دانشگاه‌های آینده چگونه باید باشند؟

دانشگاه‌های آینده چگونه باید باشند تا بتوانند نیازهای جوانان نسل آلفا را پاسخ دهند. محققان پیش‌بینی می‌کنند که با رسیدن نسل آلفا به بازار کار، لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاه‌های فعلی همان اندازه ارزشمند است که داشتن یک اکانت اینستاگرام.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌هایی که امروز ما از آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شویم، همان‌ مراکزی هستند که پدرانمان در آن‌ها تحصیل کردند؛ اما این دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند پاسخگوی آموزش به فرزندان ما باشند. نسل آلفا که بین سال‌های 2010 تا 2025 متولد شده‌اند، فرزندان نسل Y هستند.

آینده متعلق به نسل آلفاست، هرچند برخی از آن‌ها هنوز به دنیا نیامده‌اند. هر دانشگاه‌، صنعت و محیط‌ کاری که برای ورود این نسل جدید آماده نباشد، در رقابت جهانی آینده حذف خواهد شد.

کارشناسان معقدند؛ آموزش عالی باید به تدریج آماده ورود نسل آلفا به دانشگاه‌ها شود. شناخت این نسل و ویژگی‌های آن‌ها، به دانشگاه‌ها کمک می‌‎کند برای آنچه در آینده لازم است، آماده شوند. نسل آلفا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که دانشگاه‌ها برای پاسخدهی به نیازهای این نسل، باید آن‌ها را بشناسند.

نسل آلفا، آموزش‌دیده‌ترین نسل هستند

نسل آلفا، چه به معنای واقعی و چه به معنای مجازی هنوز بزرگ نشده‌اند؛ اما زمانی که به بلوغ برسند، آموزش‌دیده‌ترین نسل خواهند بود. مارک مک کریندل (Mark McCrindle) جامعه‌شناس، معتقد است که نسل آلفا، بیشترین آموزش‌ها و بیشتری فناوری را در اختیار دارد و ثروتمندترین نسل خواهد بود. این خبر خوبی برای مراکز آموزش عالی است؛ اما با این اوصاف؛ نسل آلفا انتظارات بسیار زیاد و متفاوتی هم خواهد داشت. دانشگاه‌ها باید برای پاسخگویی به این انتظارات آماده باشند.

فناوری، کلیدی است

هرچند نسل Y اولین نسلی است که در دنیای دیجیتال رشد کرده است؛ اما زندگی آلفا، به صورت بی‌وقفه و جدایی‌ناپذیر و در مقیاسی بی‌سابقه با فناوری یکپارچه شده است. تحقیقات نشان می‌دهد متولدان آلفا در استفاده از فناوری حتی پیش از تولد هشت سالگی‌شان، مهارت‌های بیشتری نسبت به والدین خود دارند.

دن شوابل (Dan Schawbel) نویسنده کتاب «خود را ارتقا دهید»، می‌گوید؛ نسل آلفا دنیای بدون واقعیت مجازی، تلفن هوشمند، خوانندگان الکترونیکی و اینترنت را نمی‌شناسند. استفاده از این فناوری‌ها برای آن‌ها بسیار طبیعی خواهد بود

هوش مصنوعی در تجربه آموزشی نقش دارد

یک دهه پیش، اکثر ما نمی‌توانستیم تاثیر دستیاران هوشمند مجازی مانند گوگل یا الکسا را در زندگی خود تصور کنیم؛ اما برای آلفا این موضوع برعکس است، وجود دستیارهای صوتی و هوش مصنوعی در زندگی آن‌ها، کاملا عادی است.

آژانس ارزیابی ادونیورسال (EEA)  پیشنهاد می‌کند؛ رویکرد نسل آلفا برای یادگیری، با معرفی اولیه آن‌ها به ابزارهای هوشمند تقویت می‌شود و بیشتر شبیه روبات‌های هوش مصنوعی و رایانه‌های کوانتومی است تا یادگیری متعارف انسان.

پیش‌بینی می‌شود نحوه تعامل هوش مصنوعی و نسل آلفا هنگام تعلیم و تربیت، به صورت روزانه باشد و چگونگی انتقال دانش، به این بستگی دارد که چگونه مربیان از قدرت هوش مصنوعی برای حفظ ارتباط استفاده می‌کنند.

نسل آلفا به آموزش عالی نیاز دارند؛ اما مدرک نه

توانایی نسل آلفا در به دست آوردن سریع و آسان اطلاعات، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این نسل به مدارک دانشگاهی نیاز دارند؟ EEA می‌گوید؛ با رسیدن آلفا به بازار کار، لیسانس مدیریت بازرگانی همان اندازه ارزشمند است که داشتن یک اکانت اینستاگرام. نسل آلفا بیش از همه نسل‌های قبلی، در یادگیری پیشرفت می‌کنند چون فناوری سرعت بسیار بالایی دارد. دیپلم پایان دوره متوسطه که بسیار مورد علاقه نسل‌های قبل بود، در بازار کار نسل آلفا هیچ ارزشی نخواهد داشت.

این‌ها به معنای مرگ دانشگاه نیست بلکه فرصتی برای تکمیل آموزش عالی است تا بتواند مهارت‌ها و دانش‌هایی را که دانشجویان و کارمندان آینده می‌خواهند، به کمک فناوری، یادگیری آنلاین و یادگیری در دنیای واقعی ارائه دهند.

برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه مهندسی جدید در انگلستان با برگزاری دوره‌های سه ساعته، ترم‌های 10 هفته‌ای و تمرکز بر مشارکت‌ با صنعت در مسیر آینده حرکت می‌کنند. جودی رپر ( Judy Raper)، بنیانگذار مهندسی پلاس که در حال توسعه یک دانشگاه جدید است، می‌گوید؛ ما دانشجویان را در معرض حل مشکلات صنعت قرار می‌دهیم، مشکلاتی که جامعه با آن‌ها مواجه است.

الخاندرا اوترو (Alejandra Otero)، کارآفرین متخصص در بازاریابی دیجیتال معتقد است؛ هنوز مشاغل زیادی برای نسل آلفا اختراع نشده است و به همین دلیل، توجه به کارآفرینی و یادگیری مادام‌العمر ضروری است.

استادان هم باید با شرایط جدید منطبق شوند

همانطور که گفتیم، دانشگاه‌ها باید برای پاسخگویی به نسل آلفا، تکامل پیدا کنند؛ اما مسئولیت تکامل تنها به عهده نهادها نیست، استادان هم باید با شرایط جدید سازگار شوند. نسل آلفا نیازمند به یک برنامه درسی متناسب با روحیاتش و با دسترسی به همه چیز، در هر زمان و در هر مکان است. استادان باید بتوانند کارآفرینی و نحوه تعامل با جهان خارج از دانشگاه یا مدرسه را به نسل آلفا آموزش دهند.

هیچ زمانی مانند زمان حال برای شروع برنامه‌ریزی وجود ندارد

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا یکی از افراد نسل آلفا به دانشگاه برسد؛ اما زمان شروع برنامه‌ریزی برای انتقال اکنون است. اگر دانشگاه پهنای باند، دوشاخه یا کارمندانی که از فناوری استفاده می‌کنند، نداشته باشد، نمی‌تواند با ورود نسل آلفا از خواب بیدار شود و ناگهان همه این‌ها را به دست بیاورد. دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی کنند و فکر کنند که نسل بعدی چگونه خواهند بود.

نسل آلفا نوع دیگری از کارمندان در نوع دیگری از محل کار خواهند بود

با گذشته یک دهه، پنج نسل در محیط کار در کنار یکدیگر کار کردند. آلفا نه تنها جدیدترین گروه نسل است بلکه بیشترین تعداد افراد با 2 میلیارد نفر را خواهد داشت. سوال مهم این است که نسل آلفا در محیط کار به دنبال چه هستند؟ تحقیقات آینده نشان می‌دهد؛ نسل آلفا تنها برای شرکت‌هایی کار خواهند کرد که با ارزش‌های آن‌ها مطابقت دارند و آن‌ها فناوری را به جای ارتباط انسانی انتخاب می‌کنند.

نوآوری ضروری است

دلایل زیادی برای لزوم اتخاذ فرهنگ نوآوری در سازمان‌ها وجود دارد؛ اما در مورد نسل آلفا مهم‌ترین مسئله این است که نسل آلفا ذاتا مبتکر نوآوری هستند. نسل آلفا همیشه به دنبال جدیدترین هستند و هیچ مشکلی با تعویض محصولات و خدمات ندارند. در نتیجه، طول عمر برندها و محصولات کوتاه‌تر خواهد شد. برندها باید مطمئن شوند که خط تولید محصولات و خدمات جدیدی دارند که مدام می‌توانند به صورت متنوع ارائه شوند.

دانشگاه‌ها باید فاکتورهای آخرین انقلاب صنعتی را تامین کنند

آخرین انقلاب صنعتی دارای فاکتورهایی مانند گرایش به ارتباط متقابل، یادگیری ماشین، خودکارسازی و تغییر در قابلیت اشتغال است. هر چند آموزش در مراکز مهارت‌آموزی انجام می‌شود؛ اما ذینفعان آموزشی عالی نمی‌خواهند بپذیرند که اکنون زمان پذیرش نوآوری و تهیه یک راه حل دیجیتالی است که چهره آموزش را تغییر خواهد داد.

دانشگاهها در این چشم‌انداز جدید صنعتی می‌توانند رونق بگیرند؛ اما تنها در صورتی که دیدگاهی برای تصور مجدد رویکرد خود به دیجیتال داشته باشند.

محتوای ویدئویی اصل است

همه ما این جمله را شنیده ایم که اصالت با محتواست؛ اما برای نسل آلفا این موضوع کمی جدی‌تر است چون برای آن‌ها محتوای ویدئویی برترین محتواست. این نسل فیلم‎های زیادی می‎بینند و تا حد زیادی تحت تاثیر فیلم‌ها هستند. به همین دلیل، به بازاریابان آموزش عالی توصیه می‌شود؛ تمرکز بر فروش مشکلی را حل نمی‌کند، دانشگاه‌ها باید به کمک محتوای غنی بر نسل آلفا اثر بگذارند.

در حالی بخش عمده‌ای از نسل آلفا هنوز در پوشک هستند. این واقعیت همچنان باقی مانده است که این نسل جوان قدرت قابل توجهی دارند و  همچنان رو به جلو ادامه خواهند داد. اگر دانشگاه‌ها هم‌اکنون تلاش کنند که این نسل را بشناسند، آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی آینده و نیازها و اهداف نسل آلفا خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =