ماهیت چند وجهی کمدی دودکش باعث شده تا با  فرهنگ عامه ارتباط بگیرد

زینب تقوایی گفت: مجموعه دودکش با ماهیت چند وجهی کمدی و گوناگونی آن، این امتیاز را دارد که با فرهنگ عامه ارتباط بگیرد و با پتانسیل‌هایی شاید مغفول مانده از همین اجتماع، باب مفاهمه و مکالمه را باز کند.

زینب تقوایی، تهیه کننده سریال دودکش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص سریال دودکش و تاثیری که بر فرهنگ عامه مردم داشته، اظهار کرد: اصولاً هر اثر نمایشی به فراخور ماهیت ژانری خود می تواند بهره وری بالایی از مناسبات اجتماعی داشته باشد، در تعامل با آن وام‌گیری کرده یا به آن محتوا و بُعد تزریق کند. همه این‌ها هم البته به شرط پویایی اثر اتفاق می افتد، در غیر این صورت نمی تواند در مواجهه با فرهنگ عامه، آورده خاص و به درد بخوری داشته باشد.

تقوایی ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: درباره مجموعه «دودکش» باید با اطمینان تأکید کنم این پیوند خوشبختانه صورت گرفته و مصداق این مسئله را هم می توان در لابه لای همین سوال شما جست زیرا در واقع ماهیت چند وجهی کمدی و گوناگونی آن، این امتیاز را به «دودکش» داده تا با  فرهنگ عامه ارتباط بگیرد و با پتانسیل‌هایی شاید مغفول مانده از همین اجتماع، باب مفاهمه و مکالمه را باز کند.

وی تاکید کرد: در غیر این صورت، دودکش اصلاً نمی توانست در قالب سری مجموعه ادامه حیات دهد و مخاطب هم از آن راضی باشد.

این تهیه کننده مهمترین مصداق در این باره که البته بارها به آن اشاره شده، تکیه کلام‌های جاری در این سریال دانست و افزود: ادبیاتی که در لفافه دیالوگ‌های کاراکترهای فیروز یا نصرت با واژه‌هایی شاید به نظر مهجور و کم کاربرد گنجانده شده و پر و بال پیدا کرده و حالا در هر بار استفاده بین مردم در مکالمات روزمره، یادآور فضای سریال «دودکش» است، چه بهتر که این سریال توانسته تا حدودی دایره واژگانی مردم را نیز بزرگ تر کند.

تقوایی خاطرنشان کرد: ضمناً این وجه را در دیالوگ های کاراکتر خاله(مریم سعادت) هم مدنظر قرار داده ایم که همان بهره گیری از امثال و حکم است و در قسمت‌های اخیر نمود پررنگی هم داشت.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال مخاطبان آیا مجموعه «دودکش» ادامه دار خواهد بود، بیان کرد: اقبال مردم اگرچه مایه امیدواری و دلخوشی ماست و ایجاد انگیزه می کند، اما به خودی خود تنها یکی از شاخصه‌های مورد نیاز برای دنباله‌سازی است، البته من نمی خواهم موردی اشاره کنم، اما احتمالاً شما هم نمونه‌هایی داخلی یا خارجی را در ذهن دارید که به صرف و اتکای مطلق به رضایتمندی مخاطب، گرفتار دنباله سازی شده و به تکرار افتاده‌اند، لذا این مسئله به شدت برای مدیران تلویزیون و گروه سازنده «دودکش» به عنوان برندی که قوام پیدا کرده و جا افتاده، اهمیت دارد که آن را به هر قیمتی ادامه ندهیم و فکر می کنم شاهد این صحبت من، فاصله چند ساله میان ساخت سری قبلی با سری جدید «دودکش» باشد.

 وی تاکید کرد: ما تلاش داریم اگر بنا به ساخت «دودکش3» باشد که اتفاقاً این پیشنهاد چه به دفعات از سوی مردم علاقه مند مطرح شده و چه همان طور که مطالبه سازمان صدا و سیما نیز هست، در بستری فکر شده‌تر و با فیلمنامه به مراتب جذاب تری شکل بگیرد و در واقع گامی رو به جلو باشد.

 تقوایی با اشاره به این مطلب که مسائل مالی و بودجه نیز نقش پررنگی در این زمینه دارند، تشریح کرد: به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی که برای سریالی با هزینه‌های «دودکش» باید به جد مورد توجه قرار بگیرد و خصوصاً دشواری‌های تحمیل شده ناشی از شیوع کرونا که خودش یک مشکل اساسی است، با این وجود طرح هایی داده شده و فعلاً در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =