جایزه مصطفی(ص)؛ گامی در تحقق علم بدون مرز

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021 گفت: جایزه مصطفی(ص) مرزهای علمی را جابه‌جا کرده و به واسطه اقدامات آن معنای عبارت علم بدون مرز تحقق یافته است و این جایزه توانسته وحدتی بین مسلمانان به وجود بیاورد و کمک شایانی در زمینه شناساندن دانشمندان و هم‌افزایی علم کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بپروفسور محمد اقبال چودری، برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021 و دبیر کل کامستک (کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) در مورد دستاوردهایش در زمینه ترکیب شیمی ترکیبات عالی و بیولوژیک گفت: به همان اندازه که به داروهای سنتی اشاره می‌کنیم باید تاریخچه انسانی را هم مورد بررسی قرار بدهیم. انسان همواره به دنبال درمان بوده و گیاهان دارویی را اصلی‌ترین مرجع خود دانسته است.

چودری بیان کرد: برای اینکه بتوانیم راهکار مناسبی را در بیماری‌هایی که درمان خاصی ندارند، بیابیم باید نیم نگاهی به گذشته داشته باشیم و به بیان دیگر باید شیوه درمان گذشتگان را به/ روزرسانی کنیم تا بتوانیم راه حل مناسبی را برای چالش‌های فعلی پیدا کنیم.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021 ابراز کرد: به عنوان یک شیمیست نگرشم برای درمان بیماری‌ها از بُعد شیمیایی است و زمانی که از طب سنتی یاد می‌کنیم، زوایای شیمیای آن را ملاک قرار می‌دهیم.

دبیر کل کامستک تشریح کرد: یکی از تحقیقاتی که انجام داده‌ام در خصوص تعدادی از پمادهای بیماری‌ خاص بوده که در پایه آن پمادها از گیاهان دارویی بهره برده شده است. به طور مثال پماد درمان سرع ریشه‌های گیاهی دارد؛ بنابراین این ضرورت ایجاد می‌شود که برای حل چالش‌های فعلی از درمان‌های گیاهی استفاده کرده و یا اینکه آنها را به روزرسانی کنیم.

وی در مورد این پرسش مجری برنامه چرخ مبنی بر اینکه چه چیزی موجب علاقه شما به علم شیمی شد؟ پاسخ داد: ارتباط و پیوستگی من با شیمی، در کودکی به وجود آمد که به عنوان دانش‌ آموزی مشتاق امکان استفاده از وسایل آزمایشگاهی را در مدرسه داشتم. کارکردن با آن اسباب ضمن برطرف کردن حس کنجکاوی، تمایل بیشتری برای کسب دانش در این حوزه را به وجود می‌آورد.

چودری اضافه کرد: همه رخدادهایی که در جهان پیرامون ما اتفاق می‌افتد و هر احساسی که به وجود می‌آید، تابع و نشات گرفته از علم شیمی بوده و همین موضوع موجب شد تا رغبت بیشتری برای فعالیت در این حوزه را داشته باشم.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021 بیان کرد: مهم‌ترین حوزه فعالیت خود را در خصوص مغز می‌دانم. زمانی که تست‌های اولیه و خارج از موجود زنده در خصوص گیاهانی که برای درمان‌ آسیب‌های مغزی مورد مطالعه قرار می‌دهم، موفقیت آمیز می‌شود بسیار خوشحال می‌شوم.

دبیر کل کامستک ادامه داد: به عنوان یک دانشمند یکی از دغدغه‌هایم مربوط به نبود ظرفیت و قدرت کافی برای عملیاتی کردن دستاوردهای آزمایشگاهی و ورود آنها به بازار بوده است. متاسفانه تمهیدات لازمی برای جذب سرمایه گذار به وجود نمی‌آید.

وی مطرح کرد: همواره چالش‌ها را به عنوان فرصت دیده‌ام و همیشه سعی در ارتباط و همکاری با جوامع بین المللی داشتم تا به این واسطه بتوانم اهداف علمی را پیش ببرم.

چودری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش و جایگاه جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: جایزه نوبل سالهاست که اعطا می‌شود و نقش مهمی در شناساندن دانشمندان و پژوهشگران مطرح دنیا دارد؛ جایزه مصطفی(ص) نیز در همین راستا گام بر می‌دارد، چه بسا اینکه دانشمندان مسلمان سهم چندانی در جوایز بین المللی نوبل نداشتند اما این مسابقه فرصتی را برای محققان اسلامی فراهم کرده است.

وی افزود: در حقیقت جایزه مصطفی(ص) مرزهای علمی را جا به جا کرده و به واسطه اقدامات آن معنای عبارت "علم بدون مرز" تحقق یافته است.

چودری اضافه کرد: همچنین باید گفت که این جایزه توانسته وحدتی بین مسلمانان به وجود بیاورد و کمک شایانی در زمینه شناساندن دانشمندان و هم‌افزایی علم کند.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021 گفت: ایران یکی از کشورهای شایسته و برتر در زمینه علم پژوهی بوده که علی‌رغم تمام مشکلات بین المللی، گسترش و فعالیت‌های علمی خود را متوقف نکرده و همواره پیشرو عمل کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =