پوتین بر گسترش روابط با چین تاکید کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به همتای چینی خود با تبریک یکصدمین سالروز تاسیس حزب کمونیست این کشور، بر گسترش روابط راهبردی مسکو و پکن تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه در بخشی از پیام خود خاطرنشان کرد: اطمینان دارم حزب حاکم روسیه واحد و حزب کمونیست چین روابط خود را توسعه می دهند. 

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از پیام تبریک به چین نوشت: پکن نقش سازنده ای را در مقابله با تهدیدها و چالش های جهانی ایفا می کند. 

سران روسیه و چین روز ۲۸ ژوئن (دوشنبه) نیز در دیداری مجازی درباره توسعه روابط دو کشور و مشارکت راهبردی در تمام سطوح گفت و گو و تبادل نظر کردند.  

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در آن دیدار گفت: مشارکت راهبردی همه جانبه روسیه و چین امسال وارد دوره جدیدی شده و آزمون ها و چالش ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. 

رئیس جمهوری چین گفت: ما در مورد مسائلی که منافع متقابل را دربر می گیرد از یکدیگر حمایت و همکاری سودمند می کنیم و از منافع همدیگر دفاع می کنیم.

 پوتین نیز گفت: امسال برای روابط روسیه و چین سال ویژه ای است. ۲۰ سال پیش در مسکو قرارداد مشارکت راهبردی و حسن همجواری بین روسیه و چین امضا شد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ همتای چینی وی سپس در ادامه گفت و گوی مجازی قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین دو کشور را تمدید کردند.

خبرگزاری ریانووستی روز دوشنبه با اشاره به گفت وگوی پوتین و شی جین پینگ در فرمت گفت و گوی مجازی خاطرنشان کرد که دو طرف بیانیه مشترکی صادر و در آن به تمدید قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین اشاره کردند.

قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین در ماه جولای سال ۲۰۰۱میلادی توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین رهبر وقت چین در مسکو امضا شد و در ماه مارس(اسفند- فروردین)  دو کشور برای تمدید قرارداد برای پنج سال دیگر توافق کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1101470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =