کلاغ‌ها مانند کودکان نوپا می‌شمارند

مطالعه جدید دانشمندان برای اولین بار به صراحت نشان داد که کلاغ‌ها صداها را با درک کمیت می‌شنوند و در واقع شبیه به کودکان نوپا می‌شمارند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ کودکان نوپا زمانی که عدد یک را به معنای یک شیء و عدد 2 را به معنای 2 برابر یک درک می‌کنند، یک گام به سمت رشد ذهنی برمی دارند. در این مرحله، یک کودک خردسال زمانی که سه سیب را می‌بیند، ممکن است بگوید: «یک، یک، یک» یا «یک، دو، سه» یا «سیب، سیب، سیب». به این معنا که می‌داند سه سیب وجود دارد، اما هنوز توانایی بیان آن عدد را به شکل انتزاعی «سه» به تنهایی ندارند.

محققان نوروبیولوژیست دانشگاه توبینگن آلمان با الهام از این دانش، تصمیم گرفت که جواب این سوال را پیدا کند که آیا کلاغ‌ها هم می‌توانند بشمارند؟ از این رو روی کلاغ‌های مردار تحقیق کرد. محققان قبلا متوجه شده بودند که این نوع کلاغ‌ها می‌توانند صداهای خود را کنترل کنند و تعداد صداهایشان را با یک نشانه مطابقت دهند.

محققان با این مطالعه جدید سعی دارند ریشه‌های تکاملی توانایی ریاضی انسان را نیز کشف کنند، زیرا با مطالعه ظرفیت‌ها و محدودیت‌های سایر حیوانات، می‌توانند ایده بهتری پیدا کنند از اینکه کجا و چگونه شمارش را یاد گرفتیم.

محققان می‌گویند: در انسان، ارتباط بین سیستم صوتی و مغز ریاضی ما بخش مهمی از حس عددی ما است. وقتی شروع به استفاده از صداها برای نمایش اشیاء می‌کنید، به نوعی طرز فکرتان را تغییر می‌دهد. این شیوه‌ای است که شمارش در انسان‌ها در طول تکامل و در طول زمان تکامل ظاهر می‌شود. تاکنون مشخص نبود که هیچ حیوان دیگری بتواند این کار را انجام دهد.

تحقیقات قبلی - معمولاً شامل نوک زدن، فشار دادن دکمه، انتخاب غذا، کلیک کردن روی صفحه نمایش، حرکات سر یا آواز خواندن دست - نشان داده است که کلاغ‌ها، شامپانزه‌ها، میمون‌ها، طوطی‌ها، موش‌ها، زنبورهای عسل، مرغ‌ها و سایر حیوانات سطحی دارند. استدلال کمی - از جمله تمایز بین مقادیر مختلف چیزها، انجام محاسبات پایه، حتی، به ندرت، مفهوم سازی صفر. اما سطح کنترل صدای انسان در میان حیوانات منحصر به فرد است.

کلاغ‌ها تنها یکی از حیوانات فهرست بلند گونه‌هایی هستند که صدا تولید می‌کنند، و به آوازه‌ای «ca-caw» دنیای طبیعی می‌افزایند. برخلاف مردم، دانشمندان فکر می‌کنند که بیشتر تماس‌های حیوانات غیرارادی و غریزی هستند – در بدو تولد برنامه‌ریزی می‌شوند و توسط نشانه‌های محیطی بیرونی ایجاد می‌شوند. برای مثال، تحقیقات روی جوجه‌ها نشان داده است که پرندگان در حضور شکارچیان بزرگ‌تر هجاهای «دی» بیشتری به زنگ هشدار خود اضافه می‌کنند، اما این روند لزوماً نشان‌دهنده این نیست که پرندگان آوازخوان به معنای واقعی کلمه اندازه شکارچی را با جیک جیک‌های خود اندازه‌گیری می‌کنند. در عوض، این امکان وجود دارد که تعداد «دی»ها با میزان برانگیختگی ناشی از حضور یک شکارچی مطابقت داشته باشد و تهدیدهای بزرگ‌تر هشداردهنده‌تر باشند. محققان می‌خواستند که این پدیده را در یک محیط کنترل‌شده‌تر بررسی کند، جایی که یک آزمایشگاه مصنوعی به آنها امکان می‌دهد نقش ترس و برانگیختگی غریزی را حذف کنند.

مطالعه جدید روی کلاغ‌های مردار اولین مطالعه‌ای است که به صراحت نشان می‌دهد که هر گونه دیگری غیر از انسان می‌تواند صداهای داوطلبانه را با درک کمیت پیوند دهد.

بیشتر بخوانید:

پرندگان به دلیل بی‌بند و باری جنس نر از هم طلاق می‌گیرند

محققان به منظور اثبات توانایی کلاغ‌ها، سه کلاغ مردار را آموزش دادند تا اعداد رنگی (1، 2، 3 و 4) و نشانه‌های شنیداری خنثی (یعنی صداهایی که به هیچ‌کدام مربوط نمی‌شدند) را مرتبط کنند. این فرآیند بیش از یک سال طول کشید و بیشتر از طریق آزمون و خطا آشکار شد. محققان به هر کلاغ شماره‌ای را روی صفحه نمایش یا صدایی از پیش ضبط‌شده ارائه می‌کردند و زمانی که پرنده به تعداد عدد نمایش داده شده، صدا از خودشان درمی‌آوردند، پاداش می‌دادند.

پس از پایان آموزش، کلاغ‌ها در جلسات یک تا 2 ساعته مورد آزمایش قرار گرفتند. هر پرنده که در مقابل یک صفحه قرار گرفته بود، آزمایش را با نوک زدن یک هدف آغاز کرد. سپس یک عدد در پاسخ روی صفحه ظاهر می‌شود یا یک نشانه صوتی پخش می‌شود. کلاغ‌ها در پاسخ صدا می‌زدند، و سپس کلید Enter را روی صفحه نوک می‌زدند تا پایان پاسخ آنها را نشان دهد. اگر تعداد تماس‌ها به درستی با نشانه اعداد مطابقت داشت، کلاغ‌ها یک کرم خوراکی خوشمزه یا دانه پرنده به عنوان جایزه دریافت می‌کردند.

در هر جلسه 20 جلسه، هر سه کلاغ نشان دادند که می‌توانند صداهای خود را با نشانه‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از تصور دانشمندان هماهنگ کنند. در پاسخ به عدد یک، دقت صددرصدی، برای شماره 2 بیش از 60 درصد، برای عدد سه بیش از 50 درصد، و برای عدد چهار حدود 40 درصد دقت را نشان دادند.

در مجموع، آزمایش‌های آن‌ها نشان می‌دهد که کلاغ‌های مردار ظرفیت پیشرفته‌ای برای ساختن یا خودداری از صدا در پاسخ به نشانه‌های دلخواه دارند؛ دقیقا مانند کودکان نوپا که با صدای بلند صحبت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =