به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی که به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته شده و مولود انقلاب اسلامی محسوب می شود. چراکه در سال 61 که این دانشگاه با پیشنهاد آیت الله هاشمی و با حمایت امام خمینی(ره) در شرایطی شروع به کار کرد که کشور هم با جنگ تحمیلی از سوی عراق و هم با بعضی مشکلات در داخل روبرو بود. امروز و پس از گذشت حدود 34 سال از شروع به کار این مجموعه علمی، علاوه بر صرفه جویی ارزی برای کشور، بومی کردن نیروهای تخصصی، پرورش نیروهای سرآمد متخصص و علمی، تأسیس بیش از هزار خوابگاه دانشجویی، گسترش خدمات مشاوره دانشجوئی با بیش از 250 مرکز مشاوره فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و اهتمام در فراهم کردن خدمات رفاهی برای دانشجویان از جمله خدماتی بوده که دانشگاه آزاد در کشور انجام داده است.
این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با پیشرفت علمی، پژوهشی وآموزشی در حرکت بوده و در زمینه های فرهنگی همواره پیش قدم...
300 شهید در طول دفاع مقدس از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده اند که یاد این شهیدان با برنامه متنوع فرهنگی از جمله ساخت المان های فیزیکی پاس داشته می شود.
دانشگاه آزاداسلامی؛ میزبان شهدای گمنام، پیشگام در ساخت یادبود شهدا
در همین راستا المان شهدای دانشجو در بهشت زهرا(س) با حضور دکتر میرزاده، ریس دانشگاه آزاد و مهندس توکلی، رییس سازمان بهشت زهرا(س) افتتاح شد.
میرزاده در این مراسم از طراحی دیوار 1200 متری شهدا در واحد علوم و تخقیقات دانشگاه آزاداسلامی خبر داد و گفت: بر روی این دیوار نام 250 هزار تن از شهدای کشور نصب شده است.
این در حالی است که محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد در همین برنامه به طرحهای ماندگار فرهنگی در دانشگاه اشاره کرده و می افزاید: در حالحاضر 129 مسجد در اختیار دانشجویان و در فضاهای آموزشی دانشگاه قرار دارد و 20 مسجد در حال ساخت است که در دو سال آینده به پایان میرسد.
او یادآور شد: بعد از اینکه تصمیم به دفن شهدای گمنام در مراکز آموزشی گرفته شد، دانشگاه آزاداسلامی نیز میزبان شهدای گمنام بود و 52 یادمان شهدای گمنام در این دانشگاه ساخته شد. همچنین 20 یادمان دیگر در حال ساخت است که تعداد یادمانهای شهدای گمنام دانشگاه آزاداسلامی را به حدود 70 یادمان میرساند.
معاون عمرانی دانشگاه آزاداسلامی به دوره مدیریت رئیس دانشگاه آزاداسلامی اشاره کرد و گفت: در طول 3 سال مدیریت دکتر میرزاده، تعداد المانهای شهدا از 38 به 52 مورد و از 109 مسجد به 129 مورد رسیده است که توجه ویژه او به مسائل فرهنگی جای قدردانی دارد.
طراحی دو یادمان ملی برای شهیدان در دانشگاه آزاد اسلامی
در سال گذشته مسابقه ای با موضوع طراحی دو یادمان ملی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که الهه سادات ذوقی حسینی عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برنده این جایزه شد. همچنین عضو هیات علمی واحد مشهد المان شهدای دانشگاه آزاد مشهد را طراحی کرده است.
طراحی دیواره شهدای گمنام واحد علوم و تحقیقات
عضو هیات علمی واحد مشهد در باره طراحی دیواره شهدای واحد علوم و تحقیقات می گوید: در همه کشورهای جهان بناهای یادبود سربازان گمنام از مهمترین نمادهای شهری و از پربازدیدترین مکان های توریستی محسوب می شود. دولت ها و حکومت ها از طریق ارج نهادن به مقام سرباز گمنام مقاصد مختلفی را در نظر دارند دنبال می کنند، احترام به مقام سرباز گمنام نه تنها پاسداشت افراد و خانواده هایی است که در راه دفاع از وطن جانفشانی کرده اند، بلکه به نوعی تداوم روحیه شجاعانه در راه دفاع از تمام میهن نیز است و برای نسل های آینده درسی از جنس فداکاری و ایثار را به همراه دارد. سربازان گمنام در همه جای دنیا مورد احترام هستند. در سفرهایروسای مختلف به سایر کشورها آئین احترام به سرباز گمنام به نوعی احترام به همه مدافعان وطن است.
ذوقی می افزاید: ساخت موزه های جنگ و المان های ویژه سربازان گمنام در راستای اهداف گوناگونی از جمله صنعت توریسم نیز قرار دارد و از فرصت بازدید مردم سایر کشورها و ملت از این بناها برای بیان عقاید و آرمان های کشته شدگان جنگ های مختلف استفاده می شود.
بسیاری از بناهای معروف جهان نماد سربازان کشته شده آن کشور است به عنوان مثال میدان شارل دوگل پاریس در انتهای خیابان معروف شاندلیزه از همین آثار به حساب می آید. اما دولت ها پارا از این فراتر گذاشته و دانشگاه های مهم هر کشور مزین به یادواره ای از سرباز گمنام آن کشور شده اند.
نمونه های بسیاری از دانشگاه های مختلف جهان وجود دارد که یادمان سرباز گمنام را به عنوان بزرگترین استاد درس فداکاری به پا داشته اند در آئین های مختلف دانشگاهی و در فرصت های گوناگون به نشانه احترام گلباران شده و مورد توجه قرار می گیرد. موضوع سرباز گمنام در کشور ایران بسیار مهمتر است زیرا کسانی که از آنها صحبت می کنیم نه تنها در راه تمامیت کشور خود فداکاری کرده اند بلکه در راه ایمان و عقاید نیز از جان و نام خود گذاشته اند و به مقام شهادت نائل گشته اند. هرچه در راه پاسداشت این عزیزان زمان و سرمایه هزینه شود باز هم ذره ای از رشادت های آنان را جبران نخواهد کرد. هم اکنون نیز دانشگاه های مختلف ایران مخصوصا واحدهای ختلف دانشگاه آزاد اسلامی به این مهم اهتمام ویژه دارند و بناها و نمادها و یادمان های مختلفی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط ایران مزین و معطر به نام شهدا گمنام گشته اند.
این استاد دانشگاه درباره مسابقه طراحی واحد علوم و تحقیقات می گوید: سال 94 مسابقه ای در همین راستا از طرف معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. طراحی دیوار شهدا و همچنین طراحی دیوار مشاهیر ایران مورد نظر بود و هدف از برگزاری مسابقه طراحی دیوار شهدا ایجاد اثر هنری فرهنگی است که واجد ویژگی های زیبا شناسانه و همچنین نام تمامی شهدای 8 سال دفاع مقدس بر روی خود باشد. تا علاوه بر احترام به شهدای گمنام که از طریق ساخت یادمان های مختلف واحدهای دانشگاهی در شهرهای سراسر ایران صورت می گیرد.
او ادامه می دهد: در یک حرکت بزرگ از تمام شهدای کشور در صورت متمرکز و یکجا یاد شود. در این مسابقه دیوار محیطی مسجد حضرت رسول در دانشگاه علوم تحقیقات برای طراحی یادواره شهدا و دیوار مقابل کتابخانه برای مشاهیر ایران زمین در نظر گرفته شده بود. این مسابقه در دو مرحله طراحی و سپس ساخت ماکت اولیه برگزار شد و طراح های زیادی در سال 94 به محل دبیرخانه این مسابقه ارسال شد و پس از مصاحبه و داوری در مراحل مختلف سه گزینه انتخاب شد که من نیز افتخار این را داشتم که در هر دو موضوع طرح اینجانب مورد قبول واقع شود.
المان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
او در رابطه با ایده اولیه المان شهدای گمنام مشهد گفت: ایده اصلی پیوند معماری اسلامی و معماری بومی خراسان و معماری روز جهان است.
او افزود: در این طرح سعی شده فرم گنبد از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود به گونه ای که مفاهیم ارزشمند معماری گنبد درون آن وجود داشته باشد و در عین حال از تکنولوژی روز دنیا و سبک های جدید در ساخت آن استفاده شود.
ذوقی عنوان کرد: تعداد 8 قوس بیضوی به تاسی از نام مبارک امام رضا (ع) و 8 سال دفاع مقدس در طراحی المان استفاده شده که مزین به 5 آیه قرآن به تعداد شهدای گمنام این مجموعه است.
لازم به ذکر است: 5 شهید گمنام از سال 87 در مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد آرامیده اند.
از مبانی نظری یادمان شهدا گمنام دانشگاه آزاد اسلامی مشهد میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1- گنبد به عنوان عالی ترین و شاخص ترین فرم معماری ایرانی اسلامی دارای مفاهیم نمادین ویژه ای است.
2- سنت گرایان بر این باورند که گنبد در معماری اسلامی تجلیلگاه صفات جمالی و جلالی الهی است.
3- گنبد تمثالی است از اصل کثرت به وحدت که باطن معماری و شهرسازی اسلامی است و زیباترین نمونه آن پوسته داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است.
4- حجم مکعب نماد زمین و حجم کره نماد آسمان است که در گنبد خانه ها در معماری ایرانی اسلامی اتصال مکعب بنا به کره گنبد همان اتصال زمین به آسمان است.
5- اما در این بنا آگاهانه از فرم مکعب استفاده نشده در محل اتصال به زمین نیز فرمی دوار است.
6- استناد به شعر حافظ که می گوید
عاقلان نقطه پرگار وجود ندولیک عشق داند که در این دایره سرگردانند
7- حافظ و همه عرفای موحد، عالم هستی از مُلک تا ملکوت را به صورت دایره می دانند چون وجود از یک نقطه آغاز می شود و پایان هستی بازگشت به همان نقطه است و چه فرای بهتر از دایره که ابتدا و انتهای هر نقطه در خودش است. استناد به آیه شریفه ان لله و انا الیه راجعون.
8- در دایره وجود و هستی این شهید است که به مقام شهادت رسیده و به ذات ازلی پیوسته است پس در مقام مرکز دایره قرار گرفته است.
9- همانطور که آسمانه خیمه و گنبد دارای یک محور عمودی از راس گنبد تا زمین است و می تواند این ستون پیدا و پنهان باشد. شهدا نیز هر چند از دیده ها به ظاهر پنهان گشته اند اما ستون اقتدار خیمه وطن گشته اند و به درستی در مرکز ثقل این بنا قرار می گیرند.
10- اما گنبد با تمام مفاهیم نمادین خود چون بر مزار شهید می رسد از خود بی خود گشته و طواف کنان برگرد آن می چرخد. گردش طاق ها بر محیط دایره نشان از طواف گندب بر گرد مقام شهید است.
11- این طاقی ها که به برکت وجود هشتمین اختر تابناک امامت در مشهد 8 عدد هستند خود به صورت پلکانی به عروج رسیده و سماع کنان به آسمان می روند.
12- 5 آیه به نام 5 شهید گمنام زینت بخش این بنا است.
13- تزئیات داخل بنا از کاشی معرق شیوه آذری و اصفهانی صحن عتیق حرم اقتباس شده است.
14- شکل قوس که از نوع خاگی یا بیضوی است و از اولین مسجد ایرانی مسجد فهرج یزد که به سبک خراسانی ساخته شده است اقتباس شده است.
15- حجاری سنگ های پوسته خارجی گنبد متبرک به نام جدالله است که متضمن این معنا است که نقطه آغاز پایان هستی اوست.
103/101