بازگشت آلودگی هوا به تهران و اتوبوس‌های فرسوده‌ای که قصد رفتن ندارند

آلودگی هوا درحالی در تهران افزایش پیدا کرده که همچنان مسئولان فکری برای حمل و نقل فرسوده نکرده‌اند و اتوبوس‌های فرسوده سهم ۲۴ درصدی در آلایندگی دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هواشناسی از پاییز پرباران خبر داده بود و هنوز شیرینی این خبر را نچشیده، در میانه پاییز آلودگی هوا بر آسمان تهران سایه افکند و دانش‌آموزان و کارمندان را خانه‌نشین کرد. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون بر روی عدد ۱۳۵ قرار گرفته و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است.

بیشتر بخوانید

تشدید آلودگی هوا در تهران

محمدصادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای تهران در گفت‌وگویی که با ایسکانیوز داشت از نبود مطالعه کلان در تعیین سهم هر کدام از منابع در آلودگی هوا خبر داده و گفته: مبنای مطالعات درباره آلودگی هوا در همه جای دنیا سهم‌بندی منابع انتشار است. در ایران به جز ۲ مطالعه یکی در سال ۲۰۱۲ و یکی در ۲۰۱۵ در تهران و یک پژوهش در اهواز مطالعه سهم‌بندی به معنای واقعی انجام نشده است. یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن سیاست‌گذاری‌ها در حوزه آلودگی هوا هم همین موضوع است.

سهم ۲۴ درصدی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا

با این حال زهره عبادتی معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران در گفت‌وگویی به سهم ۲۴ درصدی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اشاره کرده و گفت: مطالعات سیاهه انتشار نشان می‌دهد که حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌های فرسوده است. در شهر تهران دو مشکل داریم؛ هم نیاز به نوسازی و هم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داریم. تعداد اتوبوس در حال تردد حدود ۲۵۰۰ دستگاه است که بخشی از آن فرسوده است، در حالی که با توجه تراکم جمعیتی تهران به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که تا حدودی توسعه حمل و نقل محقق شود.

بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر فرسوده است

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرده که در حال حاضر ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از دوده است و خودروهای دیزلی سهم بیشتری دارند. وی گفته که بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر فرسوده است و بیش از ۷۰ درصد تاکسی‌ها هم فرسوده هستند. این خودروها به دلیل استفاده در حمل و نقل عمومی پرپیمایش بوده و سهم بیشتری در آلایندگی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اتوبوس‌های با استاندارد بالا وارد نشدند، گفت: تا قبل از سال ۸۲ خرید اتوبوس دیزلی برای حمل و نقل عمومی ممنوع بود و فقط اتوبوس‌های گازسوز و برقی وارد می‌شد و اما امروز به سمت واردات خودروهای دست دوم رفته‌ایم‌. اگر این خودروها سه سال از ساختشان گذشته باشد، معمولا فیلترهای کارخانه‌ای دارند اما بیشتر خودروهای وارد شده بیش از ۱۰ سال عمر دارند و فیلترها دستی نصب می‌شوند. این را هم در نظر داشته باشید که اگر توسعه بدون نوسازی اتفاق بیفتد سال جاری شرایط سخت‌تر خواهد شد. چرا که در ازای واردات اتوبوس باید اتوبوس‌های فرسوده قبل از رده خارج شوند.

ورود اتوبوس برقی مشکل را حل می‌کند؟

صحبت از ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی درحالی از سوی شهرداری مطرح می‌شود که همچنان تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود. گل‌علیزاده در این باره گفت: راهکار کاهش آلودگی هوا، حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است اما به دلیل اینکه هزینه اولیه ساخت نیروگاه‌های انرژی‌های پاک سنگین است، بخش خصوصی تمایل به ورود ندارد. وقتی ما همه خودروهایمان را هم برقی کنیم اما همچنان محل تولید انرژی سوخت‌های فسیلی باشد، آلودگی را از نقطه به نقطه دیگر منتقل کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، نیاز تهران به ۱۰ هزار اتوبوس و فرسودگی ۷۰ درصد از اتوبوس‌های فعلی به معضلی برای تهران تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین گره‌هایی است که برای حل مشکل آلودگی هوا باید باز شود و باید دید که دستگاه‌های ذی‌ربط چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1206522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =