به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ با آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا نوعی دو قطبی میان برخی سیاستورزان و تحلیلگران در راستای خوشبینی و بدبینی افراطی به نتیجه مذاکرات شکل گرفته است. عدهای از تحلیلگران در این راستا تا جایی پیش رفتهاند که حتی از امکان سرمایهگذاری هزار میلیاردی از سوی سرمایهگذاران آمریکایی در صورت حصول توافق میان تهران و واشینگتن سخن میگویند و در نقطه مقابل برخی دیگر با استناد به بدعهدیهای مکرر دولتهای آمریکایی در مقابل جمهوری اسلامی ایران و خروج ترامپ از برجام، پیشاپیش از شکست مذاکرات سخن میگویند.
بیشتر بخوانید؛
مقامات آمریکایی در مذاکرات تمامیتخواه هستند/ احتمال مطالبه توان موشکی و فعالیت مستشاری ایران وجود دارد
اما واقعیت چیست؟ سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی پس از پایان مذاکرات رم با رد مواضع این دو قطب افراطی، گفتوگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا را «رو به جلو» توصیف کرد و گفت: «همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، نه دلیلی برای بدبینی زیاد وجود دارد و نه دلیلی برای خوشبینی زیاد و ما یک مسیر میانه وکاملا معقولی را باید با آرامش طی میکنیم.»
در ادامه گفتگو با عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس کمیته روابط خارجی این کمیسیون را درباره آخرین روند مذاکرات میان ایران و آمریکا میخوانید:
باید «منافع ملی» ایران از گذر این مذاکرات تامین شود
عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که روند مذاکرات در نوبت اول و دوم مثبت بود به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: به نظر من یک اعتماد به نفسی در طرف ایرانی وجود دارد و همین امر کار را برای مذاکرات سهل میکند. شواهد حاکی از این است که ما در یک فضای مثبت و رو به جلو در حال حرکت هستیم. مجلس نیز از این روند حمایت میکند و تا کنون تلاش کرده است در چارچوب نظارت با تیم مذاکرهکننده ارتباط نزدیکی برقرار کند. ظرف امروز و فردا نیز با مذاکره کنندگان جلساتی برای استماع جزئیات و گزارش این مذاکرات داریم و باید آنچه «منافع ملی» ایران است از گذر مذاکرات تامین شود.
این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: مطابق اصول قانون اساسی، هرگونه موافقتنامه یا توافق خارجی باید به تأیید مجلس برسد، بنابراین فرآیند ارتباط بین مجلس و تیم مذاکرهکننده ادامهدار خواهد بود. از این رو انتقاد چندانی وارد نیست و هماهنگی خوبی برقرار است. چیدمان مذاکرات و تعیین محتوای آن وظیفه دولت و بهویژه وزارت امور خارجه است. با این حال، وزارت خارجه پیش از آغاز هر دور مذاکرات یا پس از آن، رایزنیها و مشورتهای خوبی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشته که جای تقدیر دارد.
حذف برنامه هستهای یا به صفر رساندن غنیسازی در دستور کار نیست
وی در پاسخ به این پرسش که این آیا خوشبینی به دستیابی به یک توافق خوب با وجود احتمال فرارفتن تیم آمریکایی از مطالبات هستهای سازگار هست؟ گفت: طرف آمریکایی باید در همین مسیر مشخص به طور شفاف، با برنامه مشخص و بدون تناقض جلو بیاید. یک سری اصول و مبانی اولیه در مسقط تبادل شد و در رم هم مورد تاکید قرار گرفت و در آن چارچوب مذاکره کنندههای هر دو طرف اساس مذاکرات را محدود به «صنعت هستهای» میدانند. در این چاچوب باید سقف مطالبات طرف آمریکایی مشخص باشد و «حذف برنامه هستهای» یا «به صفر رساندن غنیسازی» در دستور کار نیست و نخواهد بود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس افزود: معاون رئیسجمهور آمریکا هم به رم رفت و این نشان میدهد که طرف آمریکایی به هر حال میخواهد از این مذاکرات نتیجه بگیرد و ما نیز انشاءالله از تیم مذاکرهکننده حمایت کنیم تا به مذاکرات ختم به توافق خوب شود. اگر اراده سیاسی قوی و جدیت در مذاکرات وجود داشته باشد و طرف ایرانی هم که رفع تحریمها را بهعنوان هدف اصلی مذاکرات اعلام کرده و بهدرستی هدفگذاری کرده باشد، میتوان به نتایج مطلوب امیدوار بود. از سوی دیگر، طرف مقابل نیز اهداف خود را مشخص کرده که به نظر میرسد قابل دستیابی و قابل تفاهم باشد. کار سختی پیش رو نیست، به شرط آنکه ایالات متحده آمریکا خود تصمیمگیر باشد و از تناقضگویی پرهیز کند و تحت تأثیر لابیهای اسرائیلی و سایر جریانهایی که به دنبال تخریب فضای مذاکرات هستند، قرار نگیرد. البته روندها نشان میدهد که انشاءالله مذاکرات در همین مسیر پیش خواهد رفت.
اگر مطالبات آمریکاییها غیرمنطقی باشد، انتظار سرمایهگذاری خارجی خوشبینی است
وی درباره اظهارات برخی جریانهای سیاسی مبنی بر سرمایهگذاری ۱۰۰۰ میلیاردی آمریکاییها پس از حصول به توافق گفت: نباید مبنا را بر این بگذاریم که به هر قیمتی سرمایهگذاری خارجی وارد کشور شود بلکه در گام نخست باید صنعت هستهای را حفظ کنیم. البته در این راستا باید تا جایی که به منافع کشور لطمهای وارد نشود نگرانی طرف مقابل را نیز برطرف کنیم. بنابراین اولویت اول ما حفظ صنعت هستهای و غنیسازی است و اولویت دوم منافع اقتصادی و جذب سرمایه خارجی. اگر طرف آمریکایی سقف غیرمنطقی و نامعقولی را برای مطالبات خود در مذاکرات هستهای مطرح کند دیگر مسئله سرمایهگذاری بیمعنا و خوشبینی افراطی است زیرا نمی توانیم چیزی را از دست بدهیم تا چیز دیگری را بدست بیاوریم.
گلرو افزود: برای ما مهم است که در کنار حفظ صنعت هستهای بتوانیم همکاری مشترک اقتصادی هم داشته باشیم نه که صنعت هستهای را قربانی کنیم. در طی چند دهه گذشته نیز روابط تجاری بین بخش خصوصی هر دو کشور همیشه برقرار بوده و هست اما اگر توافقی که نافی منافع ما نیست، بدست آید این روابط گستردهتر میشود و البته از آن استقبال میکنیم.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تبدیل مذاکرات غیرمستقیم به مستقیم گفت: این مسئله بستگی به تصمیم حاکمیت و نهاد عالی تصمیمگیری دارد زیرا مذاکره تصمیم کل نظام حاکمیتی است و طبیعتا کسی نمی تواند در موضوع حساسی چون مذاکره با آمریکا بدون تصمیم نهادهای بالادستی اقدام کند و مجلس هم بر اساس قانون اساسی صرفا موظف است نظارت کند. در واقع هرچه در حوزه توافقنامهها و مذاکرات در چارچوب مصالح و منافع مردم باشد را مجلس پیگیری میکند.
انتهای پیام/
نظر شما