برخی کشورهای منطقه دنبال برهم زدن ثبات در عراق هستند / از بین بردن حشد الشعبی و مقاومت هدف اصلی فتنه جدید

محمدعلی حکیم معتقد است، برخی بازیگران منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان به همراه آمریکا تلاش می‌کنند به هر نحوی شده مانع ثبات در عراق شوند و هدف آنها ایجاد فتنه جدید و افزایش خون و خونریزی در این کشور است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز 18 مهر، تحولات زیادی در این کشور رخ داد؛ از بروز اختلافات شدید در مورد نتیجه انتخابات گرفته تا آشوب‌های پس از آن و اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات. اما شاید بتوان گفت مهمترین رویداد این روزهای این کشور، سوء‌قصد به جان مصطفی الکاظمی –نخست وزیر عراق- باشد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منطقه، بدون شک این مسئله تاثیر خود را بر تحولات عراق و حتی منطقه خواهد داشت. در همین راستا، مصاحبه‌ای با آقای «محمد علی حکیم» -تحلیلگر مسائل عراق و منطقه و مدیر خبرگزاری النخیل عراق- انجام شد.

 این کارشناس عراقی با بیان اینکه انگیزه‌های زیادی پشت سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی وجود دارد، گفت: مهمترین آن برهم زدن اوضاع این کشور و ایجاد آشوب در منطقه و به خصوص در عراق است؛ زیرا بعضی کشورها مخالف استقلال عراق هستند. وی معتقد است رژیم صهیونیستی به هیچ وجه استقلال عراق و ثبات در آن را برنمی‌تابد و تمام تلاش خود را برای برهم زدن آن و تقسیم کردن عراق به بخش‌های کوچکتر انجام می‌دهد. ایشان خاطر نشان می‌کند که چند سال پیش رژیم صهیونیستی تلاش کرد از طریق رفراندوم، شمال عراق را از این کشور جدا کند. زیرا اسرائیل به دنبال کوچک کردن کشورها در منطقه و استقرار «دولت‌ها به جای یک دولت» است تا از این طریق بر منطقه مسلط شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر رژیم صهیونیستی، برخی دیگر از کشورهای منطقه تحمل ثبات در عراق را ندارند و به ویژه با وجود حشد الشعبی، ثبات در این کشور را برخلاف منافع خود می‌دانند. از نظر ایشان، اسرائیل به هیچ وجه نمی‌خواهد تجربه جدیدی همچون حزب الله در لبنان به وجود بیاید. زیرا تشکیل چنین گروهی، خطری جدی برای «کیان غاصب اسرائیل» محسوب می‌شود. لذا بعید نیست که دست‌های خارجی –از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان- در پشت پرده سوءقصد به الکاظمی وجود داشته باشد و کشورهای مذکور تلاش می‌کنند به هر نحوی که شده تلاش می‌کنند تا مانع ثبات در عراق شوند. به گفته آقای حکیم، هدف آنها ایجاد فتنه جدید در عراق و «افزایش خون و خونریزی» در این کشور است.

از نظر مدیر النخیل عراق، برخی کشورها به دنبال این هستند تا تمرکز از مشکلات داخلی خود را منحرف کرده و عراق را به کانون توجهات تبدیل کنند؛ گواه این مسئله را نیز می‌توان در تبدیل شدن «ترور نافرجام الکاظمی» به تیتر یک مهمترین شبکه‌های جهان جستجو کرد. به عبارت دیگر، نظام‌های متزلزل، غیرمشروع و غیردموکراتیک منطقه سعی دارند مشکلات خود را به خارج و کشوری مثل عراق منتقل کنند. لذا شکی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی دیگر از کشورها در پشت پرده این حمله ایفای نقش کرده‌اند.

آقای حکیم در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال بروز دور جدیدی از آشوب‌ها و بی‌ثباتی در عراق گفت: کسانی که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند ثبات عراق را بر هم بزنند، متوهم هستند و با وجود مرجعیت عراق و به ویژه آقای سیستانی –که توانست با فتوای خود جلوی داعش و اهداف خباثت آلود آمریکا و اسرائیل را بگیرد- چنین اتفاقی در عراق رخ نخواهد داد. بر همین اساس، در حال حاضر هدف اصلی پایان دادن به حشد الشعبی و مقاومت عراق به هر نحو ممکن است. ایشان اعتقاد دارد در ارتباط با سوءقصد اخیر، ابهامات متعددی وجود دارد و مهمترین آن این است که چرا سیستم‌های دفاعی و پدافندی عراق در زمان این حمله خاموش بوده است؟!

ایشان در ادامه افزود: حکومت عراق از سفارت آمریکا این سوال را دارد که چرا در زمان حمله مذکور هیچ واکنشی نشان نداده است. دومین ابهام این است که چرا نتایج بررسی دوربین‌های اطراف منزل آقای الکاظمی هنوز مشخص نشده است. بدون تردید صدها دوربین اطراف منزل ایشان وجود دارد؛ زیرا منطقه الخضراء بغداد یک منطقه بین‌المللی محسوب می‌شود و سفارت‌های زیادی در آنجا هستند و منزل نخست وزیر قاعدتا حفاظت شده است. وی خاطر نشان کرد: مردم، مرجعیت و حکومت عراق به دنبال تحقیقات فوری و شفاف در این خصوص هستند تا عاملان این حمله شناسایی شود. وی اظهار کرد: از آنجایی که این حمله یک روز پس از تظاهرات عراق اتفاق افتاد، به نظر می‌رسد برخی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بوده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =