علائم نشانه‌های مثبت و منفی وجود دارد؛ نشانه‌های مثبت، هذیان گویی، توهم و رفتار آشفته است و اگر کسی در ۲ ماه به طور مداوم این علائم را به همراه بی‌انگیزگی و بی‌ارادگی شدید، فقدان احساس لذت و بی‌توجهی داشته باشد، می‌شود گفت شخص اسکیزوفرنی دارد.

روانشناس اظهار کرد: این فرد در زندگی فردی و روابط اجتماعی‌اش به مشکل می‌خورد و هذیان گویی جزوی از ویژگی‌هایش است. مثلا در اختلال دوقطبی نیز هذیان وجود دارد اما این هذیان تنها زمانی پدیدار می‌شود که شخص در حالت شیدایی باشد و زمانی که از حالت شیدایی خارج شود، به سمت هذیان گویی نیز می‌رود اما در اسکیزوفرنی، هذیان گویی مداوم است.

استاد دانشگاه افزود: مصرف برخی مخدرها مانند کوکایین به دلیل افزایش سطح دوپامین بدن و برخی بیماری‌ها مانند اختلال دوقطبی و ژنتیک از عوامل به وجود آورنده این بیماری هستند. اگر بطن چپ مغز بزرگ باشد و یا قسمت جلویی مغز هنگام تولد کوچک باشد، زندگی در شهر بزرگ و اضطراب مادر در دوران بارداری از عواملی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن اسکیزوفرنی شوند. 

وی افزود: اسکیزوفرنی به صورت تدریجی و ناگهانی ایجاد می‌شود. تدریجی یک دوره پنج ساله و یک دوره فعال دارد در دوران شروع، فرد دارای بی‌انگیزگی و بی‌ارادگی شدید است که به آن‌ها نشانه‌های منفی بیماری می‌گویند و بیمار هنوز به مرحله هذیان گویی و توهم نرسیده است. این بیماری ۸۰ درصد به صورت تدریجی به وجود می‌آید که این چیز خوبی نیست زیرا زمانی که این بیماری به طور تدریجی به وجود بیاید، دوره درمان سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود اما زمانی که به صورت ناگهانی پدیدار شود که تنها در ۲۰ درصد موارد شاهد همچین موضوعی هستیم؛ درمانش سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود. 

استاد دانشگاه گفت: بیشترین توهمی که این افراد دارند، معمولاً توهم شنیداری است. به یک ادراک غلط و غیرواقعی، توهم می‌گویند. در موارد نادری توهم چشایی نیز در این افراد مشاهده می‌شود. توهم این افراد، اصولا توهم گزند و آسیب است یعنی این تصور را دارند که اطرافیانشان در تلاش هستند تا به آن‌ها آسیب بزنند. توهم بعدی، توهم ه خودگیری است یعنی فرد تصور می‌کند همه در موردش حرف می‌زنند و یا مجری‌های تلویزیونی و یا بازیگران در تلاش هستند پیامی به او برسانند. برخی از آن‌ها توهم خود بزرگ‌بینی دارند فکر می‌کنند قدرت زیادی دارند و از همه برتر هستند. نوع دیگری از این افراد هستند، که فکر می‌کنند تحت کنترل دیگران هستند. برخی از آن‌ها توهم‌های جسمانی نیز دارند و تصور می‌کنند مغزشان پوسیده است یا قسمتی از بدنشان آسیب جدی دیده است.

روانشناس گفت: این افراد اگر در فاز فعال‌شان باشند نیاز به بستری دارند چرا که اسکیزوفرنی اختلالی خطرناک است که در این بیماری فرد هم برای خودش و هم برای دیگران آسیب‌زا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =