انتخابات ایران درکانون توجه رسانه های عربی

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران رسانه های عربی همچنان این رویداد را در مرکز توجه خود قرار داده و درباره چگونگی روند آن تحلیل های متفاوتی ارائه می کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، رسانه های عربی با اختصاص بخشی از اخبار خود به انتخابات ایران به بررسی آن از نقطه نظرات گوناگون پرداختند. در این میان برخی از این تحلیل ها مغرضانه و هدفمند در جهت تخریب این رویداد سیاسی است که از مهمترین آنها می توان به روزنامه الشرق الاوسط و شبکه تلویزیونی العربیه عربستان اشاره کرد که در جریان تبلیغات نامزدها با هدف مخدوش کردن چهره انتخابات در ایران سعی در اتهام زنی و شایعه پراکنی گسترده دارند.

از سوی دیگر برخی رسانه ها نیز به انعکاس سخنان نامزدها و تبلیغات آنها پرداخته و گفته های آنها را مورد ارزیابی قراردادند مانند پایگاه خبری «عربی پست» که  با تحلیل شرایط موجود در ایران چالش های پیش روی رئیس جمهور منتخب آینده را بررسی کرده است.

عربی پست

در گزارش عربی پست، ۵ چالش اصلی پیش روی رئیس جمهور بعدی را که لازم است تا با ارائه راهکارهای مناسب آنها را حل و فصل کند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته که عبارتند از:

۱.اصلاح اقتصاد:

 همه نامزدها اتفاق نظر دارند که اولویت اصلی احیای اقتصادی است که به دلیل تحریم های پس از خروج دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از توافق هسته ای ایران  و شیوع کووید-۱۹ آسیب دیده است اما شرایط موجود اقتصادی از کجا آغاز شد؟

 در سال ۲۰۱۵ زمانی که ایران در برنامه جامع اقدام مشترک در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای با قدرتهای جهانی وارد مذاکره شد  روزهای خوب اقتصادی را برای این کشور نوید می داد اما پس از خروج یک جانبه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق و اعمال مجدد تحریم های سخت در قالب فشار حداکثری، ناکام ماند و به دنبال آن درآمد نفتی ایران کاهش یافت به طوری که صندوق بین المللی پول اعلام کرد که  تولید ناخالص داخلی ایران در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیش از ۶ درصد کاهش داشته و در سال گذشته رشد متوسطی را تجربه کرده است.

عربی پست افزود: در شرایطی که اقتصاد ایران این روزها  شرایط مطلوبی ندارد و بیکاری و افزایش قیمت اجناس بر این کشور سایه افکنده است انتخاب فردی شایسته با تدابیر هوشمندانه و برنامه ای قوی می تواند این کشور را از شرایط موجود خارج کند و امیدها را به مردم آن بازگرداند.

بر این اساس «تری کاول» از انستیتوی روابط بین الملل و استراتژیک در پاریس به شبکه «سی ان ان» گفت که اگر ایران در جهت بهبود اقتصادی در مسیر درستی گام بردارد  شاهد رشد سریع و تورم پایین در این کشور خواهیم بود و می توان اقتصاد کلان را برای این کشور پیش بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد که رئیس جمهور جدید باید استراتژی درستی را در پیاده کردن برنامه های خود به کار گیرد زیرا در غیر این صورت مردمی که با امید رسیدن به اوضاع بهتر او را انتخاب کرده اند فکر می کنند که همه چیز بلافاصله بهبود می یابد.

۲. بهبود روابط خارجی:

عربی پست معتقد است که رئیس جمهوری جدید ایران باید شرایطی را فراهم کند تا بتواند روابط خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشد و اینگونه اقتصاد خود را از طریق صادرات نیز رونق دهد این روابط با کشورهای همسایه بسیار بیشتر از کشورهای دیگر این امکان را به ایران می دهد تا بتواند روابط تجاری خود را در سطح وسیعتری گسترش دهد.

۳. مبارزه با ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا در ایران و نحوه مقابله با آن از جمله موضوعات دیگری است که نامزدهای انتخاباتی به آن پرداخته و معتقدند که در صورت تصدی منصب ریاست جمهوری راههای مناسبی را برای ریشه کن کردن آن در کشور دارند. به نظر می رسد که با ساخت واکسن ایرانی و نیز واردات  واکسنهای روسی و چینی به این کشور برنامه جامع واکسیناسیون در کوتاه ترین زمان ممکن به طور مشترک در برنامه های آنها قرار گرفته است، با این وجود شواهد حاکی از آن است که با تولید واکسن در ایران تلاش ها  برای جلوگیری از انتشار این بیماری مثمر ثمر خواهد بود.

۴. بازگرداندن اعتماد مردم

این پایگاه خبری معتقد است دولت آینده باید علاوه بر برنامه های اصلاحی در اقتصاد به جنبه روانی جامعه نیز توجه داشته و اعتماد به نفس را در مردم به ویژه جوانان بازگرداند و آنها را برای رسیدن به اهداف خود تشویق و زمینه لازم را فراهم کند. عربی پست افزود: رفع فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر یکی از راههای توجه به جنبه اجتماعی و روانی جامعه است که مسئولان دولت جدید لازم است تا با برنامه های کاربردی و هدفمند آنها را در جهت فعالیت های نوآورانه سوق دهند.

۵. رسیدگی به مشکلات زیست محیطی

عربی پست می افزاید: مشکلات زیست محیطی ممکن است اولویت فراموش شده ایران باشد  اما یکی از مهمترین چالشهای کشوری است که ۸۳ میلیون نفر در معرض تهدید تغییرات آب و هوا ، کمبود آب ، بیابان زایی و آلودگی هوای شهری قرار دارند. بحران زیست محیطی در ایران یک واقعیت است که دولت باید راه حل مناسبی را برای آن پیدا کند و این درحالی است که در سه مناظره تلویزیونی نامزدها مشکلات زیست محیطی مورد بحث آنها نبود.

لبنان 24

پایگاه خبری «لبنان ۲۴» نیز با پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ ۲۸ خرداد، بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان را در این زمینه منتشر کرده که در آن آدرس حوزه های  رای گیری و جزییات مربوط به چگونگی شرکت در انتخابات را توضیح داده است. در این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، حسینیه امام حسین (علیه السلام) در نبطیه در جنوب شرقی لبنان و مرکز امام مهدی (عج) سه مرکز اصلی رای گیری معرفی شده است.

در این گزارش همچنین یادآوری کرده است که کلیه ایرانیانی که هجده سال از عمر خود را گذرانده اند می توانند با ارائه شناسنامه ایرانی یا گذرنامه ایرانی در این انتخابات شرکت کنند. کلیه اقدامات لازم در این زمینه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و شعب اخذ رأی از ۸ صبح جمعه (۲۰۲۱/۶/۱۸) تا ساعت ۶ عصر دایر خواهد بود.

المیادین

شبکه تلویزیونی المیادین نیز با اختصاص گزارش های جداگانه ای به بررسی نامزدها و اوضاع جامعه ایران در زمان انتخابات پرداخته است و برنامه های متنوعی را در این زمینه برای مخاطبان پخش می کند. در گزارش های المیادین، علاوه بر مصاحبه های خیابانی، روند تحولات انتخاباتی در ایران را در قالب میزگردهایی با شرکت کارشناسان عرب و ایرانی بررسی می کند.

شبکه تلویزیونی المنار نیز با انعکاس انتخابات در ایران فضای انتخاباتی را در گفتگو با کارشناسان این شبکه مورد بحث قرار می دهد.

پایگاه های خبری العهد، الاخبار، عربی ۲۱ و روزنامه ای النهار، الجمهوریه و القدس العربی نیز انتخابات ایران را در سرنوشت این کشور بسیار مهم برشمرده و مشارکت مردم در این دوره را برای رقم زدن آینده ای بهتر در انتخاب اصلح ترین فرد برشمرده اند. این منابع خبری با اشاره به حضور مردم در این دوره اذعان کردند که وجود برخی فرضیه انگاری ها حاکی از مشارکت اندک مردم در این انتخابات است اما به نظر می رسد که فضای انتخاباتی در روزهای پایانی کمی رونق گرفته و دیگران را برای رای دادن تشویق می کند.

اگر بخواهیم به طور کلی موضع رسانه های عربی در قبال انتخابات ایران را جمع بندی کنیم می توان آنها را در گروه موافق و معارض تقسیم بندی کرد. گروهی که منصفانه به روند انتخابات در ایران می پردازند و گروهی که مغرضانه و هدفمند به دنبال تخریب و ایجاد شائبه های نادرست از این رویداد ملی هستند و تلاش دارند پالس های منفی را برجسته کنند. در میان این گروه از رسانه ها، العربیه و الشرق الاوسط از سایرین تقلای بیشتری می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =