چگونه شب‌های مافیا رضایت 99 درصدی مخاطبان فیلیمو را کسب کرد؟

ضعف سیمای ملی در جذب مخاطب، حذف برنامه‌های پربیننده و برخوردهای سلیقه‌ای مدیران باعث شد تلویزیون که می‌توانست ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطب باشد، محبوبیت خود را از دست داده و در مقابل؛ پلت‌فرم‌ها توانستند با تولید رئالیتی شوهایی نظیر شب‌های مافیا جای خالی تلویزیون را برای مخاطب پر کنند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر ورود پلت‌فرم‌ها به عرصه تولید رئالیتی شوها رشد روز افزونی گرفت و توانستند که گوی رقابت را از صدا و سیما بربایند؛ دسترسی آسان، تولید محتوایی با محدودیت‌هایی کمتر از تلویزیون و شناخت نبض مخاطب توانست پلت‌فرم‌ها را مقابل تلویزیون قرار دهد.

ضعف سیمای ملی در جذب مخاطب، حذف برنامه‌های پربیننده و برخوردهای سلیقه‌ای مدیران به این موضوع دامن زد تا شرایط فعلی به وجود آید و تلویزیون این تفریح کم هزینه و گسترده که می‌توانست ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطب باشد، محبوبیت خود را از دست داد. در مقابل پلت‌فرم‌ها توانستند با تولید رئالیتی شوهایی نظیر شب‌های مافیا جای خالی تلویزیون را برای مخاطب پر کنند.

چگونه شب‌های مافیا رضایت 99 درصدی مخاطبان فیلیمو را کسب کرد؟

چگونه شبهای مافیا رضایت 99 درصدی مخاطبان فیلیمو را کسب کرد؟

سعید ابوطالب، کارگردان ایرانی پس از ساخت مجموعه‌های رالی ایرانی و شام ایرانی، به سراغ مسابقه‌ای دیگر رفت و شب‌های مافیا اولین تجربه‌ شبکه‌ نمایش خانگی برای استفاده از این بازی محبوب در قالب یک ریلیتی شوی جذاب با حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و تلویزیون بود.

رئالیتی‌شوی شب های مافیا پیش از این برای اولین بار و پس از بررسی آماری دقایق تماشای سریال‌ها و رئالیتی‌شوها در هفته اول انتشار، به رکورد شگفت انگیز ۱۹ میلیون دقیقه تماشا دست یافت و این رکوردزنی‌ همچنان ادامه دارد و حکایت از رفتار جدیدی در بستر پلتفرم داشت.

همچنین قسمت اول این برنامه در جایگاهی قرار گرفت که شاهد تفاوت چشم‌گیر دقیقه تماشای شبهای مافیا نسبت به قسمت اول شام ایرانی با یک میلیون و ۹۴۷ هزار ۸۷۳ دقیقه و رالی ایرانی با یک میلیون و ۴۰ هزار و ۷۶۶ دقیقه در دسته‌بندی برنامه‌های رئالیتی‌شو باشیم.

در فصل اول از شب‌های مافیا یکی از بازیگران سینما و تلویزیون، ۱۲ نفر از دوستانش را برای بازی مافیا دعوت می‌کرد و آنها به اتفاق محمدرضا علیمردانی که در بازی به او لیدر یا برگزارکننده می‌گفتند بازی را کاملا رئال و بدون دخالت گروه کارگردانی انجام می‌داد.

چگونه شب‌های مافیا رضایت 99 درصدی مخاطبان فیلیمو را کسب کرد؟

مافیا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

مسابقه تلویزیونی مافیا با هدف افزایش قوه تشخیص خانوادگی است، در آن فرد با آزمون و خطا سعی در شناسایی افراد دیگر می‌کند؛ در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیه‌سازی می‌شود؛ در این مسابقه افراد به صورت پنهانی تعیین نقش می‌شوند و اکثریت شهروند این فرصت را پیدا می‌کنند تا افراد مافیا را شناسایی و برای حذف آنها رأی دهند.

بازی مافیا از مدت‌ها پیش در میان جوانان رواج پیدا کرده بود با ورود به تلویزیون رنگ و بویی جدید پیدا کرد؛ حتی یکی از بینندگان این برنامه در اینستاگرام بازی مافیا نوشت: بالاخره بعد از مدت‌ها مسابقه‌ای متفاوت دیدیم..

علاوه بر نظرات متنوع درباره مسابقه در طول پخش، بینندگان مرتباً نسبت به بازی شهروندان، مافیا، کارآگاه و پزشک نظر می‌دهند یا خوشحالی خود را از برد شهروندان و یا مافیا ابراز می‌کنند، به عنوان مثال یکی از بینندگان در طول پخش مسابقه چنین نوشت: مافیا خیلی اصولی و درست بازی کرد و شهروندان به دکتر و کارآگاه باختند.

چگونه شب‌های مافیا رضایت 99 درصدی مخاطبان فیلیمو را کسب کرد؟

مردم در مورد بازی مافیا چطور فکر می‌کنند؟

فاطمه، یک مادر چهل‌وچندساله است، او در کنار خانه‌داری، خیاطی هم آموزش می‌دهد و یک پسر نوجوان دارد. وقتی نظر او را می‌پرسیم، می‌گوید: پسر من خیلی دقیق، هر شب این بازی رو تماشا می‌کنه. راستش من خودم این بازی رو دوست ندارم؛ چون کامل متوجه‌ش نمی‌شم؛ یعنی نمی‌دونم فایده اینکه یه تعدادی از افراد دور هم جمع بشن و مدام به همدیگه دروغ بگن و گاهی با عصبانیت داد بزنن تا حرفشون به کرسی بشینه چیه! وقتی به پسرم می‌گم جای این مسابقه چیز دیگری تماشا کن، قبول نمی‌کنه. من حس خوبی به مسابقه ندارم، ولی نمی‌تونم این حس رو به طور عقلانی ثابت کنم.

احسان سی سال دارد و مهندس عمران است، او می‌گوید: من به همراه خواهر و برادرم مسابقه را تماشا می‌کنیم. من نه صددرصد موافق این مسابقه هستم نه مخالف، اما به نظرم مسابقه توانسته کمی از هیجانات موردنیاز نوجوان‌ها را تأمین کند. این مسابقه قدرت استدلال و تمرکز فرد را بالا می‌برد، به او می‌آموزد که در همه حال حواس خود را جمع کرده و بی‌دلیل به کسی اعتماد نکند. توجه به حرکات بدن، بالا بردن مهارت صبوری و گوش دادن فعال، نکات خوب مافیا است. به نظرم اینکه سعی شده مسابقه ایرانی جلوه کند، جالب است. یک اقدام خوب برای اینکه جوان‌ترها بتوانند دور هم مسابقه تماشا کنند و نکاتی هم بیاموزند.

امیرحسین، یک جوان نوزده‌ساله پشت‌کنکوری است، او در مورد مافیا می‌گوید: من از قبل با مافیا آشنا بودم. این بازی بسیار مهیج است، فکرش را بکنید ۱۰ نفر دور هم جمع شوند و واقعاً بازی کنند. مردم هم سعی می‌کنند از پشت تلویزیون حدس بزنند چه کسی برنده می‌شود. من و دوستانم درباره این بازی حرف می‌زنیم، تفکر استراتژیک یا توانایی طراحی و پیاده‌سازی استراتژی، بازی تیمی یا همان تیم ورک، افزایش مهارت‌های اجتماعی یا توانایی ارتباط مثبت و سازنده با مردم از خوبی‌های این بازی است؛ اما نقش بازی کردن یا همان رول بازی کردن شاید کار خوبی نباشد. ولی خب، من به شخصه بازی را دوست دارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =