تصمیم‌گیری نهایی درباره طرح «ساماندهی کنکور» این هفته انجام می‌شود

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور از بررسی نهایی طرح ساماندهی کنکور در جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح ساماندهی کنکور و نحوه سنجش و پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی، به یکی از موضوعات پربحث در فضای آموزش عالی کشور در هفته‌های گذشته تبدیل شد. پیشنهاد برگزاری ۲بار آزمون سراسری در سال و تاثیر ۶۰ درصدی نمره امتحانات پایه یازدهم و دوازدهم از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است می‌توانیم در این طرح به آن اشاره داشته باشیم. البته باوجود برگزاری چند جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز تصمیمی صریح و نهایی درباره نحوه و چگونگی برگزاری کنکور گرفته نشده و اما و اگرهای فراوانی درباره آن وجود دارد.

در همین ارتباط، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره طرح ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: یکی از قسمت‌های مهمی که مورد استقبال و خوشحالی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، این بود که تکیه بر مدرسه و دروسی که دانش آموزان در کلاس فرا می‌گیرند، در طرح ساماندهی کنکور به میزان ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده که می‌تواند موجب آرامش روحی خانواده‌ها و دانش آموزان شود.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها از مدت‌ها پیش به مدارس اصرار می‌کردند که دانش آموزان را در طول کلاس خسته نکنند؛ از طرفی خب خانواده‌ها باید هزینه‌ زیاد و سنگینی را صرف کلاس‌های کنکور می‌کردند. باتوجه به این مسائل، در طرح ساماندهی نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان در دوره کارشناسی، تاثیر کتب درسی و امتحانات مدرسه به ۶۰ درصد می‌رسد و البته هنوز بسیاری از مردم خواهان افزایش بیشتر تاثیرگذاری این امتحانات هستند.

کبگانیان ادامه داد: خواهش ما از مردم این است که اجازه دهند که این فرآید روال عادی خود را به تدریج طی کند زیرا تاثیر این ۶۰ درصد، بار سنگینی را برای وزارت آموزش و پرورش به همراه خواهد داشت و ما باید بر این موضوع نظارت کافی داشته باشیم. اگر آموزش و پرورش در چندسال آینده عملکرد موفقیت آمیزی داشت، این فرآیند ادامه پیدا خواهد کرد.

تاثیر۶۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور۱۴۰۲

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به این سوال که تاثیرگذاری ۶۰ درصدی امتحانات نهایی بر کنکور چه زمانی اعمال خواهد شد، بیان کرد: این مسئله امسال و سال ۱۴۰۱ اعمال نخواهد شد و هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۲ خواهد بود. داوطلبانی که سال ۱۴۰۲ می‌خواهند در آزمون سراسری شرکت کنند، باید آماده تاثیرگذاری ۶۰ درصدی امتحانات نهایی‌شان بر کنکور باشند. با این اوصاف، داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، نگرانی نداشته باشند و پذیرش آن‌ها بر همان روال سابق انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تصمیم‌گیری نهایی درباره طرح ساماندهی نحوه سنجش و پذیرش در جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام خواهد شد؛ البته باید گفت که تصمیم گیری نهایی دربار.  این موضوع بستگی به نظر اعضا دارد.

کبگانیان در پایان درباره علت طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری درباره طرح ساماندهی سنجش و پذیرش خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۱۰ سال مشغول کار برروی این طرح بوده است و هیچگونه اطلاع رسانی درباره آن انجام نمی‌شد. با این وجود هنوز هم اشکالاتی از سوی برخی اعضای شورا مطرح شد که باعث شد در طول دو سال گذشته شاهد رفت و برگشت طرح باشیم. اما خوشبختانه با موافقت تمامی نهادها از جمله وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، در آستانه تصمیم گیری نهایی درباره این طرح قرار داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =