به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ آیین اختتامیه دومین همایش ملی تبادل تجارب آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی: سیاستها، ارزشیابیها و درس های عملی با حضور محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش الکترونیک وزارت علوم، عبدالحمید علیزاده معاون همکاریهای علمی و سازمانهای تخصصی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم و جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاهها به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این آیین با بیان اینکه بخشی از تکلیفهای اصلی متخصصان آموزش عالی و علم تربیت، ورود به مسئلههای کلیدی است، گفت: پاسخ به این تکالیف برای مدیران دانشگاهی بسیار راهگشا و یاریرسان است.
آهنچیان در ادامه به برخی از این مسائل کلیدی اشاره کرد و گفت: مفهوم آموزش از طریق تدریس و بررسی امکان جایگزینی آن با آموزش از طریق یادگیری خودراهبر؛ الزامات یادگیری واگذار شده به دانشجویان به جز آنچه نظام برنامهریزی درسی برای آن در نظر میگیرد؛ پیشرانی یا پیشگیری حرکت آموزش عالی به سوی محوریت فرد(دانشجو) در آموزش؛ نقشهای جدید استادان در تولید محتوای یادگیری و چگونگی ارائه اثربخش آن و الزامات تغییر در درک از آموختن؛ ارزشیابی پیامدهای یادگیری و نگاه به مرزهای کلاس به منزله حد و اندازه کنترل فرایندها و فعالیتهای یادگیری از جمله این مسائل کلیدی هستند.
به گفته وی از مسئلههای کلیدی دیگری که پاسخ به آنان برای مدیران دانشگاهی بسیار راهگشا و یاریرسان است، میتوان به اجتماعات یادگیری به عنوان جایگزینهای دانشگاه و نظام آموزش رسمی؛ کارکرد برنامهریزی به ویژه برنامههای بلندمدت و میانمدت در تنظیم نقشه یادگیری دانشجو؛ روابط انسانی در محیط یادگیری و بازبینی نقش آن در رشد دانشجو؛ وجود و گسترش دامنه نفوذ و حضور حاشیهها(طبقهها، مفاهیم) در متن آموزش؛ عدالت آموزشی و قابلیت پیشگیری آموزش عالی از بازتولید فقر در دنیای جدید؛ انضباط و بازتعریف آن در مدیریت فرایند یاددهی-یادگیری؛ نقش و جایگاه مهندسان برق و کامپیوتر و صنایع و متخصصان فناوری اطلاعات در تدوین برنامه و تنظیم نظامات اجرا و جایگاه و نقش نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مؤسسات فرهنگی، رسانه ها و مواردِ نظیر، در تحقق هدفهای آموزش دانشگاهی اشاره کرد.
آهنچیان در ادامه با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار تهدیدهایی که به وجود آورد؛ امکان یا فرصتهایی را نیز ایجاد کرد، افزود: با توجه به جهتگیری دست اندرکاران آموزش عالی کشور در همه زیر نظامها به سوی آموزش و تدریس در چندماه گذشته، اکنون نوع، نحوه و کیفیت اثرگذاری متخصصان آموزش عالی و علم تربیت در شرایطی که سیاست گذاران و مدیران آموزش عالی با سوالات و پیچیدگیهای زیادی رو به رو شدهاند میتواند در سرنوشت فردای این رشته و متخصصان آن یاری رسان باشد.
آهنچیان در پایاین خاطرنشان کرد:: اگر به درستی و به موقع عمل کنیم از نگاه «بلند مدت و مانا» به کرونا، به توسعه و بالندگی علم تربیت کمک کردهایم.
در ادامه این نشست سایر اساتید و اعضای آموزش عالی کشور به ارائه مقاله و بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.در طول ۲ روز برگزاری این همایش ملی، ۳۷ مقاله حول محور آموزش الکترونیک، روشها، بررسی چالشها و فرصتها و… ارائه شد.
انتهای پیام/
نظر شما