کارشناسان پولی در تلویزیون / حضور پزشکان بی‌سواد در رسانه ملی باور مردم را خدشه دار می‌کند

یک پزشک متخصص ضمن انتقاد از حضور کارشناسانی که اطلاعات غلط پزشکی به مردم می‌دهند از پشت‌پرده‌ برنامه‌های سلامت‌محور گفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز؛ یکی تجویز می‌کند که اگر فلان پماد را استفاده کنید همه بیماری‌های شما شفا خواهند یافت. دیگری کتابش را که در آن رازهای درمان همه دردها را نوشته تبلیغ می‌کند و آن یکی هم وعده درمان صددرصدی در مطب شمال شهرش را می‌دهد. سرآمد همه هم درمان کرونا با نیش زنبور و روش‌های دور از باور دیگر بود. گویی رسانه ملی به تریبون برخی پزشکان تبدیل شده که برای خود مشتری جذب کنند اما چه کسی مسئول رسیدگی به این آشفته‌بازار است؟

کامران خداکرمی؛ جراح و متخصص گوش و حلق و بینی که با صدا و سیما هم همکاری داشته و در برنامه‌های متعدد حضور یافته در گفت‌وگو با ایسکانیوز از پشت‌پرده برخی برنامه‌های سلامت‌محور تلویزیون گفت: حدود ۱۵ سال پیش شورای سیاست‌گذاری در این خصوص در صدا و سیما بود که هرکسی را که با آن رفیق بودند به عنوان کارشناس به برنامه دعوت می‌کردند. مسئول برنامه نمی‌دانست که فرد دعوت شده صلاحیت ارائه اطلاعات در رسانه ملی را دارد یا خیر !

او ادامه داد: بعد از آن اعتراض‌هایی صورت گرفت و برخی پزشکان عمومی برای سنجش صلاحیت کارشناسان برنامه‌ها انتخاب شدند که آن‌ها هم برای این کار مناسب نبودند زیرا اطلاعات کافی در این خصوص نداشتند. اشتباه اینجا بود که صدا و سیما از انجمن‌های علمی کمک نگرفت.

رفیق‌بازی تهیه‌کننده‌ها و حضور کارشناسان بی‌سواد

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: بعد از مدتی انجمن‌های علمی و نظام پزشکی به صدا و سیما نامه نوشتند و خواستند که هرکسی دعوت می‌شود تاییدیه از انجمن‌ها را داشته باشد که تا مدتی شرایط خوب بود اما بعد صدا و سیما به برخی شبکه‌ها اجازه داد که به صورت محدود برای تبلیغات از پزشکان دعوت کنند و پزشک به برنامه پول بدهد. امروز هم در برخی شبکه‌ها این کار انجام می‌شود. شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما بیشتر به مسائل سیاسی ورود می‌کند تا علمی البته بحث ما بر روی پزشکانی نیست که پول می‌دهند و به برنامه می‌آیند بلکه پزشکانی هستند که از سر رفاقت با عوامل برنامه بدون داشتن صلاحیت به صدا و سیما می‌آیند هرچند که هر دو اتفاق نادرست است. بیشتر موارد این چنینی را در برنامه «طبیب tv3» می‌بینیم.

او ادامه داد: کسی که به عنوان کارشناس می‌آید باید معلومات کافی داشته باشد و در کنار آن حتی سواد رسانه بداند. علاوه بر آن باید فیلترهایی برای انتخاب کارشناسان هم در صدا و سیما و هم در نظام پزشکی وجود داشته باشد. حضور کارشناسان بدون معلومات در رسانه ملی باورهای غلط در مردم ایجاد می‌کند و اعتماد آن‌ها به تلویزیون را کم می‌کند.

مردم چیزی که در رسانه ملی می‌بینند به عنوان سیاست کلی نظام درنظر می‌گیرند

خداکرمی تاکید کرد: به خصوص در کرونا بسیار شاهد موارد این‌چنینی بودیم. در موضوع کرونا موارد متضاد بسیار بود و کسی که به عنوان کارشناس دعوت می‌شود باید به همه این موارد اشراف داشته باشد نه اینکه بر نظر خود پافشاری کند. مردم چیزی که در صدا و سیما می‌بینند به عنوان سیاست کلی نظام درنظر می‌گیرند و برنامه‌سازها به این موضوع دقت نمی‌کنند. به دلیل اطلاعات غلط اعتماد مردم به سیستم بهداشتی کم شده و به سمت فضای مجازی می‌روند و شایعات بیشتر می‌شوند. شبکه خبر در این بین بهتر عمل کرده و برای دعوت کارشناس به انجمن‌های علمی نامه می‌زنند و از آن‌ها می‌خواهند که فردی را معرفی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =