جمهوری آذربایجان: ارمنستان ۸ روستای متعلق به ما را اشغال کرده است

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز سه شنبه مدعی شد که ارمنستان ۸ روستای متعلق به این کشور را اشغال کرده و باید آن‌ها را بازگرداند.

در ادامه تنش بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای از ارمنستان خواست ۸ روستای متعلق به این کشور را بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آمده است که ارمنستان به تعهدات مقرر در توافقنامه آتش بس ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای مسلح خود عمل نکرده و به انتقال غیرقانونی سلاح، تجهیزات نظامی و مین به خاک جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهد.

ارتش جمهوری آذربایجان در سپتامبر امسال عملیات را در قره باغ آغاز کرد و پس از آن نیروهای جدایی طلب ارمنی تسلیم شدند. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری‌های مداوم مرزی ادامه داشته است.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اخیرا در نشست خبری با همتای آلمانی خود گفت، باکو بر این باور است که هیچ جایگزین دیگری برای عادی سازی روابطش با ارمنستان وجود ندارد.

بایراموف در نشست خبری با «آنالنا بائربوک» در باکو گفت: «ما در حال حاضر منتظر پاسخ ارمنستان به پیشنهادات هستیم و اگر آنها شرایط ما را بپذیرند، ما آماده هستیم تا به گفت‌وگوی خود ادامه دهیم.»

بائربوک نیز به خبرنگاران گفت که اعتماد سازی برای حل این مناقشه در منطقه قفقاز جنوبی حیاتی است.

بائربوک گفت که ساکنان ارمنی قره باغ امیدوارند که بتوانند به این منطقه بازگردند. وی همچنین از جمهوری آذربایجان خواست تا فرصتی را برای بازگشت شرافتمندانه آنها فراهم کند

۸ روستای مورد ادعای جمهوری آذربایجان در استان «تاووش» و «تیگراناشن» قرار دارند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شده است که ارمنستان مسیر ممانعت از مذاکرات بر سر صلح، ادامه تحریکات نظامی-سیاسی را انتخاب کرده و همچنان تهدیدی برای روند صلح است. ارمنستان تاکنون نسبت به ادعای تازه جمهوری آذربایجان واکنشی نشان نداده است.

پایان پیام/

کد خبر: 1205575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =