از هتریک بهزادی تا سامره ۳۰ ثانیه

دربی سرخابی که به نوعی ویترین فوتبال ایران محسوب میشود،نکات و آمار جالبی در دل خود دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ 

در حالی از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه روز جمعه دو تیم استقلال و پرسپولیس نود و پنجمین دربی ایران را برگزار میکنند،که در ۹۴ دیدار گذشته،آبی ها ۲۶ بار و سرخ ها ۲۴ پیروزی بدست آورده اند.

آغاز بزرگترین دیدار آسیا

دربی فوتبال ایران در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۳۴۷،با اولین تقابل سرخابی آها آغاز شد.این دیدار که به صورت دوستانه برگزار میشد در پایان با تساوی بدون گل به پایان رسید.

اولین گلزن دربی

۲۷ مردادماه ۱۳۴۷ دو تیم یکبار دیگر به صورت دوستانه به مصاف هم رفتند.در این دیدار که با تساوی یک بر یک به پایان رسید،امیرحسین جابری زاده در دقیقه ۶۷ اولین گل استقلال و تاریخ دربی را به ثمر رساند.در ادامه حسین همیشه جوان علاوه بر به تساوی کشیدن بازی موفق به ثبت اولین گل پرسپولیس در تاریخ دربی شد.

اولین پیروزی

سرانجام پس از سه تساوی دو تیم در سال ۱۳۴۷،استقلال موفق شد در دربی چهارم با گلهای منشی زاده،جباری و حق وردیان سه بر یک پرسپولیس را شکست دهد.

تساوی در عدد ۲۳

استقلال تا کنون سه برد از ۲۶ پیروزی خود را و پرسپولیس یک برد از ۲۴ بردش را با رای فدراسیون بدست آورده اند.دربی پنجم در حالیکه با تک گل غلامحسین مظلومی به سود استقلال در جریان بود به دلیل هجوم هواداران به زمین مسابقه نیمه کاره ماند و با رای فدراسیون سه بر صفر به سود استقلال به پایان رسید،البته این پایان سه هیچ های انضباطی نبود و در شهراورد هفتم که به مناسبت بزرگداشت دانایی فرد برگزار شد، در حالیکه دو تیم تا دقیقه ۷۸ یک بر یک مساوی بودند، باز هم بازی نیمه کاره تمام شد و استقلال سه بر صفر برنده اعلام شد.سالها بعد در شهراورد جنجالی سی و نهم در سال ۱۳۷۲، در حالیکه بازی دو بر دو شد باز هم فدراسیون بازی را سه بر صفر به سود استقلال اعلام کرد.در شهراورد هشتاد و هشت نیز دو تیم قرار بود سوپر جام را برگزار کنند که این دیدار نیز با انصراف استقلال، سه بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.در واقع میتوان گفت هریک از دو تیم تا کنون ۲۳ بار در زمین مسابقه موفق به شکست رقیب شده اند و ما بقی بردها انضباطی ثبت شده است.

پرسپولیس ۴+

در نود و چهار دیدار گذشته دو تیم سرخ ها ۹۳ بار و آبی ها ۸۹ بار موفق به گلزنی در شهروارد شده اند.بنابراین میتوان گفت پرسپولیس با تفاضل گل ۴+ از این حیث از رقیب دیرینه پیش است.

برترین گلزنان دربی

مرحوم صفر ایرانپاک با زدن ۷ گل در شهراورد، رکورددار گلزنی به شمار میرود.حسین کلانی با ۶ گل در جایگاه دوم است و غلامحسین مظلومی، علی جباری و مهدی هاشمی نسب با ۵ گل مشترکا در جایگاه سوم قرار دارند.

با سابقه ترین بازیکنان دربی

علی پروین با حضور در ۲۰ دربی،بیشترین تعداد بازی را در شهراورد دارد.بعد از او علیرضا نیکبخت با حضوز در ۱۹ دربی دوم است و افشین پیروانی،محمود فکری و امیرحسین صادقی با تجربه ی بازی در ۱۸ دربی، در جایگاه سوم قرار دارند.

بیشترین حضور سرمربیان در شهراورد

علی پروین با ۲۵ بار حضور در شهراورد به عنوان سرمربی،رکورددار است.زنده یاد منصور پورحیدری با ۱۸ بار حضور و مرحوم رایکوف با ۱۵ بار حضور، در رده های بعدی قرار دارند.

گلزنان مشترک

مهدی هاشمی نسب،شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی سه بازیکنی هستند که در شهراورد برای هردو تیم موفق به گلزنی شده اند.هاشمی نسب چهار گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال، بیانی دو گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و فتح آبادی یک گل برای هر یک از دو تیم به ثمر رسانده اند.

رکوردداران کلین شیت

مهدی رحمتی با ۹ کلین شیت در ۱۵ دربی رکورددار است.عابدزاده با ۸ کلین شین در ۱۳ بازی در رده دوم قرار دارد و بیرانوند با ۵ کلین شین در ۸ بازی،وحید قلیچ با ۵ کلین شین در ۹ دیدار و زنده یاد ناصرحجازی با ۵ کلین شیت در ۱۶ مسابقه در جایگاه سوم قرار دارند.

گلزنان خارجی

ایمون زائد با ۳ گل زده،بشار رسن با ۲ گل و عیسی ترائوره و جری بنگستون چهار گلزن خارجی تاریخ شهراورد محسوب میشوند.لازم به ذکر است تا کنون هیچ بازیکن خارجی برای استقلال،موفق به گلزنی در شهراورد نشده است.

هتریک های دربی

در تاریخ دربی تا کنون تنها دو بازیکن موفق به ثبت هتریک شده اند.اولین بار زنده یاد همایون بهزادی در دربی سیزدهم و سپس ایمون زائد در دربی هفتاد و پنجم موفق به ثبت هتریک در شهراورد شده اند.

پر گل ترین بردهای دو تیم 

استقلال دو بار در دربی های شماره ۲۱ و ۷۴ موفق به شکست سه بر صفر پرسپولیس شده است.در سوی مقابل پرسپولیس در دربی سیزدهم شش بر صفر و در دربی نهم چهار بر یک استقلال را شکست داده است.

سریعترین گل تاریخ دربی

علی سامره با گلزنی در ثانیه ۴۲ شهراورد پنجاه و چهارم، سریعترین گل تاریخ دربی را به نام خود و آبی ها ثبت کرده است.این دیدار در تاریخ ۲۰ دی ماه ۸۱ به میزبانی ورزشگاه یادگار امام در شهر تبریز برگزار شد.

موفق ترین مربیان تاریخ دربی

اگرچه زنده یاد پورحیدری با ۷ برد به عنوان سرمربی، بیشترین تعداد پیروزی را در اختیار دارد،اما حمید درخشان با ۲ پیروزی در ۲ دربی و رکورد ۱۰۰درصد پیروزی موفق ترین سرمربی دربی محسوب میشود.

سید جلال رکورددار میشود؟

رضا عنایتی با ۳۹ سال و ۲۴ روز سن رکورد مسن ترین بازیکن تاریخ دربی را در شهراورد هشتاد و یکم به نام خود ثبت کرد.سید جلال حسینی میتواند با حضور در دیدار جمعه با ۳۹ سال و ۱۰۱ روز از رکورد عنایتی عبور کند و مسن ترین بازیکن تاریخ شهراورد لقب بگیرد.

جوان ترین گلزن

حسن روشن با گلزنی در دقیقه ۸۸ دربی پانزدهم، با ۱۸ سال و ۳۵۷ روز جوان ترین گلزن تاریخ دربی به شمار میرود.پس از او علی علیپور با گلزنی در شهراورد هشتاد و یکم دومین گلزن جوان تاریخ دربی محسوب میشود.

اردیبهشت ماه استقلال

تا کنون ۴ دربی در اردیبهشت ماه برگزار شده است که دو برد سهم استقلال،یک برد سهم پرسپولیس و یک بازی نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.استقلال در شهراورد شماره ۱۷ و ۲۱ و پرسپولیس در شهراورد هشتاد و یکم موفق به پیروزی در اردیبهشت ماه شده اند.

تقابل دو تیم در لیگ برتر

دو تیم تا کنون ۳۹ بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته اند که سهم سرخ ها ۱۰ برد و سهم استقلال ۸ پیروزی بوده است.همچنین ۲۱ دیدار دو تیم در تاریخ لیگ برتر با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

بیشترین پیروزی متوالی

استقلال چهار دربی پیاپی را حدفاصل ۳۱ مرداد ۴۷ تا ۲۷ دی ۴۹ با پیروزی پشت سر گذاشته است که بیشترین تعداد پیروزی متوالی یک تیم در شهراورد محسوب میشود.پرسپولیس نیز حدفاصل ۲۷ مهر ۷۵ تا ۲۲ آبان ۷۷ سه برد پیاپی را مقابل استقلال بدست اورده است.

طولانی ترین دوره شکست ناپذیری

استقلال از تاریخ ۴ خرداد ۶۹ تا ۲۷ مهر ۷۵ در شهراورد مغلوب پرسپولیس نشد.از سوی دیگر پرسپولیس از ۱۳ بهمن نود تا ۲۴ بهمن ۹۵ مقابل استقلال شکست نخورد.

روز جمعه نود و پنجمین شهراورد تهران با قضاوت محمدرضا اکبریان در ورزشگاه آزادی و بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =