طرح صیانت از فضای مجازی باعث مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی نخواهد شد/ هدف طرح حفاظت از اطلاعات شهروندان است

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: ما از تمام پلتفرم‌های خارجی و ایرانی که می‌خواهند به مردم سرویس دهند حمایت می‌کنیم اما این حمایت مشروط بر این است که در کشور ما دفتر و نمایندگی رسمی داشته و پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ این روزها «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که موافقان و مخالفان زیادی از تمام اقشار جامعه و گروه‌های سیاسی مختلف دارد، جنجال زیادی در فضای مجازی به پا کرده است.

مخالفان معتقدند بر اساس این طرح اینترنت محدود و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مسدود خواهد شد. در مقابل نیز موافقان طرح این ادعاها را رد کرده و می‌گویند طرح صیانت از حقوق کاربران به دنبال سامان‌دهی فضای مجازی‌ست نه محدود کردن آن.

حسین جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون فرهنگی که از موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره برخی شایعات مطرح شده پیرامون این طرح در فضای مجازی گفت: این شایعات که یک جنجال رسانه‌ای بر مبنای آن‌ها به راه افتاده به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ قانونی در خصوص فضای مجازی تصویب نشده است ادامه داد: این طرح تا رسیدن به قانون برای فضای مجازی راهی طولانی در پیش دارد. آنچه روز چهارشنبه ششم مرداد تحت عنوان صیانت از فضای مجازی تصویب شد این بود که ایران نیز باید همانند بسیاری از دیگر کشورها، دارای فضای مجازی ضابطه‌مند و دارای چارچوب و قانون باشد.

جلالی درباره این مصوبه گفت: در مجلس تصویب شد که کمیسیون مشترک و ویژه از متخصصان این حوزه تشکیل و با حضور کارشناسان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خارج از مجلس درباره این مسئله به بحث و گفت‌وگو پرداخته و چارچوبی برای فضای مجازی تهیه شود.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا رسیدن به قانون باید چندین مرحله طی شود که مراحل آن به این ترتیب است؛ تشکیل کمیسیون مشترک که رئیس مجلس باید اعضای آن را از متخصصان داخل مجلس تهیه کند، تعامل این کمیسیون با صاحب‌نظران بیرون از مجلس، بحث و بررسی چارچوب قانون فضای مجازی، تصویب در کمیسیون ویژه، ارسال به کمیسیون فرهنگی و بحث و بررسی و تصویب در این کمسیون، ارسال به صحن مجلس و بررسی و رأی در صحن و سپس ارسال به شورای نگهبان که در صورت تصویب در آنجا ابلاغ و تبدیل به قانون خواهد شد.

اینترنت متنوع می‌شود

جلالی درباره پیش نویس طرح که قرار است مورد بررسی قرار گیرد گفت: ما خواهان تنوع در اینترنت کشور هستیم یعنی اینترنت برای سنین و اقشار مختلف مانند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در دسترس مردم قرار گیرد، برای مثال کودک ابتدایی که می‌خواهد در برنامه «شاد»، کلاس‌های خود را دنبال کند نیازی به اینترنت بزرگسال ندارد بنابراین در تلاشیم بسته‌های اینترنتی متنوع شود.

وی با بیان اینکه ما برای دفاع از حقوق شهروندی قسم خورده‌ایم افزود: باید از اطلاعات شهروندان مانند حساب‌های بانکی، تراکنش‌های مالی و مسائل شخصی مردم در فضای مجازی حفاظت کرد.

جلالی درباره ایجاد محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: ما از تمام پلتفرم‌های خارجی و ایرانی که می‌خواهند به مردم سرویس دهند حمایت می‌کنیم اما این حمایت مشروط بر این است که در کشور ما دفتر و نمایندگی رسمی داشته و پاسخگو باشند.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون داشتن دفتر در ایران اگر حساب بانکی شهروندی خالی شد و پول‌های وی تحت این پلتفرم‌ها به سرقت رفت، دسترسی به آن‌ها نداشته و نمی‌توانیم پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه جاده باید دوطرفه باشد ادامه داد: ما از تمام این پلتفرم‌ها از جمله توئیتر، اینستاگرام و تلگرام حمایت می‌کنیم و زمینه تأسیس دفتر رسمی نمایندگی در کشور را برای آن‌ها فراهم و شرایطی ایجاد خواهیم کرد که بدون فیلتر در ایران به مردم سرویس دهند؛ در مقابل اگر شهروند ایرانی شکایتی داشت، آن‌ها باید پاسخگو باشند.

جلالی با بیان اینکه این طرح «صیانت از فضای مجازی» است نه «خیانت به فضای مجازی» افزود: در این طرح هیچ‌گونه محدودیتی در اینترنت و فضای مجازی برای مردم ایجاد نشده و سرعت اینترنت و پهنای کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه افزایش خواهد یافت، هیچ‌گونه سایت، کانال، پلتفرم و نرم‌افزاری مسدود نخواهد شد بلکه زمینه استفاده هر چه بیشتر و بهتر از فضای مجازی برای مردم فراهم خواهد شد.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح هیچ آسیبی به کسب و کار مردم نخواهد زد بلکه زمینه استفاده بهتر از اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب و کار در فضای مجازی برای مردم ایجاد می‌شود.

جلالی در پایان گفت: بسیاری از کشورها برای فضای مجازی خود قانون دارند، برای نمونه روسیه در روزهای گذشته از گوگل شکایت کرده و خسارت گرفت. بنابراین هیچ کشوری هرج و مرج در فضای مجازی را برنمی‌تابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =