نیازی به افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی نداریم

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است درحال حاضر نیازی به افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم دولت سیزدهم باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، محمد علی امام هادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره اولویت‌های وزارت علوم دولت سیزدهم در زمینه ساماندهی رشته‌های پزشکی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که وزارت علوم دولت سیزدهم در حوزه رشته‌های پزشکی باید در دستور کار قرار دهد، عملیاتی‌ و کاربردی سازی رشته‌ها است. درواقع باید یک بازنگری اساسی در رشته‌های پزشکی انجام شود.

وی افزود: متاسفانه درحال حاضر رشته‌هایی راه‌اندازی شده‌اند که علاوه بر موازی بودن با سایر رشته‌ها، دارای بازار کار مناسبی نیست. این موضوع در نهایت چالش‌های متعددی را در رقابت ناسالم برای رسیدن به این رشته‌ها ایجاد خواهد کرد. وزارت علوم و وزارت بهداشت در دولت جدید باید یک بازنگری اساسی را در کلیه رشته‌های علوم پزشکی در دستور کار قرار دهند تا رشته‌ها براساس نیاز و مشکلات جامعه راه‌اندازی شوند.

وی بازنگری در تعداد پذیرفته شدگان را از دیگر اولویت‌های وزارت علوم دولت سیزدهم دانست و ادامه داد: به عنوان مثال، درحال حاضر کشور به رشته پرستاری بیش از گذشته نیازمند است؛ اما در مقابل رشته‌هایی وجود دارند که شاید نیاز چندانی به آن‌ها در کشور وجود نداشته باشد و افراد صرفا برای گرفتن مدرک در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند. این شرایط موجب می‌شود تعداد فارغ التحصیلان در یک رشته بسیار زیاد باشد اما در مقام عمل، هیچ بازار کاری برای آن‌ها وجود نداشته باشد. این درحالی است که برای رشته‌ای مانند پرستاری، بازار کار بسیار زیادی وجود دارد.

امام هادی با اشاره به جذاب سازی رشته‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در دولت سیزدهم، گفت: بسیاری از رشته‌های پزشکی صرفا تئوریک هستند و برای بسیاری از دانشجویان این حوزه، جذابیت چندان زیادی ندارد. به همین دلیل وزارت علوم و وزارت بهداشت دولت سیزدهم باید در راستای جذاب سازی این رشته‌ها، برنامه ریزی مدون داشته باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی، بیان کرد: رشته پزشکی جزء رشته‌های بسیار سخت محسوب می‌شود به گونه‌ای دانشجویان این رشته باید ۳ سال ابتدایی را صرفا درس بخوانند و ۲ سال آخر نیز باید بار سنگین شیفت‌های بیمارستان را به عنوان انترن بردوش بکشند. باتوجه به این شرایط بنظر می‌رسد که نیازی به افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی نداریم.

امام هادی عنوان کرد: متاسفانه برخی افرادی که وارد این رشته می‌شوند به دلیل فشار مضاعفی که در ۷ سال دوره تحصیلی متحمل می‌شوند، با وجود اخذ مدرک اما این حوزه را رها می‌کنند و جذب شرکت‌های دارویی یا تجهیزات پزشکی می‌شوند. برخی فارغ التحصیلان دیگر نیز برای شرایط بهتر و درآمدزایی، به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: این شرایط سبب می‌شود تعداد کمی از پذیرفته شدگان رشته‌ پزشکی در حوزه تخصصی خودشان مشغول به کار شوند و به همین دلیل تعداد پزشکان، کم بنظر برسد. درحال حاضر برخی از نقاط کشور پزشک ندارند و یا پزشک دلسوز ندارند. با این تفاسیر بنظر می‌رسد که به جای افزایش ظرفیت پذیرش، باید در دانشجویان پزشکی رغبت زایی ایجاد کنیم تا علمشان را در کشور خودشان به کار بگیرند.

امام هادی با بیان اینکه وزارت علوم باید نسبت به بازنگری دروس مقطع کارشناسی ارشد، بازنگری جدی داشته باشد، یادآور شد: بسیاری از دروس مقطع کارشناسی در مقطع ارشد نیز تکرار می‌شود و عملا چیزی به بار علمی دانشجویان اضافه نمی‌شود. درحالی که مقطع کارشناسی ارشد باید پلی برای آمادگی به ورود به مقطع دکتری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =