سرای نوآوری فرش ماشینی واحد کاشان؛ شناسایی گلوگاه‌ها و تبدیل تحریم به فرصت

رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در گفت و گویی تاکید کرد: بیشترین تمرکز ما در سال 99، به دلیل اهمیت ویژه موضوع به جذب 3 میلیارد تومان از معاونت ریاست جمهوری اختصاص یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، منصور دیاری رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در گفت و گویی تاکید کرد: بیشترین تمرکز ما در سال 99، به دلیل اهمیت ویژه موضوع به جذب 3 میلیارد تومان از معاونت ریاست جمهوری اختصاص یافت.


*جذب 3 میلیارد تومان از معاونت علمی ریاست جمهوری

وی افزود: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده دکتر ستاری معاون علمی ریاست جمهوری در آبان سال گذشته بازدیدی از سرای نوآوری فرلش ماشینی به عمل آوردند و در نهایت با درخواست ما برای بازسازی ساختمان سرای نوآوری فرش ماشینی موافقت شد و مقرر گردید مبلغ 3 میلیارد تومان به صورت بلاعوض به این سرای نوآوری اختصاص یابد. 30 درصد این مبلغ در قالب اولین قسط، اواخر فروردین ماه به حساب دانشگاه آزاد واحد کاشان واریز شد و به زودی بازسازی ساختمان سرای نوآوری فرش ماشینی در قلب شهر کاشان آغاز خواهد شد.

دیاری به ارتباط گسترده شکل گرفته سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز اشاره کرد و افزود: ما رایزنی ها و ارتباطات متعددی با بخش های مختلف صنعت صورت داده ایم که در سال 1400 ثمردهی آن ها را مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ازمایشگاه تخصصی فرش ماشینی فعال تر شده است خاطرنشان کرد: در دوماه پایانی سال 99 به اندازه تمام سال نمونه از صنعت سفارش گرفته ایم. به طوری که درآمدهای متفرقه سرای نوآوری و آزمایشگاه فرش ماشینی در سال 99 بالغ بر 40 میلیون تومان بوده است.


*جذب 8 هسته فناور در سال 1400

رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان به هسته های فناور جذب شده در این سرای نوآوری نیز پرداخت و گفت: سال گذشته 8 هسته فناور جذب کردیم که دو تا سه هسته فناور از چرخه خارج شدند و امیدواریم در سال جاری 8 هسته جدید دیگر جذب کنیم.

*عقد قرارداد 3 طرح برون دانشگاهی تا خردادماه 1400

وی با اشاره به اخذ مجوز شتابدهنده تخصصی فرش ماشینی در سال 99 و افتتاح مجازی آن در 24 اسفندماه توسط دکتر طهرانچی، از انعقاد 15 تفاهمنامه با شرکت ها و ارگان ها ی مرتبط با حوزه فرش ماشینی خبر داد و افزود: 3 طرح برون دانشگاهی آماده شده و تا خردادماه سال جاری عقد قراردادخواهد شد که رقم آن بیش از 50 میلیون تومان خواهد بود.


*احیای رشته مهندسی نساجی در واحد کاشان

احیای رشته نساجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان یکی دیگر از اقدامات سرای نوآوری فرش ماشینی است. دیرای در این خصوص می گوید: یکی از اقدامات صورت گرفته در در راستای حل مشکلات صنعت، احیای رشته مهندسی نساجی  است که اتفاقا بازار کار خوبی هم دارد. این رشته از سال 63 در واحد کاشان فعال بوده اما طی هشت سال گذشته هیچ دانشجویی نداشته است. ما در سال 99 موفق به احیای این رشته شدیم به طوری که در حال حاضر 30 دانشجوی کارشناسی و 12 دانشجوی مقطع ارشد در این رشته فعال هستند.


*شناسایی گلوگاه ها و تلاش برای تبدیل تحریم به فرصت

دیاری همچنین به اقدامات صورت گرفته سرای نوآوری فرش ماشینی در راستای تبدیل تحریم ها به فرصت نیز پرداخت و گفت: در راستای مقابله با تحریم ها که تا حدود زیادی صنعت فرش ماشینی را درگیر کرده دو کارگروه راه اندازی کردیم تا با شناسایی گلوگاه ها حوزه قطعه سازی و ماشین سازی و همچنین مواد اولیه که به شدت وابسته هستیم را مصون کنیم. جلسات متعددی با قطعه سازان و ماشین سازان داشتیم و در 1400 نیز این جلسات تداوم دارد که امیدواریم از دل آن طرحی برون دانشگاهی استخراج شده و کنسرسیومی از ماشین سازان را با تولیت سرای نوآوری فرش ماشینی ایجاد نموده تا ساخت ماشین های مدرن را در حوزه فرش ماشینی در سال 1400 آغاز کنیم.

وی ادامه داد: تحقق این مهم اتفاقی بزرگ خواهد بود، چراکه در حال حاضر تنها آلمان و بلژیک ماشین های فرش بافی تولید می کنند. از سوی دیگر طرح تولید مواد اولیه فرش ماشینی را دنبال می کنیم تا با آنالیز نمونه خارجی رسیده، و رایزنی با صنعت پتروشیمی کشور بستر بی نیازی صنعت فرش ماشینی کشور از واردات مواد اولیه را فراهم کنیم.


رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تصریح کرد: برای احصا و بهره گیری از ایده ها، بهره گیری از ظرفیت های شتابدهنده تخصصی و همچنین فراخوان جذب ایده در دستور کار قرار گرفته و رویدادی نیز به زودی در حوزه جذب ایده های فناورانه در کاشان برگزار خواهیم کرد.

روش دوم شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای حوزه صنعت فرش، حضور فعالانه در صنعت است. هر هفته در کارخانجات صنعتی تولید فرش ماشینی حضور داریم و به صورت مکرر رایزنی ها صورت می گیرد تا  هم مشکلات این حوزه احصا شود و هم با شناسایی ایده ها از آن حمایت کنیم.


*آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی در مسیر اخذ استاندارد ایزو 17025

دیاری در پایان به آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی که یک سال و نیم گذشته در سرای نوآوری مجوز استاندارد اخذ کرد اشاره نمود و خاطرنشان کرد: مقدمات اخذ استاندارد ایزو 17025 برای این آزمایشگاه فراهم شده و این در حالی است که تعداد آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور که این استاندارد را دریافت نموده اند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. با تحقق این مهم ازمایشگاه تخصصی فرش ماشینی به مرجع در حوزه تولید فرش ماشینی کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095974

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =