وزارت ارشاد اهل برخورد چکشی نیست/ آمار برخی رسانه‌ها درمورد بسته‌ بودن فضای فرهنگی دروغ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ اهل برخورد چکشی و شمشیر دست گرفتن نیست.

گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز دانشجو با عنوان " زنگ فرهنگ در شریف به صدا در می‌آید" که امروز ۱۴ آذرماه در دانشگاه شریف برگزار شد، بر ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد شهدای دانشجودر مسیر عدالت و پیشرفت‌های علمی تاکید کرد و گفت: ما از نخبگان حوزه‌های مختلف فرهنگ استفاده می‌کنیم. همچنین من خواهش میکنم به آمارهای دروغین برخی رسانه مبنی بر بسته بودن حوزه فرهنگ توجه نکنید. مثلا در سال گذشته حدود ۲۵۵ هزار مجوز کتاب صادر شده است و این بیانگر آمار دروغ رسانه‌ها است.

بیشتر بخوانید:

اسماعیلی: باید بازگرداندن مرجعیت به نهادهای فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم

وی گفت: وزارت فرهنگ اهل برخورد چکشی و شمشیر دست گرفتن نیست. ما با روش‌های فرهنگی با مخالفان برخورد می‌کنیم. به عنوان وزیر فرهنگ حضور در جمع‌های دانشجویی و نخبگانی را وظیفه خود می‌دانم. همچنین ما خدمتگذار تمام افرادی هستیم که حس ایران دوستی دارند.

اسماعیلی بیان کرد: وزارت فرهنگ متولی و مسئول فرهنگ اصیل و غنی ایران است، فرهنگ ما اصالت تاریخی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قدرت فرهنگی ایران در میدان‌های گوناگون و با وجود اتفاق‌های مختلف، خلائی در آن ایجاد نشده است.

وی افزود: من با افتخار نام دانشگاه شریف را بر زبان می‌آورم. من خرسندم که در دانشگاهی که صنعتی و مهندسی است، کانون تئاتر فعالیت دارد.

اسماعیلی گفت: هیچ محدودیتی در حمایت از گروه‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نخبگان علمی دانشگاه شریف وجود ندارد. من از تمام فعالان فرهنگی این دانشگاه دعوت می‌کنم، ارتباطشان را با وزارت فرهنگ و ارشاد افزایش دهند.

این مسئول گفت: به دنبال تصدی فرهنگ و حذف گروه‌های فرهنگی نیستیم؛ بلکه گسترش فرهنگ نوین را دنبال می‌کنیم. ما تلاش داریم تنظیم گری حوزه فرهنگ را بر عهده مردم بگذاریم.

اسماعیلی گفت: من به جرات می‌گویم حوزه فرهنگ در هیچ دولتی مثل دولت سیزدهم، فضا برای فعالیت باز نبوده است. در سال گذشته حدود ۱ میلیون نفر در کنسرت‌های مختلف شرکت کردند.

وزیر ارشاد گفت: سینماها در کمتر از دو سال حدود ۵۰ درصد رشد داشته و حدود ۸۵۰ سالن سینما افتتاح شد.

وی گفت: ما برای رونق بخشی به عرصه هنر حدود ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و زیرساخت‌های سینمایی را به روز کردیم.

اسماعیلی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های فوق العاده‌ای انجام می‌دهیم اما زبانمان کوتاه است. ما بلد نیستیم با استفاده از رسانه‌ها، فعالیت‌های خودمان را به رخ دیگران بکشیم.

این استاد دانشگاه تهران گفت: به زودی ایران اولین جشنواره فیلم‌ کشورهای عضو شانگهای را برگزار می‌کند.

اسماعیلی گفت: در اتاق من به روی تمام اهالی فرهنگ باز است. هر ایرانی، حقوقی دارد و من وظیفه دارم از حقوق افراد دفاع کنم.

این مسئول گفت: چرا خانم‌ها با سلایق مختلف تمی‌توانند از میادین و مراکز خرید مختلف لباس عفیفانه تهیه کنند؟ ما شرایطی را فراهم کردیم تا هر فردی لباس مورد نظر خودش را به راحتی تهیه کند.

وی افزود: در حال حاضر خانم‌های بسیاری به عنوان نمایندگان فرهنگی ایران در سایر کشورها فعالیت می‌کنند. در این باره هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اسماعیلی گفت: زمانیکه دانشجویی از ناامیدی در حوزه فرهنگ صحبت می‌کند، یعنی من مسئول به درستی فعالیت نکردم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به درستی نتوانستیم به آثار ادبی و فرهنگی افغانستان توجه کنیم.

تشکل‌های دانشجویی می‌توانند از ظرفیت امکانات تئاتر شهر استفاده کنند

وی با اشاره به موصوع حجاب ادامه داد: دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم مسئول هستند. کلمه حجاب بان معنا ندارد. اگر فردی خارج از وظیفه شرعی به فرد دیگری تذکر دهد، اشتباه است. تذکر باید در حد لسانی باشد.

اسماعیلی گفت: توهین در امر معروف و نهی از منکر درست نیست. افراد می‌توانند حتی در منزل به اعضای خانواده تذکر دهند و این فقط محدود به موضوع حجاب نیست.

این مسئول گفت: از این به بعد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌توانند از ظرفیت امکانات تئاتر شهر استفاده کنند.

مظفری: دولت فعلی سلبریتی پروری را بر حمایت از هنرمندان ترجیح می‌دهد

محمد مظفری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در این مراسم بیان کرد: فرهنگ یکی از مهمترین گلوگاه‌های دولت است.

وی افزود: حکمرانی فرهنگی یکی از اولویت‌های کشور است ؛ اما به راستی صیانت از فرهنگ بر عهده چه فرد یا نهادی است؟

مظفری تصریح کرد: متولی فرهنگ کشور، وزارت فرهنگ است اما این موضوع اتفاق نمی‌افتد. منفعل بودن دستگاه فرهنگی منجر به تولید گشت ارشاد شده است.

این فعالی دانشجویی گفت: حجاب بان در دولت سیزدهم به وجود آمده است. پس نمی‌توان آن را بر گردن دولت‌های گذشته انداخت.

وی افزود: سوال اساسی این است که وزارت فرهنگ تا چه میزان به مقوله هنر و فرهنگ در کشور اهمیت می‌دهد؟ هم اکنون هیچ حمایتی از نخبگان فرهنگی و هنری انجام نمی‌شود. دولت فعلی سلبریتی پروری را بر حمایت از هنرمندان ترجیح می‌دهد.

سپهری: ارتباط وزارت فرهنگ با دانشگاهیان را عمیق‌تر و موثر شود

فائزه سپهری نماینده کانون عترت دانشگاه شریف در این مراسم بیان کرد: اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد.

وی بیان کرد: ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی را شامل می‌شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم.»

این دانشجو افزود: خدارا شکر که شبکه‌ای به نام قرآن ایجاد شد تا بار زمین مانده شبکه‌های پر مخاطب رسانه ملی در بی تفاوتی و کم محلی نسبت به قرآن عزیز را توجیه کنید. همچنین مسئولان پاسخ دهند که نقش قرآن در صدا و سیما جز اکتفا به آیاتی پیش از پخش اذان چیست؟

سپهری گفت: در عصر بیقراری، عصر شیوع ناخوشی‌های روحی و روانی، عصر دلبستگی‌های رنج آور که همه برای یافتن ذره‌ای آرامش به هر دستاویز موقتی متوسل می‌شوند، نسخه‌ای تضمینی هست که متاسفانه توجهی به قرآن نمی‌شود.

این فعال دانشجویی اذعان کرد: فضای فرهنگی کشور را در سردرگمی عظیمی می‌بینیم شبکه کودک سیما برای هزارمین بار انیمیشن های بی‌محتوای غربی را پخش می‌کند. سریال‌های و فیلم‌های سینمایی هم که غالبا به بستری برای ترویج منکراتی چون خیانت، دروغ و دزدی تبدیل شده، از شبکه های نمایش خانگی هم که بگذریم. چرا دورافتاده‌ایم و دچار آوارگی و سردرگمی در هیاهوی عالم شده‌ایم؟

سپهری بیان کرد: مگر نه این است که احسن القصص گوشه طاقچه همه خانه‌ها افتاده است؛ مگر نه این است که هر عبدی به معبودش قرار می‌یابد.

وی افزود: وزارت فرهنگ به‌ویژه معاونت قرآن و عترت (ع) این وزارت‌خانه در جهت تبیین نیاز عمیق آهاد جامعه به قرآن عزیز چه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌هایی را مدنظر قرار داده است؟ برای تقویت و توجه به نهاد خانواده به‌عنوان مقدس‌ترین واحد جامعه اسلامی، به‌کمک بسترهای تبلیغی و رسانه‌ای به‌صورت موثر چه عملیاتی انجام گرفته است؟

این دانشجو ادامه داد: واقعا تا چه اندازه تعالیم و معارف گنجینه‌هایی چون نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه در جامعه کاربردی شده و موردتوجه است؟ آیا برنامه هدفمند و بلندمدتی برای تولیدات قرآنی در نظر گرفته شده است؟

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد که اگر یک هم‌افزایی بیشتری بین نهادهای متولی امور قرآنی شکل بگیرد و سندهای یکپارچه‌ای تدوین شود؛ بتوان شئون مختلف فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت(ع) را براساس ظرفیت‌ها تقسیم کرد و به آن عمق بخشید. همچنین پاسخگوکردن ساختارها و نهادهای عمومی در ازای فعالیت قرآنی‌شان هم می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

وی مطرح کرد: ظرفیت بالای فعالان فرهنگی دانشجو بخصوص در دانشگاه صنعتی شریف تاکید داریم و تقاضا می‌شود که ارتباط وزارت فرهنگ با دانشگاهیان را عمیق‌تر و موثر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =