فرصت‌های کارآفرینی رشته‌ها به دانشجویان معرفی نمی‌شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که همه رشته‌های دانشگاهی برای خودشان کسب و کار دارند و می‌توانند کارآفرین باشند، گفت: مشکل این است که این‌ فرصت‌ها به دانشجویان معرفی نمی‌شوند.‌

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مدرک گرفتن دغدغه بسیاری از جوانان دانشجوی امروز نیست، چرا که فهمیده‌اند؛ مدرک نه نشانه سواد است و نه تضمینی برای آینده شغلی. به همین دلیل، بهتر است دست روی زانو خود گذاشته و برای ساختن آینده‌شان اقدامی کنند. 

راه‌اندازی کسب و کار برای جوانان هم فرصت است و هم چالش. فرصتی برای تبدیل ایده‌ به پول و چالش برای به خطر انداختن سرمایه و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها. شاید مهم‌ترین سوال دانشجویانی که به دنبال کارآفرینی هستند، این باشد که از کجا شروع کنند و چگونه این مسیر را ادامه بدهند؟

محمد عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که اولین قدم دانشجویان برای ورود به فضای کارآفرینی، این است که ببینند در رشته خودشان چه کسب‌وکارهایی می‌توان تاسیس کرد، اظهار کرد: من ترم گذشته برای دانشجویان رشته مشاوره درس کارآفرینی داشتم، اولین سوالم از دانشجویان این بود که ببینید در رشته شما چه بیزینس‌هایی می‌توان راه‌اندازی کرد. پاسخ‌ها به قدری نوآورانه بودند که من به وجد آمده بودم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که همه رشته‌های دانشگاهی برای خودشان کسب و کار دارند و می‌توانند کارآفرین باشند، افزود: مثلا کسی که در رشته تاریخ درس می‌خواند، می‌تواند در زمینه‌های گردشگری، باستان‌شناسی یا صنایع دستی کارآفرین باشد. همه رشته‌ها مصداق بیرونی در کسب و کار دارند، مشکل این است که ما این‌ها را به دانشجویان معرفی نمی‌کنیم.‌

وی شناسایی کسب وکارهای رشته‌های دانشگاهی را نخستین مرحله اول دانست و گفت: مرحله دوم این است که ببینیم در آن کسب‌وکارها در دنیا، کدام موفق‌تر بوده‌اند مثلا در رشته مشاوره در دنیا کسب و کارهایی وجود دارند و افرادی کسب‌وکارهایی را تاسیس کرده‌اند مانند کلینیک‌های مشاوره که وجود دارند.

عزیزی در ادامه خاطرنشان کرد: پس بهترین‌ها باید شناسایی شوند و سپس رصد شود که آن بهترین‌ها چه می‌کنند. یعنی مدل کسب‌و کارشان چگونه است. چطور به مشتری خدمات می‌دهند، درآمدشان چگونه است؟ سود و زیانشان را چگونه محاسبه می‌کنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که گام بعدی این است که بررسی کنیم منطقه ما این نیازها را چگونه پاسخ می‌دهد، یادآور شد: گاهی می‌بینیم که این نیازها سال‌ها بی پاسخ مانده‌اند و از این طریق می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر این مدل به دانشجویان معرفی شود، می‌تواند برای دانشجو مسیر خوبی باشد و کمک کند که گام‌های عملی و اساسی در راستای کارآفرینی خودش بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114137

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =