رفع موانع پیشرفت و حل مشکلات زنان جامعه تنها از طریق حضور زنان در دانشگاه‌ها  اتفاق می‌افتد

مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم در امور بانوان با بیان این که حضور زنان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی، نیازمند برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط، بهره‌وری از استعدادها، توان علمی و تخصصی آنان است، گفت: رفع موانع پیشرفت و حل مشکلات زنان جامعه تنها از این طریق ممکن می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فروغ اسرافیلیان درباره فعالیت زنان در امور فرهنگی، اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و پیکره جامعه انسانی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جوامع انسانی محسوب می‌شوند. امروز در همه جوامع نقش و جایگاه انسانی زنان به عنوان یکی از ارکان و محورهای توسعه پذیرفته شده و مشارکت آنان در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر به سزایی در درجه توسعه یافتگی کشورها دارد.

طرح ارتقای شایستگی های دانشجویان دختر

مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم در امور بانوان درباره طرح پژوهشی ارتقای شایستگی‌های دانشجویان دختر، گفت: دستیابی به توسعه پایدار و متوازن بدون نقش آفرینی جدی بانوان میسر نخواهد شد و دانشگاه مأمنی مناسب برای کسب علم، دانش و مهارت های اجتماعی است. در این میان نقش بانوان دانشجو به عنوان همسران و مادران، کارگزاران و مدیران آینده از اهمیت به سزایی برخوردار است.

به گفته وی، توجه به روحیه لطیف دختران، تقویت روحیه انگیزشی و توانمندسازی این قشر، حمایت از خلاقیت، اندیشه ورزی و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه مشارکت آنها در جامعه، تعمیق فرهنگ، فضایل دینی و اخلاقی از مهمترین اهداف تدوین این طرح است.

وی افزود: زنان به عنوان اولین عاملان انتقال ارزش‌ها، هنجارها، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌ها مطرح شده و از دیدگاه اسلام، زن و خانواده سنگ بنای اصلی ساختار اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند. زنان به دلیل ایفای نقش‌های متعدد عامل اساسی ثبات، سلامت خانواده و جامعه به شمار می‌آیند. بر این اساس، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رشد و بهره‌مندی جامعه از توانمندی و مشارکت زنان در حیطه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفع موانع و مشکلات موجود آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

اسرافیلیان در خصوص حضور بانوان در حوزه‌های مختلف علمی، اظهار کرد: رشد فزاینده زنان در حوزه‌های مختلف علمی و حضور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، نیازمند برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط، بهره‌وری از استعدادها، توان علمی و تخصصی آنان به منظور کمک به رفع موانع پیشرفت و حل مشکلات زنان جامعه است. از سوی دیگر، دانشگاه مکانی است که نقش موثری در تغییر و تحول هویت افراد دانشگاهی دارد. همچنین توانایی ایجاد باز اندیشی و خلق هویت‌های جدید همراه با ارزش‌های اجتماعی جدید برای زنان در دانشگاه دیده می‌شود.

برگزاری اولین جشنواره ملی پروین اعتصامی

اسرافیلیان درباره نخستین جشنواره ملی پروین اعتصامی، یادآور شد: جشنواره ملی پروین اعتصامی، عرصه ای برای تجلی توانمندی‌ها و استعدادهای ارزشمند دانشجویان دختر است که با هدف شناسایی، معرفی و ارتقای ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های دختران دانشجو در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به منظور اثربخشی آنان در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور در سطح سراسری برگزار شد.

وی درباره زمینه‌های این رویداد، گفت: این رویداد ملی بستری برای ارایه دستاوردها و توانمندی‌های دانشجویان دختر دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، فرهنگیان و فنی و حرفه ای است.

اسرافیلیان افزود: این جشنواره در زمینه‌های ادبی (شامل شعر، داستان، دل نوشته، نمایشنامه، فیلم نامه)، هنری (شامل فیلم کوتاه، عکس، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی، هنرهای کاربردی)، علمی (تلخیص کتاب، نقد کتاب) و طرح و ایده با رویکردهای اجتماعی (مسوولیت اجتماعی، آسیب های اجتماعی، محیط زیست، مدیریت، توسعه اجتماعی، خانواده، هویت ملی، کرونا، جمعیت)، فرهنگی (مذهبی، آداب و رسوم، سبک زندگی و …) به سرانجام رسید.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس درباره بخش ویژه این جشنواره، بیان کرد: بخش ویژه این جشنواره شامل صنایع خلاق (طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی های رایانه ای، پویا نمایی، موشن گرافی، اینفوگرافی و....) بود که با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای شاخص و ناب، تشویق و ترغیب جامعه دختران دانشجو به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، تقویت انگیزه فعالیت، ایجاد امید و نشاط از طریق فضای رقابتی و ارتقای مهارت های زندگی در بستر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

طرح آمایش و تولید محتوا با هدف صیانت از سلامت روانی اجتماعی جامعه در دوران کرونا

مشاوره معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره فعالیت دانشگاه ها در ایام کرونا، اظهار کرد: با توجه به پاندمی کرونا، دانشگاه همچون سایر نهادها از گزند تبعات شیوع کرونا در امان نمانده است. دانشگاه درگیر مسائل ناشی از شیوع ویروس با این سؤال مواجه شد که تا چه اندازه می‌تواند در درمان، پیشگیری از مشکلات و تبعات این بیماری یا کاهش آسیب‌های آن نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: جامعه به نهاد علم چشم دوخته است تا واکسن کرونا یا درمان این بیماری را کشف کند. در واقع کرونا باعث شد دانشگاه برای حل بحران به عرصه عمل وارد شود.

اسرافیلیان ادامه داد: این بیماری تبعات دیگری به جز تهدید سلامت جسمی بشر به دنبال دارد و چه بسا اثرات آن زیان بارتر، طولانی‌تر و پرهزینه‌تر باشد. مسوولیت اجتماعی دانشگاه ایجاب می کند در کنار کارکردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه به حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توجه کند. بنابراین از دانشگاه انتظار می رود بر اساس مسوولیت اجتماعی خود و در مواجهه با وجوه مختلف این بیماری، نقش‌آفرینی کرده و منابع علمی و قابل اطمینان برای آگاهی بخشی و افزایش تاب آوری شهروندان در مقابل این بیماری در اختیار شهروندان قرار دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در این مسیر باید از همکاری و تشریک مساعی با رسانه هم برخوردار شد، هرچند دانشگاه و رسانه ۲ نهاد هستند، اما پربیراه نیست اگر بگوییم رسانه محصول دانشگاه است.

مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم در امور بانوان با بیان اینکه رسانه در دل دانشگاه بار می‌آید، تاکید کرد: در واقع رسانه با وجهه علمی خود، رسانه است و این علم و دانشِ مصرفی رسانه را دانشگاه تولید می‌کند. وقتی رسانه با سرشت علمی با جامعه ارتباط پیدا می کند، آنگاه در این ارتباط مسوولیت اجتماعی دانشگاه نشان داده می‌شود.

اسرافیلیان خاطرنشان کرد: وجه اجتماعی شده دانشگاه، رسانه است؛ در اصل دانشگاه با لباس و هویت رسانه، وجه اجتماعی خودش را نشان می‌دهد. وقتی می گوییم رسانه باید در خدمت آگاهی‌بخشی مردم باشد، این آگاهی را دانشگاه تولید کرده است. دانشگاه برای مولود خود یعنی رسانه، محتوا تولید می‌کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رابطه بین رسانه و دانشگاه، رفت و برگشتی و دیالکتیکی است، ادامه داد: این ۲ نهاد از نظر ابعاد و گستره با هم متفاوت هستند. گستره رسانه وسیع‌تر است و در اینجا به دانشگاه کمک می‌کند بر موج افکار عمومی سوار شود. بنابراین از هم منفک نیستند بلکه از یکدیگر تغذیه می‌کنند و با هم ارتباط علمی دارند. دانشگاه ضمانت اجتماعی بودن رسانه است، زیرا علم در تملک هیچکس نیست.

وی همچنین اعلام کرد که با توجه به اهمیت تعامل موثر ۲ نهاد دانشگاه و رسانه، نشستی با عنوان گفت و گوی دانشگاه و رسانه (نقش آموزش عالی در صیانت از سلامت روانی- اجتماعی جامعه) در دانشگاه تربیت مدرس با حضور تعدادی از مسوولان وزارتخانه های علوم و بهداشت برگزار و مقرر شد با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، محتوای علمی با هدف ارتقای سلامت روان جامعه برای انتشار در اختیار رسانه قرار گیرد. همچنین دبیرخانه این طرح با توجه به تجربه موفق مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس به این مرکز واگذار شد.

برگزاری جلسات هم اندیشی با دختران دانشجوی فعال فرهنگی و اجتماعی

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در امور بانوان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نقش بانوان دانشجو و ضرورت فراهم آوردن زمینه حضور موثر آنها در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، از آذر ماه سال ۱۳۹۸ برنامه‌هایی در حوزه مشاور امور بانوان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دنبال شد.

وی افزود: در این زمینه، جلسات متعددی با دانشجویان دختر عضو گروه‌ها، تشکل‌های دانشجویی همچنین فعالان فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. همچنین جلساتی با کارشناسان و مدیران زن دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی برگزار و جمع بندی جلسات که مبتنی بر دغدغه‌ها و نقطه نظرات آنان بود به معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه ها ارایه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =