تکلیف بازگشت ۱۴میلیارد یورو مشخص نشده است/استقبال نمایندگان از گزارش تفریغ بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از ارز صادراتی که طبق تعهد صادرکنندگان باید به کشور باز می گشته، ۱۴.۸ میلیارد یورو تکلیفش مشخص نیست که چه میزان بازگشته و بانک مرکزی باید در این رابطه اقدامی صریح داشته باشد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ توسط رئیس دیوان محاسبات به هیات رئیسه مجلس اظهارداشت: گزارش یکه امروز توسط آقای بذرپاش به عنوان رئیس  دیوان محاسبات به مجلس ارائه شد به لحاظ کیفی خوب بود و مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

وی گفت: از جمله ویژگی های این گزارش آن بود که نسبت به پروژه های مهم احکام و ردیف هایی که در بودجه آمده مبنی بر اینکه تا چه میزان دولت آنها را اجرایی کرده است، دقت کافی شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید این گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ بود که طبق قانون تا آخر دی ماه سال ۹۹ باید این گزارش ارائه می‌شد که کمی هم زودتر از موعد مقرر به مجلس ارائه شد.

میرتاج الدینی بیان کرد: در خصوص احکام باید گفت، آنچه که به شکل کامل اجرا شده در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است، حتی احکامی که خود دولت به صورت تکلیفی در بودجه آورده و حتی احکامی که به صورت تجویزی به دولت اجازه داده است آنها را انجام دهد هم از ۵۰ درصد بالاتر نرفته است.

وی ادامه داد: مجموعه احکامی که در بودجه سال ۹۸ قید شده بود حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کامل اجرا شده بود، در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هم به صورت ناقص اجرایی شده و بخش دیگر هم به طور کامل اجرایی نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطلب مهم دیگری که در گزارشات تفریغ بودجه بود موضوع ارز طرح توجیهی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. از ابتدای سال ۹۷ تا شهریور سال ۹۹ حدود ۵۰ میلیارد دلار دولت ارز ترجیحی تخصیص داده برای کالاهای اساسی که باید ابعاد آن از طرف دولت مشخص شود که چه مقدار از این ارز ترجیحی در معیشت مردم اثرات مثبت گذاشته است.

میرتاج الدینی بیان کرد: این موضوع می‌تواند در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس کمک کند چرا که متوجه می شویم آیا ارز ترجیحی می تواند به معیشت مردم کمک کند یا تبدیل به رانت و زمینه استفاده برای عده‌ای خاص می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر بازگشت ارز صادراتی بود که از ارز صادراتی که طبق تعهد صادرکنندگان باید به کشور باز می گشته است، ۱۴.۸ میلیارد یورو تکلیفش مشخص نشده است که چه میزان بازگشته و بانک مرکزی باید در این رابطه اقدامی صریح و روشن داشته باشد.

کد خبر: 1085816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =