محرومیت یک ساله پذیرش دستیار تخصصی پس از انصراف، لغو شد

محرومیت یک ساله پذیرش داوطلبان آزمون دستیاری تخصصی پزشکی پس از انصراف، توسط دیوان عدالت اداری لغو شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، ماده ۲۸ آیین‌نامه پذیرش دستیار تخصصی پزشکی درباره محرومیت یک ساله پذیرش داوطلبان آزمون دستیار تخصصی پزشکی در صورت انصراف، توسط‌ دیوان عدالت اداری باطل شد.

بر اساس ماده ۲۸ (انصراف و محرومیت یک ساله از پذیرش) آیین نامه پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، پس از اعلام نتایج آزمون پذیرفته شدگان اصلی و جایگزین آزمون دستیار تخصصی پزشکی، داوطلب در صورت انصراف در هر زمان یا عدم ثبت‌نام در موعد مقرر یا عدم شروع دوره، مشمول یک سال محرومیت از پذیرش در دوره‌های دستیاری رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی خواهد شد.

بر اساس این ماده، انصراف قطعی منوط به ارائه تسویه حساب با دانشگاه خواهد بود. اگر شرکت کنندگانی که در مرحله اصلی پذیرش دستیار دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته نشده‌اند، حداکثر تا پایان مرداد ماه قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه از شرکت در فرایند پذیرش در مرحله جایگزینی کتب و اعلام انصراف کنند محرومیت یک ساله شامل آنان نمی‌شود.

در ادامه ماده ۲۸ آیین‌نامه پذیرش دستیار تخصصی آمده است: محرومیت یک ساله از زمان اعلام انصراف قطعی به به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. هرگونه انصراف از تحصیل بعد از اعلام قبولی تا پایان سه ماهه اول دوره دستیاری، انصراف قطعی تلقی شده و ادامه تحصیل در دوره مربوطه مجاز نیست. ارزش قبولی عملی آزمون پذیرش دستیار افراد جایگزین (که اسامی آنان حداکثر تا ۱۰ آبان ماه سال تحصیلی اعلام می‌شود) حداکثر تا سی‌ام آبان ماه همان سال است و غرامت تحصیلی به آنان تعلق نمی‌گیرد؛ ولی مشمول یک سال محرومیت از پذیرش در دوره های دستیاری رشته‌های بالینی پزشکی خواهند شد.

داوطلبان باید توجه داشته باشند انصراف به علت بیماری فقط با تایید کمیسیون پزشکی و شورای آموزشی دانشگاه به شرط شرکت مجدد در آزمون پذیرش دستیاری و موفقیت در آن امکان‌پذیر است، ضمن اینکه غرامت تحصیلی و محرومیت از پذیرش در دوره بعدی آزمون شامل حال این افراد نخواهد شد.

ابطال ماده ۲۸ توسط دیوان عدالت اداری

بر اساس رای دیوان عدالت اداری با شماره پرونده ۹۹۰۲۳۹۹، ماده ۲۸ آیین نامه پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که مصوبه نشست ۳۷ تا ۵۱ دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و رشته های تخصصی پزشکیست، باطل شد.

در رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: اولاً وظایف و اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته‌های پزشکی طی ۷ بند در ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته های پزشکی مصوبه سال ۱۳۵۲ احصا شده و ایجاد محرومیت از شرکت در آزمون به مدت یک سال برای پذیرفته شدگان آزمون ورودی دستیار تخصصی پزشکی که پس از پذیرش در آزمون انصراف می دهند یا در موعد مقرر ثبت نام نکرده یا دوره دستیاری را شروع نمی‌کنند از هیچ یک از بندهای مذکور استنباط نمی شود. از سوی دیگر عبارت «تعیین ضوابط جهت تربیت متخصص» که در بند ۴ ماده مذکور به آن تصریح شده،‌ متضمن اختیار شورای یادشده نسبت به تعیین تعداد و کیفیت مواد امتحانات، تعیین سرفصل دروس و تعیین سایر موارد مشابه است و دلالتی بر اختیار ایجاد تضییق برای شرکت در آزمون سال بعد از سال قبولی ندارد.

در ادامه این رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: ایجاد چنین محرومیتی موجب اعمال محدودیت در حق بر آموزش به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان است و با بند سوم اصل سوم و اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. بنا به مراتب فوق، ماده ۲۸ آیین نامه پذیرش دستیار تخصصی پزشکی مصوب نشست ۳۷ تا ۵۱ دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و رشته‌های تخصصی پزشکی که متضمن ایجاد محرومیت از شرکت در آزمون به مدت یک سال برای آن دسته از پذیرفته شدگان آزمون ورودی دستیار تخصصی است که پس از پذیرش در آزمون انصراف می دهند یا در موعد مقرر ثبت نام نکرده یا دوره دستیاری را در موعد مقرر شروع نمی‌کنند، خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب کننده و مغایر با قوانین و مقررات مذکور بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین نامه دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

محرومیت یک ساله پذیرش دستیار تخصصی پس از انصراف، لغو شد

انتهای پیام/

کد خبر: 1113951

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =