افت علوم پایه به‌دلیل کمبود تجهیزات / زیرساخت‌های دانشگاهی به شدت مستهلک شده‌ است

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس گفت: علوم پایه به دلیل کمبود تجهیزات در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در حال افت است.

منصوره موحدین عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص کمبود امکانات و تجهیزات در دانشگاه اظهار کرد: کمبود تجهیزات به‌روز یکی از مشکلاتی است که در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم؛ یعنی کشور هم‌پای رشد و توسعه‌ای که در تکنولوژی دنیا اتفاق افتاده است، تجهیزات به‌روز ندارد.

بیشتر بخوانید:

تبعیض علمی، دسترسی پژوهشگران ایرانی به تجهیزات را محدود کرده است

وی افزود: تجهیزاتی که اکنون در اختیار دانشگاه‌ها است، به شدت مستهلک شده‌اند. مسئله بعدی این است که هیچوقت مدیریت خرید تجهیزات در کشور، مدیریت درستی نبوده است؛ به عنوان مثال سال‌ها پیش که میکروسکوپ الکترونیکی تم (TEM) در دنیا مطرح شد، تعداد زیادی از این میکروسکوپ در کشور خریداری شد که هنوز هم تعدادی از آن مشغول به فعالیت هستند و همچنان مورد استفاده است. در همان زمان یا عده‌ای نتوانستند آن را راه‌اندازی کنند یا بلافاصله خراب شد و شرکتی هم برای تعمیر این تجهیز وجود نداشت. بر همین اساس دانشگاه‌های ما به مدیریت کلان تجهیزات نیازمند هستند.

موحدین اظهار کرد: زمانی که بودجه‌ای در زمینه خرید تجهیزات گذاشته می‌شود، لازم نیست تمام مراکز تحقیقاتی حتما همه تجهیزات را تهیه کنند. مثلا یک تجهیزات را همه آزمایشگاه‌ها مشابه هم می‌گیرند بدون اینکه به نحوه استفاده آن توجهی کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی عنوان کرد: زمانی که منابع مالی کم است؛ باید آزمایشگاه‌های مرجع در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایجاد شود. این اقدام به دلیل اختلاف و همکاری نداشتن تیم‌های تحقیقاتی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: آزمایشگاه‌ها تجهیزاتی دارند که چون آزمایشگاه به نام فرد دیگری بوده است، حتی با گذشت چندسال از تهیه این تجهیزات هنوز از آن‌ها استفاده نشده؛ یعنی هنوز برای استفاده از جعبه خارج نشده‌اند و اگر هم شده‌اند، به تیم‌های تحقیقاتی استادان دیگر، اجازه استفاده از این تجهیزات را نمی‌دهند. این موارد، مشکلات مدیریتی هستند که هنوز در دانشگاه‌ها وجود دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: مسئله مهم‌ دیگری که وجود دارد، تعمیر قطعات، لوازم یدکی و اکسسوری‌های تجهیزات است. تجهیزاتی که تهیه می‌شوند، در صورت خراب شدن نیازمند تعمیر و یا تعویض قطعه هستند و باید بتوان با تعمیر کردن این تجهیزات را حفظ کرد.

موحدین گفت: باید برای سرویس و تعمیر تجهیزات مهندسانی در نظر گرفته شوند که بتوانند دستگاه‌ها را تست و تعمیر کنند . یکی از مشکلاتی که شرکت‌های ما دارند این است که دستگاه‌ها را بدون تست و ضمانت وارد می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود برخی تجهیزات خراب وارد شده و بودجه زیادی هدر رود. زمانی که بودجه‌ای گذاشته و تجهیزاتی خریداری می‌شود، برای تامین لوازم یدکی آن با مشکل مواجه خواهیم شد. بخشی از این مسئله به تحریم باز می‌گردد و بخش دیگر آن به عدم تعهد شرکت‌ها برای تامین لوازم و قطعاتی است که تجهیزات به آن نیاز دارند.

وی اظهار کرد: دانشجویان برای یادگیری مهارت‌های عملی، نیازمند ورود به آزمایشگاه و کسب تجربیات هستند. کمبود تجهیزات باعث می‌شود که آموزش‌های عملی آزمایشگاه‌ها، تنها به صورت تئوری برگزار شوند. به همین دلیل دانشجویان وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت‌های عملی مورد نیاز را کسب نکرده‌اند. زمانی که دانشجویان با تجهیزات روز دنیا هیچ برخوردی نداشته‌اند، نمی‌توانند پروژه‌های پایان‌نامه‌شان را به خوبی انجام دهند؛ به همین دلیل برای پایان‌نامه سراغ مشکلات و اولویت‌های تحقیقاتی جامعه نمی‌روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با آن مواجه هستند، کمبود بودجه‌هایی است که برای انجام تحقیقات پایان‌نامه در نظر گرفته می‌شود. همه این‌ موارد باعث می‌شود دانشجو از مسیرش منحرف شده و گرفتار آسیب‌هایی شود.

موحدین گفت: علوم پایه که مادر همه علوم است؛ به دلیل کمبود تجهیزات در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در کشور در حال افت است؛ چراکه علوم پایه به شدت مبتنی بر تجهیزات است. اساتید وظیفه آموزش و پژوهش را به عهده دارند و در برخی واحدهای عملی باید دانشجو را به آزمایشگاه برد تا با تجهیزات آزمایشگاهی کار کرده و نحوه استفاده از آن دستگاه‌ها را بیاموزد. نبود تجهیزات باعث می‌شود آموزش این واحدها با مشکل همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: از اساتید انتظار می‌رود مقالاتی در مرز دانش یعنی هم‌پای با دنیا چاپ کنند؛ ولی وقتی تجهیزات به‌روز را نداریم یا با تعداد کم در اختیار افراد خاص با قیمت‌های بسیار بالایی هستند، اساتید برای نوشتن این مقالات با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل کمبود تجهیزات به شدت در کیفیت آموزش و پژوهش تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =