بحران خود پیمانکاری مالکان در طرح نهضت ملی مسکن

کارشناس مسکن گفت: ساخت مسکن در طرح نهضت ملی توسط خود مالکان که تجربه‌ و تخصصی از ساخت و ساز ندارد می‌تواند سبب ایجاد بحران برای وضعیت این بازار در آینده شود.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به بحران خود پیمانکاری افراد غیر متخصص در طرح نهضت ملی، اظهار کرد: مهمترین شیوه تامین مسکن در طول تاریخ خود مالکی بوده است که این شیوه همچنان از پرکاربردترین روش‌ها برای تامین مسکن است. بدین صورت که افراد خودشان مسئولیت ساخت مسکن را به عنوان کارفرما بر عهده می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

ضعف در برنامه‌ریزی نهضت ملی مسکن / دولت نمی‌تواند بانک‌ها را برای همراهی قانع کند

وی افزود: در گذشته افراد برای سهولت بیشتر خودشان بدون هیچ تخصصی اقدام به ساخت مسکن می‌کردند، که با گذشت زمان ساخت مسکن تخصصی شده است و باتوجه به زلزله خیز بودن کشور،‌ جلوگیری از هدر رفت منابع ساخت مسکن به یک مهارت تبدیل شده است.

بیضایی با اشاره به خود پیمانکاری در طرح نهضت ملی مسکن گفت: خودمالکی به این معنا نیست که فرد خودش هم می‌تواند ساخت مسکن را به عنوان پیمانکار بر عهده بگیرد، در حقیقت منظورخود مالک به عنوان کارفرما و شرکت یا فرد متخصصی به عنوان پیمانکار نقش آفرینی می‌کند.

کارشناس مسکن تصریح کرد: این سهل انگاری در نهضت ملی مسکن، می‌تواند در آینده آسیب های بیشتری را به کشور و بازار مسکن وارد سازد. به دنبال این امر کیفیت واحدهای مسکونی و ایمنی لازم در برابر حوادثی چون زلزله کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ارزان سازی مسکن نباید فدای کیفیت و ایمنی شود، گفت: در گذشته نیز 50 درصد واحدهای مسکن مهر به صورت خودمالکی ساخته شدند، اما به این معنا نبود که فرد خودش به صورت شخصی به سراغ ساخت مسکن برود.

کارشناس مسکن بیان کرد: در مناطق تهران و شهرستان‌ها افراد برای ساخت مسکن باید به صورت خود مالکی مجوز بگیرند و مجری متخصص به عنوان پیمانکار معرفی کنند.

کد خبر: 1204318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =