کمتر از ۵ درصد دانشجویان آسیب دارند

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ۵ درصد دانشجویان آسیب دارند، گفت: باید به فکر ارتقاء سلامت در ۴ بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان که در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: روان‌شناسی دانش مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی و حالات روانی انسان‌هاست که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد. دانشی که از پایه‌های فلسفی جدا شد و در حوزه‌های تخصصی متعددی ورود پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه بدون دخانیات؛ از ادعا تا واقعیت

وی، افزود: از حدود ۲۵ سال پیش نگرش در این دانش تغییر پیدا کرد. این دانش پیش از این به شناسایی آسیب‌ها می‌پرداخت؛ یعنی تمرکز بر آسیب‌ها بود، اما بعدها به این نتیجه رسیدند که بخشی از دانش ما باید شناسایی باشد، باید تلاش کنیم تا توانمندی‌های انسان‌ها را در مرزهای سلامت توسعه داده و بالقوه‌های متعدد را بالفعل کنیم، بر همین اساس نگرش مثبت اندیشی وارد دانش روان‌شناسی شد تا انسان‌ها از دریچه مثبت برای رشد و ارتقا خود تلاش کنند.

نعیمی، تصریح کرد: با این دیدگاه و رویکرد، اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان را برنامه‌ریزی کردیم؛ یعنی به جای اینکه بگوییم جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری مجموعه دانشگاهی در مجموعه وزارت علوم و سایر نهادهای متولی چه مشکلاتی دارند، به فکر ارتقا سطح سلامت در ۴ بعد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی نیز باشیم. درست است که مشکلاتی وجود دارد و باید آن‌ها را حل کنیم، اما پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمتر از ۵ درصد دانشجویان ما آسیب دارند، بنابراین نباید تمام انرژی را بر حل این ۵ درصد آسیب متمرکز کنیم بلکه باید در حوزه ترویج گفتمان سلامت در ابعاد مختلف آن نیز تاکید کرد.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، گفت :۸ اسفند ۱۴۰۱ مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی سلامت دانشجویان با حضور وزیر علوم، رئیس سازمان دانشجویان و بیش از ۸۰۰ نفر از دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد و بنا شد دومین جشنواره در قالب بین‌المللی با حضور بیش از حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشور و با ظرفیت آنها توسعه این مفهوم در دانشگاه‌های دنیا برگزار شود که هدف‌گذاری به گونه‌ای است که تا ۴ سال دیگر باید تعداد دانشجویان غیرایرانی شاعل به تحصیل به حدود ۴۰۰ هزار نفر برسد که از این ظرفیت عظیم می‌توان برای ترویج گفتمان سلامت استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه سلامت موضوعی است که فارغ از اقوام، گروه‌ها، ملیت‌ها و عقاید مختلف می‌تواند همه دانشجویان دنیا را در بر بگیرد، گفت: با توجه کردن به سلامت دانشجویان در سطح بین‌المللی می‌توانیم با همدلی و هم‌افزایی ابعاد چهارگانه سلامت را توسعه دهیم.

وی، افزود: ترویج گفتمان سلامت، نشاط و پویایی، رقابت سالم در محورهای چندگانه و تحقق ۱۰ پویش اولین جشنواره ملی سلامت است تا علاوه بر جامعه دانشجویی که به این مهم نیاز دارند، جامعه کلی نیز از آن بهره‌مند شوند.

نعیمی، خاطر نشان کرد: امیدواریم همه به این نقطه برسیم که پس از رسیدن به هدف اولیه جشنواره که سلامتی برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها بود در گام دوم به سلامتی برای همه مردم دنیا در همه کشورها دست پیدا کنیم و امیدواریم با همراهی همه شما عزیزان این جشنواره نیز به اهداف خود برسد.

دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان با محوریت موضوعی «سلامت و همدلی» و با شعار «ما یک خانواده‌ایم و هم‌سرنوشتیم» در بخش‌های رقابتی آموزش، پژوهش و فناوری، ایده‌ها و تجارب نوآورانه، تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ در حوزه‌ی ملی و بین‌المللی با مشارکت فعال و پرشور تمامی دانشجویان داخلی و خارجی کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =