شخصیت‌های قهرمان فرهادی رنگ دارند / گذر از روال مکانیکی فروشنده و ورود به فضایی منطقی

آرش خوشخو گفت: در فیلم قهرمان شخصیت‌ها شاخص‌های رفتاری واضح‌تری به نسبت بقیه کاراکترهای تک رنگ فیلم‌های گذشته فرهادی دارند.

آرش خوشخو، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص نقاط قوت و ضعف فیلم‌هایی که روی پرده سینما در حال اکران هستند، اظهار کرد: من فروشنده را دیدم و به نظر من نکته خوب در فیلم قهرمان اصغر فرهادی این است که شخصیت‌هایش رنگ دارند، دقیقا برعکس کارهای قبلی فرهادی مثل درباره الی و جدایی نادر از سیمین و فروشنده که شخصیت‌ها شبیه هم هستند، این فیلم از یک تیپ خاص تشکیل شده و فاصله رفتاریشان از هم زیاد نیست.

وی افزود: در فیلم قهرمان شخصیت‌ها شاخص‌های رفتاری واضح‌تری به نسبت بقیه شخصیت‌های تک رنگ فیلم‌های گذشته فرهادی دارند.

خوشخو بیان کرد: نکته مثبت دوم، فیلمنامه فیلم است که حالت منطقی داشت و از آن حالت مکانیکی فیلم فروشنده که به نظر می‌رسد حوادث پشت سر هم مهندسی شده‌اند تا به نتیجه‌ای که مدنظر کارگردان است برسند، فاصله گرفت و فیلمنامه روال منطقی‌تر و نرم‌تری دارد، البته به جز صحنه‌ای که امیر جدیدی آن خانواده مرد محکوم به مرگ را در خیریه میبیند و تاثیر زیادی بر تصمیمش داشت، به غیر از آن صحنه، روابط و مسیر فیلم بسیار قابل باور بود.

منتقد سینما بیان کرد: نکته سوم فیلم بر روی سوتفاهم‎های گفتاری ما مردم این کشور بنا شده که شاید در وهله اول به نظر قابل قبول نباشد، اما اتفاقاتی که در ارتباط با خانواده و اطرافیان برای ما می‌افتد، بر پایه همین سوتفاهم‌های زبانی و گفتاری است.

وی بهترین نکته فیلم را هم پایان بسیار درخشان آن دانست و افزود: به رغم اینکه پایان فیلم به نظر بن بست می‌آید و مشخص نیست دوباره به زندان بازگردد، حرکت دوربین که زاویه‌اش را رو به روشنایی نگه می‌دارد و ورود قهرمان را به زندان نشان نمی‌دهد طوری طراحی شده که بازگشتش به زندان به معنی شکست او تلقی نشود .

خوشخو در پایان تاکید کرد: شخصیت‌های فیلم مثل تنابنده و دخترش را به لحاظ اینکه معرف اتفاقاتی هستند که در کشور ما رخ می‌دهد بسیار خوب طراحی کردند، اما نکته منفی فیلم هم این است که بعد از فیلم گذشته که در فرانسه ساخته شد از نظر من کسالت آورترین فیلم فرهادی است زیرا تماشاگر خسته می‌شود و یکی ازدلایلی که فیلم فروش نکرد هم این است که به لحاظ ریتم فیلم مشکل دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =