جزئیات اعزام دانشجویان به مراسم اربعین اعلام شد

دبیر ستاد اربعین دانشگاهیان سازمان بسیج دانشجویی گفت: امسال 8 موکب در خارج از کشور برپا و حدود 500 دانشجو به مراسم اربعین اعزام خواهند شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حدود 50 روز از تشکیل و آغاز به فعالیت ستاد اربعین دانشگاهیان در سازمان بسیج دانشجویی می‌گذرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول راهبری و مدیریت این ستاد است. به این معنا که مدیریت این ستاد با وزارت علوم بوده؛ اما دبیر آن سازمان بسیج دانشجویی است. 

در این ارتباط مصطفی کمیجانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز از اعزام دانشجویان به دو صورت زائر و مسئول مواکب دانشجویی-دانشگاهی خبر داد و گفت: دانشجویان زائر به عنوان «سفیران دانشجویی» به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

وی درباره زمان آغاز اعزام دانشجویان به مراسم پیاده‌روی اربعین بیان کرد: دانشجویان از 31 شهریورماه تا 3 مهرماه اعزام می‌شوند و در روزهای 6، 7 و 8 مهرماه به تدریج به کشور باز خواهند برگشت.

دبیر ستاد اربعین دانشگاهیان سازمان بسیج دانشجوی عنوان کرد: امسال 8 موکب در خارج از کشور برپا می‌شود و حدود 500 دانشجو به مراسم اربعین اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه حدود 700 دانشجو برای شرکت در مراسم اربعین ثبت نام کرده‌ بودند، گفت: از این تعداد حدود 200 نفر از دانشجویان به علت واکسینه نبودن، نتوانستند ثبت نام کنند.

کمیجانی با انتقاد از قوانین سختگیرانه کشور عراق برای حضور زائران ایران در مراسم پیاده‌روی  اربعین بیان کرد: براساس این قوانین، دریافت 2 دُز واکسن برای اعزام به مراسم اربعین ضروری است؛ اما با توجه به شرایط سنی بیشتر دانشحویان به غیر از  دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، شامل این شرایط نیستند. به همین دلیل، بیشتر دانشجویان که برای ثبت نام به سامانه سما مراجعه می‌کردند، امکان ثبت اطلاعات را نداشتند. 

دبیر ستاد اربعین دانشگاهیان سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه سال‌های گذشته حدود 20 موکب دانشجویی در شهرهای نجف، کربلا و مسیر پیاده‌روی اربعین مستقر بود، گفت: برخی از موکب‌های دانشجویی به علت فعالیت‌های مناسب در ایران و عراق، بسیار شناخته شده بودند. مانند موکب‌های شباب و رضوی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه عوم و تحقیقات.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته و قبل از همه‌گیری کرونا، موکب‌های دانشجویی در داخل کشور و عراق خدمت‌رسانی می کردند، گفت: به عنوان مثال در مرز میرجاه استان سیستان و بلوچستان ، ام ام صادق  به محرومان افغانستان خدمت کنند، جلفا و بیله سوار  ورودی از کشور اذربایجان مستقر میشدن، همدان، مرزهای خروجی کشور ایلام و کرمانشاه مرزهای مهران سر پل ذهاب خدمت رسانی می کردند. 

کمیجانی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان در زمان بازگشت به ایران برای حفظ سلامت خود و سایرین قرنطینه می‌شوند یا خیر، گفت: دانشجویان اعزامی به عراق، دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند و با ایمنی حداکثری در این مراسم حاضر می‌شوند. از دانشجویان حدود 2 روز قبل از سفر، تست کرونا گرفته می‌شود. همچنین آنها قبل از ورود به ایران نیز باید تست کرونا بدهند. در این راستا نیروهای سازمان هلال احمر در فرودگاه نجف مستقر هستند تا اگر دانشجویی تست کرونای آن مثبت بود، قرنطینه شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1111615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =