نظر وزیر علوم جدید درباره بازگشایی حضوری مدارس از مهرماه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها به شکل حضوری گفت: در این زمینه وزارت علوم تابع ستاد مقابله با کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشکر و خسته نباشید به منصور غلامی و کارکنان وزارت علوم اظهار کرد: ما کارکنان دانشگاه‌ها و وزارت علوم را یاران علمی وزارت، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌دانیم. ما در وزارت علوم و موسسات وابسته باید بررسی کنیم که با چه کسانی‌ سرو کار داریم. وزارت علوم به آینده‌سازان کشور و کسانی که کشور متعلق به آنهاست خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: استادان کشور باید بدانند در کلاس درس آنها آدم‌های بزرگ همانند دانشمندان، اندیشمندان، متفکران، مدیران، روسای جمهور حضور دارند که آینده کشور را می‌سازند. کارکنان دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی نیز انسان‌های بزرگی هستند که سر راه فرزندان این مملکت قرار گرفته‌اند. بهترین دعا برای فرزندانمان این است که از خداوند بخواهیم انسان‌های بزرگ را سر راه آن‌ها قرار دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یاران علمی و اساتید دانشگاه‌ها انسان‌های بزرگی هستند که سر راه فرزندان این مملکت قرار گرفته‌اند؛ خداوند به ما این توفیق را داده در مسیر با استعدادترین فرزندان این کشور باشیم. به همین منظور نباید افرادی که در کلاس‌های درس نشسته‌اند را دست کم بگیریم. ما باید تلاش کنیم تا پیش از بازنشستگی نهایت اثربخشی خودمان را داشته باشیم و بیش‌ترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به فرزندان این کشور ارائه دهیم.

وی بیان کرد: یاوران علمی، کارکنان صف و ستادی باید بدانند که نرم‌افزار خدمات‌دهی به فرزندان این مرز و بوم در دستان آن‌ها قرار دارد. از جامعه علمی می‌خواهم آن انتظاری که از آموزش و پرورش سیستم آموزشی کشور نسبت فرزندان خود دارند را در قبال فرزندان سایرین نیز داشته باشند. دقیقا باید با سایرین به‌گونه‌ای برخورد کنیم که وارد یک اداره می‌شویم ترجیح میدهیم با ما برخورد کنند. باید با چنین دیدگاهی با مردم رفتار کنیم.

زلفی‌گل افزود: خداوند این توفیق را به ما داده است که به مردم خدمات ارائه دهیم. باید هر آنچه برای خود میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم. باید با کسانی که به ما مراجعه می‌کنند با روی گشاده و برخورد کنیم. اگر با افرادی که به ما مراجعه می‌کنند خوب برخورد کنیم خداوند هم لطفشان شامل حال ما می‌شود.

وی از کارکنان وزارت علوم خواست در اولین فرصت برای خودشان یک برنامه در نظر بگیرند و یک سیکل کاری تنظیم کرده و برای هر تقاضا مشخص کنید که چه زمانی برای پیگیری آن لازم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت برنامه زمان بندی شده برای هر ارباب رجوع از سوی وزارت علوم تاکید کرد وگفت: باید بکوشیم در اولین فرصت کار مردم را راه بیاندازیم. 

وی افزود: متاسفانه فرهنگ ناسالمی در بین مردم شکل گرفته است به‌طوری که بسیاری تصور می‌کنند نامه باید پا داشته باشد. یعنی وقتی کسی تقاضا می‌دهد حتما خودش باید تقاضا را پیگیری کند؛ اما زین پس نباید وضعیت این گونه باشد. تمامی این موارد حق الناس است و من تا حد توان می‌کوشم چنین مواردی را پیگیری کنم. 

زلفی گل بر ضرورت ارتقا و جایگاه کاربران علمی تاکید کرد و گفت: وزارت علوم سه رکن اصلی دارد که اصلی ترین آن دانشجو است. اگر دانشجو نباشد، دانشگاه و وزارت علوم معنا پیدا نمی‌کند. رکن‌های دیگر یاوران علمی و اعضای هیئت علمی هستند. حتی یک نگهبان در حوزه صف و ستاد مثل یک مهر است که در پیشانی قرار می‌گیرد و جایگاه نازل‌تری نسبت به هیئت علمی ندارد، ما اجازه نداریم بین افراد تفاوت قائل شویم.

وی ادامه داد: ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم. تلاش می‌کنیم آموزش پژوهش محور را سر لوحه کار خود قرار دهیم. همچنین می‌کوشیم نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه بیشتر شود؛ به طوری که مردم کاملا احساس کنند نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور محرز است. در راستای تحقق این امر برنامه مدونی مد نظر قرار داده شده است که از جمله آن می‌توان به کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما می‌دانیم که تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود. در حال حاضر وزارت علوم برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه تحقیقات بنیادی را در دستور کار خود قرار داده است. در این دوره من تلاش می‌کنم ضمن حفظ جایگاه و رتبه علمی در منطقه، یک سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنم که تحقیقات کاربردی هم در آن بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای توسعه آموزش عدالت محور گفت: خوشبختانه وزارت علوم در دوره قبلی برای دوران پسا کرونا مطالعات خوبی انجام داد و ما از آن استفاده خواهیم کرد. با بازگشایی دانشگاه‌ها ما سعی می‌کنیم از تجربه کرونا در این دوره استفاده کنیم. ما می‌توانیم در آموزش حضوری سیستم سنجشی و انگیزشی ایجاد کنیم. حتی اساتید هم می‌توانند به شکل افلاین و آنلاین برنامه ریزی کرده و از مطالب استفاده کنند. به همین دلیل از تجربیات کرونا به عنوان یک بسته تکمیلی استفاده خواهیم کرد. ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینارهای علمی استفاده کنیم. دیگر نیازی نیست برای داوری فرد مسیر زیادی طی کند و این کار به شکل مجازی امکان پذیر است. حتی می‌توانیم در همایش‌های مجازی از دانشمندان بین‌المللی دعوت به‌عمل آوریم.

زلفی‌گل با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ای که برای پیگیری در اولویت قرار می‌دهد اظهار کرد: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و هر دانشگاهی با توحه به شرایط، قوانین خودش را دارد. در این بین نقش نظارتی اعضای هیئت علمی مورد غفلت واقع شده است. من سعی می‌کنم در اولین فرصت نقش نظارتی هیئت امناها را احصا کرده تا بتوانیم از پتانسیل آنان استفاده کنیم. 

وی در زمینه تعامل با خبرنگاران گفت: خبرنگاران زبان و قلم صف و ستاد ما خواهند بود و این باعث ‌می‌شود ما شفاف‌تر عمل کنیم. سعی داریم با خبرنگاران تعامل خوبی داشته باشیم زیرا آنها همچون یک بازو برای وزارت علوم هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها به شکل حضوری گفت: در این زمینه وزارت علوم تابع ستاد مقابله با کرونا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =