سفر به عتبات ۲۰ درصد گران شد

سفرهای زیارتی به عتبات که در یک سال گذشته با حداقل نوسان قیمتی برگزار شد، از اول اردیبهشت با افزایش نرخ ارز حمایتی دولت، به صورت رسمی ۲۰ درصد گران می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، «مگر من چقدر درآمد یا پس انداز دارم که برای زیارت رفتن با همسر و دخترم ۶۰ میلیون تومان بدهم.»، «ایام نوروز با ۱۶ میلیون به کربلا رفتم، چرا نیمه اردیبهشت که هیچ مناسبتی نیست اعزام ۱۸ میلیون شده است.» این‌ها بخشی از گلایه‌های متقاضیان زیارت عتبات است.

بیشتر بخوانید:

ارز مسافرتی به زائران هوایی عتبات هم تعلق می‌گیرد

ارز حمایتی دولت به سفر عتبات ۳۵ هزار تومان به دست دفاتر زیارتی می‌رسد که این مبلغ از ماه آینده به حدود ۴۵ هزار تومان افزایش می‌یابد. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «از اول اردیبهشت هزینه سفر عتبات ۲۰ درصد گران می‌شود،» یعنی اگر هزینه ارزی سفر عتبات را ۱۵۰ دلار حساب کنیم، قیمت سفر عتبات ۱.۵ میلیون تومان بیشتر خواهد شد.

از اوایل سال گذشته با توجه به حمایت دولت از سفرهای زیارتی، ارز با نرخ گمرک (ETS) به سفر عتبات تعلق گرفت. بر همین اساس با افزایش قیمت این ارز، هزینه سفر معنوی کربلا چندان تغییری نکرد.

زائران عتبات از هفته آینده با هزینه جدید اعزام می‌شوند. معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید که «تأثیر افزایش قیمت‌ها بیشتر روی سفرهای زمینی است.» به طوری که متوسط هزینه سفرهای زمینی عتبات از ۷ به حدود ۹ میلیون تومان و سفرهای هوایی از ۱۶ به ۱۷.۵ میلیون تومان می‌رسد. با این وجود، هزینه سفر هوایی در برخی از شهرها همچون مشهد به ۲۱ میلیون تومان هم رسیده است.

یکی از دلایل بالا رفتن قیمت سفرهای هوایی، گرانی بلیت پروازهاست. در جلسه شورایعالی حج مصوب شد تا سازمان هواپیمایی سقف قیمت تعیین کند و پروازهای عتبات از طریق سازمان حج انجام شود که هنوز این مصوبه اجرایی نشده است. سازمان حج می‌گوید که «ما پیگیری کردیم، اما ایرلاین‌ها همکاری نمی‌کنند.»

مدیر یکی از دفاتر گردشگری محمد اسماعیلی می‌گوید که «وقتی دلار گران می‌شود، ایرلاین‌ها هم قیمت پرواز را بالا می‌برند و معتقدند اگر قیمت را بالا نبریم، ضرر می‌کنیم.» در مقابل مدیر دفتر زیارتی علی موسوی می‌گوید که «دولت، بخشی از هزینه‌های ارزی پروازها را تأمین می‌کند، اما آنها این مبلغ را با نرخ ارز آزاد با زائران محاسبه می‌کنند.»

ایرلاین‌ها رغبتی به دادن خدمات پروازی به نرخ مصوب سازمان حج به شرکت‌های مجری ندارند. فعالان حوزه زیارتی معتقدند که «واگذاری چارتر کردن پروازهای زیارتی به سازمان حج و قطع شدن دست واسطه‌ها در سفر عتبات» و «نظارت بر ایرلاین‌ها» می‌تواند در کاهش قیمت‌ها اثرگذار باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1226888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =