سیاست‌های تهاجمی جمهوری آذربایجان ادامه خواهد داشت / اتکای کامل باکو به اتحاد سیاسی-نظامی با ترکیه

کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به نطق علی‌اف در مراسم تحلیف پنجمین دوره ریاست جمهوری خود در پارلمان جمهوری آذربایجان پیش‌بینی کرد: احتمالا باکو سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تهاجمی خود را دنبال خواهد کرد و اتکای کامل باکو به ترکیه و اتحاد سیاسی-نظامی با آنکارا ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انتخابات ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان هفته گذشته برگزار شد و الهام علی‌اف توانست با اکثریت قاطع پیروز انتخابات شود. انتخاباتی که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد زمان برگزاری آن وجود دارد و به اعتقاد برخی کارشناسان، علی‌اف به منظور بهرمندی حداکثری از شرایط موجود این انتخابات را به صورت زودهنگام برگزار کرد. بلافاصله پس از پیروزی نیز مواضع قبلی وی در خصوص قفقاز جنوبی تکرار شد و شروط جدید را برای صلح با ارمنستان مطرح کرد. علاوه بر این، برخی منابع غیررسمی از طرح شروطی توسط جمهوری آذربایجان برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران سخن گفتند. به منظور بررسی بیشتر این مسائل، گفتگویی با «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل قفقاز- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

احتمال افزایش چالش‌ها با جمهوری آذربایجان در دور جدید ریاست جمهوری ‌علی‌اف

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییر رویکرد الهام علی‌اف در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش گفت: به نظر نمی‌رسد شاهد تغییر معناداری در سیاست‌های علی‌اف در قبال ایران باشیم و از آنجایی که رئیس جمهور آذربایجان پس از پیروزی‌های کسب کرده در جنگ 6 روزه قره‌باغ و جنگ سال گذشته به نوعی احساس قدرت و از موضع بالا با کشورهای پیرامونی خود رفتار می‌کند. کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه رویه علی‌اف به همین صورت ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: احتمالا باکو سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تهاجمی خود را دنبال خواهد کرد و از همین‌رو، در حالی که تمام مناطق مورد مناقشه توسط جمهوری آذربایجان بازپس گرفته شده است، اما شاهد شروط جدید علی‌اف برای صلح با ارمنستان هستیم.

از نظر این کارشناس مسائل قفقاز، مشکلات ایران با جمهوری آذربایجان نیز در واقع ریشه در سیاست تهاجمی باکو در قفقاز جنوبی دارد و همچنین روابط ویژه این کشور با اسرائیل موجب تنش بین تهران و باکو می‌شود و به نظر نمی‌رسد که علی‌اف در این حوزه نیز تغییر رویکردی داشته باشد. وی با اشاره به نطق علی‌اف در مراسم تحلیف پنجمین دوره ریاست جمهوری خود در پارلمان این کشور، تصریح کرد: همه نشانه‌های سیاست قبلی علی‌اف در این سخنرانی وجود داشت به ویژه آن قسمتی که گفت «ما قوم و خویشی غیر از خانواده ترک نداریم. جمهوری آذربایجان تلاش‌هایش را برای تحکیم خانواده ترک زبان تشدید خواهد کرد».

به اعتقاد خدیو، این اظهارات حاکی از اتکای کامل باکو به ترکیه و اتحاد سیاسی-نظامی با آنکارا و سود بردن از مزیت‌هایی خواهد بود که ارمنستان به دلیل تنهایی استراتژیک در آن گرفتار شده است. وی با بیان اینکه اطلاعی از شروط جمهوری آذربایجان برای بازگشایی سفارتش در ایران ندارد، خاطر نشان کرد: وقتی یک همسایه کوچکتر که از یک نابرابری تراز قدرت با همسایه بزرگتر رنج می‌برد اما در مقام تعیین شرط و شروط بر می‌آید و از موضع برتر صحبت می‌کند، نشان دهنده عدم پختگی سیاسی و فقدان نگاه راهبردی در مبادی تصمیم‌گیری جمهوری آذربایجان است.

وی افزود: نگاه باکو که به دلیل پیروزی بر ارمنستان شکل گرفته می‌تواند منشاء حوادث غیرمترقبه و بی‌ثبات‌کننده در منطقه باشد. خدیو با اشاره به تحولات و حوادثی که بعد از جنگ‌های اوایل دهه 90 رخ داد و منجر به کنترل قره‌باغ توسط ارمنستان شد، گفت: ایروان در طول آن 30 سال ابتکار عمل جدی معطوف به برقراری رابطه صلح‌آمیز انجام نداد و ارمنستان با اتکا به سیاست قدرت فکر می‌کرد می‌تواند برتری خود را تا ابد حفظ کند و هرگز به فکر ایجاد چارچوب حقوقی عمیق برنیامد؛ اکنون نیز به نظر می‌رسد الهام علی‌اف هم همین سیاست را پی گرفته و با اقدامات تحقیر آمیز شدید همسایه شکست خورده خود را تحت فشار قرار می‌دهد.

از نظر این کارشناس قفقاز، سیاست‌های تهاجمی آذربایجان می‌تواند ارمنستان را به سوی سیاست‌های جبرانی از جمله تقویت ارتش و برقراری روابط با قدرت‌های جهانی با هدف تغییر موازنه در قفقاز جنوبی سوق دهد و این امر می‌تواند منجر به شرایطی بی‌ثبات کننده شود که در آینده منطقه را آبستن جنگ‌ها و بحران‌های جدید خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که جمهوری آذربایجان با عقلانیت، واقع‌گرایی سیاسی و استفاده از تجربیات گذشته با رخ‌دادهای قفقاز جنوبی مواجه شود. وی تاکید کرد: بهترین گزینه ممکن این است که شرایطی به وجود بیاید که ارمنستان درصدد جبران مافات در آینده برنیاید و با یک صلح شرافتمندانه و ایجاد ترتیبات و همکاری مشترک از سوی همه کشورهای منطقه جلوی بی‌ثباتی سیاسی در آینده گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =