چالش بزرگ شکاف جنسیتی در آموزش عالی هند/  فقط ۲۵ درصد از دانشجویان موسسات برتر زن هستند

آموزش عالی هند با وجود افزایش ثبت‌نام زنان در دانشگاه‌ها با چالش بزرگ شکاف جنسیتی مواجه است. به طوری که زنان فقط ۲۵ درصد از دانشجویان موسسات برتر هند را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزارش‌ها از افزایش مشارکت زنان، به خصوص زنان مناطق محروم، در آموزش عالی هند در مقایسه با مردان خبر می‌دهد. با این حال کارشناسان معتقدند که این افزایش، شکاف جنسیتی در موسسات برتر کشور و دروس STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) را پنهان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳۰ درصدی مصرف داروهای ضدافسردگی در دانشجویان آلمانی

بر اساس آمارهای دولت هند، ۴۳.۳ میلیون دانشجو در موسسات آموزش عالی ثبت‌نام کرده‌اند. در حالی که آمار ثبت‌نام دانشجویان در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰، ۴۱.۴ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴، ۳۴.۲ میلیون نفر بوده است. این ارقام نشان‌دهنده پیشی گرفتن هند از چین و مطرح شدن به عنوان یکی از بزرگترین سیستم‌های آموزش عالی جهان است. چرا که بر اساس آمارهای رسمی ۳۶.۶ میلیوان دانشجو در سال ۲۰۲۲، در آموزش عالی چین ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام دانشجویان در هند از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ تاکنون حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است؛ اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که ثبت‌نام زنان در همین مدت ۳۲ درصد رشد داشته است. همچنین ثبت‌نام زنان طبقات محروم جامعه هند با افزایش ۵۱ درصدی همراه بوده است. به طوری که تعداد دانشجویان دختر فقیر هند ۸۰ درصد افزایش داشته است.

مامیدالا جاگداش کومار رئیس کمیسیون کمک‌ هزینه‌های دانشگاهی هند (UGC) با اشاره به افزایش سریع ثبت‌نام زنان در دانشگاه‌های این کشور، گفت: همچنین تعداد کل دانشجویان اقلیت مانند مسلمانان، مسیحیان و سیک‌ها در آموزش عالی هند ۳۸ درصد افزایش یافته است. به علاوه، تعداد کل دانشجویان دختر گروه‌های اقلیت از ۲۰۱۵-۲۰۱۴ تاکنون ۴۲.۳ درصد افزایش یافته است.

سهم ۲.۷ درصدی زنان مسلمان از آموزش عالی هند

برخی کارشناسان معتقدند که با وجود افزایش تعداد دانشجویان زن؛ اما شکاف جنسیتی در آموزش عالی همچنان یک چالش بزرگ است. برای مثال هرچند حضور زنان مسلمان در آموزش عالی افزایش یافته است؛ اما به طرز تاسف‌باری پایین است و فقط سهم ۲.۷ درصدی از ثبت‌نام‌ها دارد.

جیوتی تاکور دانشیار شورای ملی تحقیقات اقتصادی کاربردی دهلی نو در این زمینه، معتقد است که هند موفقیت خوبی در کاهش اختلاف جنسیتی در ثبت‌نام آموزش عالی داشته است. البته همیشه شکافی عمیق در هنجارهای اجتماعی و کلیشه‌های مربوط به رشته‌های تحصیلی مناسب مردان و زنان وجود داشته است. به طوری که رشته‌های مهندسی، فناوری و علوم فیزیکی معمولا مردانه شناخته می‌شوند؛ اما رشته‌های هنوز، علوم انسانی و علوم اجتماعی زنانه در نظرگرفته می‌شوند. این تصورات در نگرش‌های اجتماعی ریشه دوانده است و به طور قابل توجهی بر انتخاب‌های دانشجویان تاثیر می‌گذارد.

حضور کمرنگ زنان در دانشگاه‌های مهم هند یکی دیگر از موارد نشان‌دهنده شکاف جنسیتی است. موسسات برتر هند شامل موسسه‌های فناوری هند (IITs)، موسسه‌های مدیریت هند، موسسات علوم پزشکی هند و دانشگاه‌های دارای رتبه برتر هند است. بر اساس آمارها، زنان فقط ۲۵ درصد از دانشجویان موسسات برتر هند را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =