روش های مقابله با دندان درد در عید نوروز

کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در ایام نوروز به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بهناز ولی‌زاده، با اشاره به مشکلات شایع در این ایام، گفت: نوروز و شروع سال جدید در کنار خانواده و دوستان همیشه برای ما خاطره انگیز و زیبا است اما در کنار آن ممکن است در دید و بازدیدهای عید و مسافرت های نوروزی مشکلاتی مانند دندان درد، شکستن دندان و یا فرورفتن پوست تخمه در لثه را تجربه کنید که البته با رعایت بهداشت و دقت در خوردن مواد قندی و آجیل می‌توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد. کارشناس سلامت دهان و دندان یادآوری کرد: معمولا در ایام نوروز استفاده از تنقلات و مصرف انواع شیرینی بین همه گروه‌های سنی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

بهترین داروها برای التیام دندان درد کدامند؟

وی تاکید کرد: نکته اساسی لزوم کاهش حجم این مواد نیست، بلکه کاستن از تعداد دفعات خوردن این مواد و شستشوی بلافاصله دهان با آب است. ولی زاده افزود: افراد در مصرف آجیل و شیرینی زیاده روی نکنند و حتما بهداشت دهان و دندان شامل حداقل دو بار مسواک زدن و یک بار استفاده از نخ دندان در شبانه روز را در طول تعطیلات و حین سفر رعایت کنند. کارشناس سلامت دهان و دندان یکی از مشکلات شایع در ایام نوروز را دندان درد عنوان کرد و گفت: اگر فقط با خوردن یک شیرینی دندان شما درد گرفت احتمالا دچار پوسیدگی دندان شده‌اید و می توانید ترمیم دندان را تا بعد از تعطیلات به تاخیر بیندازید، اما درد شدید و خودبه‌خود، بدون هیچ تحریکی نشانه این است که عصب دندان شما درگیر شده و نیاز به درمان ریشه دارید. وی توصیه کرد در صورت دندان درد در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه شود تا با درمان اورژانسی به طور موقت درد تسکین یابد و پس از تعطیلات درمان ریشه کامل شود.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت فرو روفتن پوست تخمه در لثه را یکی دیگر از مواردی برشمرد که می‌تواند موجب آبسه لثه شود. وی تاکید کرد: برای خارج کردن پوست تخمه به هیچ وجه نباید از خلال دندان و اجسام تیز و برنده دیگر استفاده شود بلکه به آرامی و با استفاده از نخ دندان سعی کنید آن را خارج کنید؛ در صورتی که نتوانستید جسم خارجی را به این روش خارج کنید به دندانپزشک مراجعه کنید.ولی زاده همچنین یادآوری کرد:شکستن آجیل به ویژه با دندان‌های جلویی می‌تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌ها شود. وی تاکید کرد: در این شرایط برای اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز نشود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندان به صورت موقت پانسمان شود و بعد از تعطیلات ترمیم کامل انجام شود. کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به شکستگی دندان‌ها و آسیب به استخوان‌های فک بالا و پایین در ایام تعطیلات، گفت: تصادفات جاده‌ای، سقوط از ارتفاع یا ورزش و بازی ممکن است باعث ضربه و بیرون افتادن کامل دندان شود. در مورد دندان‌های دائمی بهترین کار این است از قسمت تاج دندان را نگه داشته و ریشه را زیر فشار ملایم آب یا آب جوشیده سرد شده بگیرید. وی افزود: در این حالت به هیچ وجه دندان و به خصوص ریشه نباید با پارچه یا دست پاک شود. سپس باید دندان را در یک محیط مرطوب مثل سرم شستشوی نمکی،شیر،آب جوشیده سرد شده و یا زیر زبان قرار داده و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. وی تاکید کرد اگر ضربه باعث شکستگی تاج دندان شده، در صورت امکان تکه جدا شده را با خود نزد دندانپزشک ببرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =