تئاتر هنوز هم در حاشیه است / مفاخر کشور با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند

عسکری گفت: زندگی با حرفه تئاتر بسیار سخت است و کسانی که بیش از پنجاه سال عمر خود را در این مسیر گذرانده‌ و در حال حاضر انبوهی از فهم و تجربه را با خود به همراه دارند، گاه مورد بی مهری قرار می‌گیرند و یا به کار گرفته نمی‌شوند.

مهتاب عسکری، کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص مشکلات اهالی تئاتر به ویژه در ایام کرونا اظهار کرد: دنیای تئاتر به چند جهت دنیای خاصی است، ابتدا اینکه فضایی کاملا روشنفکری است که با علم، اندیشه و احساس آمیخته است و در عین حال هم هنرمندان و هم مخاطبانش متفکرند.

وی ادامه داد: دوم اینکه علیرغم محبوبیت فراوانی که بین مردم دارند اما صرفا قشر روشنفکر، تحصیل کرده و دانشجو با آثار نمایشی ارتباط برقرار می‌کنند و فراگیر نیست و دلیل سوم اینکه با همه تعاریفی  که مسئولان از تئاتر می‌کنند اما هنوز در حاشیه است و ساز وکار مناسب و شایسته‌ای برای پوشش دادن، حمایت و پشتیبانی از این هنر فاخر به عمل نیاورده‌اند، یعنی به عنوان یک شغل مستقل به حساب نمی آید.

عسکری بیان کرد: زندگی با حرفه تئاتر بسیار سخت است و کسانی که بیش از پنجاه سال عمر خود را در این مسیر گذرانده‌اند و در حال حاضر انبوهی از فهم و تجربه را با خود به همراه دارند و البته  پیر و خسته هم شده اند، گاه مورد بی مهری قرار می‌گیرند و یا به کار گرفته نمی‌شوند، لذا چگونه می‌توانند امرار معاش داشته باشند.

تئاتر هنوز هم در حاشیه است / مفاخر کشور با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند

بازیگر تئاتر با ذکر این مطلب که جوان‌هایی که تحصیلات دانشگاهی دارند و به خاطر شرایط سخت و حتی زد وبند های رایج نمی توانند استعداد خودشان را نشان دهند خسته و مایوس شده و کنار می‌روند، افزود: این افراد گاهی شاید چند سال یک بار نتوانند کار کنند و از این دست مسائل و مصائب در فضای تئاتر ایران بسیار است و در حال حاضرنیز  در وانفسای همه این گرفتاری ها که نتیجه مدیریت غلط است، مصیبت بزرگی مانند کرونا هم آمده و همه چیز را تعطیل کرده و فضایی سرد و مایوس کننده بر همه، حتی آنهایی که به هرشکل ممکن سالی یکی دوتا اثر تولید می‌کردند نیز افکنده است. 

وی ادامه داد: به طور حتم فشار این آسیب بیشتر بر روی دوش کسانی است که حامی و پشتیبان ندارند و در طیف گروه‌های صاحب نفوذ و یا مافیایی هم نیستند. صاحبان خرد و اندیشه و هنر این کشور و حتی مفاخر با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند.

عسکری با بیان این مطلب که کرونا یک بلای طبیعی است که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده، افزود: باید دید دولت‌ها برای مقابله با بلایای طبیعی و آسمانی چه می‌کنند و چگونه است که تا در یک نقطه از کشور یک زلزله چند ریشتری رخ می‌دهد تمام نهادهای امداد رسان بسیج شده و بیشترین تلاش را برای جبران صدمات وارد شده به کار می‌گیرند، اما ویروس کرونا که به اعتقاد من بالای ده ریشتر بود و کشور و مردم ما را تکان داد و اتفاقا صدمات بیشتر نیز به قشر آسیب پذیر وارد کرده را مدیریت نکردند.

 بازیگر تئاتر اذعان کرد: دولت باید به کرونا از زاویه دیگری نگاه کنند و به قشرهای آسیب پذیر نگاه ویژه و شرافتمندانه‌ای داشته باشند تا مبادا هنرمندان صبور و زحمتکش که سرمایه‌های معنوی این کشور هستند در گذر این گردباد سهمگین دچار آسیب شوند، ابتدایی ترین راه کار برای خدمت صادقانه و شرافتمندانه تعریف و تدوین برنامه ای جامع برای حمایت از هنر و هنرمندان شریف در قالب مواردی همچون بیمه است که می‌تواند در زمان بحران‌های این چنینی گره گشای بخشی از مشکلاتشان باشد.

عسکری در پاسخ به این سوال که تئاترهای مطرح چه ویژگی‌هایی دارند که سبب جذب مخاطبان می‌شوند، بیان کرد: هر تئاتری در هرسبکی می‌تواند برای قشر خاصی از گروه‌های جامعه حائز اهمیت باشد. بعضی از مخاطبان از کارهای تراژیک خوششان می آید، برخی از نمایش‌های کمدی و طنز لذت می‌برند، عده‌ای از آثار مدرن و پست مدرن استقبال می‌کنند و تعدادی هم از نمایش‌های وطنی و ایرانی و هر کس سلیقه خاصی دارد.

وی ادامه داد: واقعا نمی‌شود کارها را طبقه بندی کرد اما مهمترین شاخص برای یک نمایش مطرح و همه پسند این است که کار در هر سبکی که هست ساختارش درست چیده شود، از همه عناصر نمایشی به درستی استفاده کند. علاوه بر بازی های خوب و جذاب از طراحی صحنه، موسیقی، رنگ بندی لباس‌ها و زیبایی صحنه به خوبی بهره ببرد زیرا به هرحال برای اثر زحمت کشیده شود و در این صورت قطعا تاثیر خودش را در اجرا خواهد گذاشت و به اندازه تلاشی که می‌شود تئاتر جان گرفته و به حرکت در می‌آید.

عسکری در پایان تاکید کرد: البته تجربه ما نشان می‌دهد نمایش‌هایی بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند که به نوعی بخش‌هایی از زندگی مردم را به تصویر بکشند و به دردها و رنج‌های مردم و یا گوشه‌هایی از آیین‌های رایج بپردازند و من فکر می‌کنم در این صورت استقبال مردم هم از هنر نمایش بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 33
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصومه کبیری ارانی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      2 0
      خانم عسکری خيلی هنرمند وپرتلاشند ونظارت ایشون بر اساس تجربیات شخصی وگروهی است. دقیقا درست می‌فرمایند. تاتر نیازمند توجه مسئولان وکار زیر بنایی است
    • محمد حسین عبداللهی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      2 0
      با سلام خدمت اهالی رسانه وزین ایسکانیوز و اهالی هنر و تئاتر امیدواریم با روی کار آمدن دولت انقلابی شاهد تحول روز افزون هنر زنده و زیبای تئاتر باشیم با تشکر
    • روزبه جهانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      3 0
      مهتاب عسگری یکی از بهترین بازیگر ، نویسنده، کارگردان و مهم تر از همه کمک تاتر ایران است واقعا اجراهای بی نظیری داره و من افتخار اینو داشتم و دارم با ایشان همکاری کنم بهترین شخص
    • خالد امیریان IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      کاملا حرفای خانم عسگری درست میباشد. خانم عسگری از هنرمند هاییست که بسیار بسیار برای این هنر زحمت کشیدند و تلاش کرده این. خانم عسگری یکی از کارگردان نویسنده و بازیگر های خوب هستند. که این هنر بهشون نیاز داره. تئاتر از هیچ جایی حمایت نمیشه فقط حمایت مردمی داره. امیدواریم که این هنر مقدس حمایت بشه از طرف دولت و مسئولان عزیز... تیاتر رو نباید بی ارزش کرد نباید رهایش کرد چون مادر هنریست. امیدوارم زحمت های که امثال خانم عسگری میکشند برای اینکه حمایت بشه این هنر بی تاثیر نباشه. نمیزاریم این هنر خاموش بشود. سپاس از سرکار خانم عسگری.
    • الهام بابایی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      ممنون و آرزوی موفقیت برای خانم عسکری نویسنده ؛ کارگردان و بازیگر توانمند کشورمون که خیلی ازشون یاد گرفتم.
    • سید IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      سلام و عرض ادب من کارهای شمارو خانم عسگری دیدم شما بسیار خلاق و خوش فکرید امیدوارم بایاری خداوند متعال به حق واقعی خودتون در عرصه بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی هرچه سریعتر برسید یا امید رسیدن به تمامی ارزوهاتو ارادتمند بنده خدا سید🌹🌹🌹
    • حمیدناصر IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      مهتاب عسگری نویسنده و کارگردان جوانی که روز به روز در حال پیشرفت هست و این خیلی خوبه که هر روز به دانستهای خودش اضافه میکنه و در بازیگری هم متفاوت عمل میکنه و من خوشحالم توی یه تئاتربا ایشون همکاری داشتم
    • سارا IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      دستمریزاد ویژه
    • علی اصغر خوش کار IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      نمایش مجهول یک کار بدیع و بسیار جالب و جذاب بود از ریتم خوبی برخوردار بود طراحی صحنه ،طراحی لباس ،عالی بود ،انتخاب بازیگر خیلی خوب و کارگردانی عالی بود ،موسیقی کار خیلی جالب ودر خور نمایش طراحی شده بود.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای همه زحمت کشان عرصه هنر بویژه سرکار خانم عسکری بازیگر شایسته و توانمند تئتر
    • سامان قلیچ خانی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      صحبتهاشون کاملا درسته...بنظرم حرفهایشان رو باید با طلا نوشت
    • مهدي جواهرپور IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      كامل مطالعه كردم. احسنت. درسته. اما يك مشكل ريشه اي وجود داره كه هم مخاطب كم شده و هم حامي. تئاتري ها به خودشون و به تئاتر رحم نمي كنند. اصولاً روشنفكري با پز روشنفكري ١٨٠درجه تفاوت داره، بسياري از تئاتري ها پز روشنفكري گرفتن و همديگه رو سركوب ميكنن، همين امر باعث رخنه بسياري افراد نابلد و فاقد تخصص به محيط تئاتر ميشه، آثار سرد و بي روح ميشن، مردم از تئاتر دلزده ميشن و مسئولين هم كه شاهد تفرقه و بي اخلاقي در محيط تئاتر هستند هيچ زحمتي به خود نميدهند كه فكر چاره باشند، بر اين آشوب دامن هم ميزنند. نبايد فراموش كرد يكي از مهمترين كاركردهاي يك اثر نمايشي سرگرمي است، اين رويه اشتباه پز روشنفكري گرفتن بعد سرگرمي را از آثار سلب كرده و تئاتريها به زور ميخواهند پيام برسانند و اصلاح كنند، در صورتيكه هنر تئاتر غير مستقيم، صميمي و دوست داشتني، انسان ساز است. ما مخاطب عام را بايد جذب كنيم، نه با پايين بردن سطح معنوي، بلكه با استفاده از عناصر محتوايي و تاثيرگذار و همانگونه كه سركار خانم عسكري فرمودند با عناصر احساس برانگيز بصري و سمعي و غيره و ذلك كه ابزار مادي ارتباط هستند براي انتقال مفاهيم، معاني
    • ساانی DE ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      چه زیبا گفتی بانو
    • طیفور حاتمی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      بی شک مهتاب عسکری تصویری ازقلبهای شکسته اهالی تئاتر ایران است ،تئاتری که باوجوداقتدار به نفس نفس افتاده ونیازمندتوجه وحمایت اهالی تئاتر است. مهتاب ازجمله استعدادهای معدودی است که توانایی خود را درتمام زمینه ها ازنویسندگی گرفته تابازیگری،کارگردانی ،طراحی صحنه و...به رخ کشیده وحرفهایش طعم خستگی وچشیدن بی مهری میدهدایکاش این بی مهریهاپایان یابد!!!
    • بهرامی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      خیلی خوب وپر محتوا بود ودرد دل بسیاری از هنرمندان را بازگو نمودی .ممنون از پشتکار تون
    • وحید IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      2 0
      خانم عسکری خیلی پشتکار وتوانایی بالایی در عرصه هنر نمایش دارند افرین بر شما بابت اجرا های زیبا تون
    • مریم IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 1
      خانم عسکری از هنرمند های خوب ما هستند و باید مسئولان به بخش تئاتر توجه بیشتری داشته باشند و ارزوی موفقت برای خانم عسکری عزیز
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      با سلام و احترام سرکار خانم عسکری ،تلاش جنابعالی در زنده نگه داشتن نمایش بسیار قابل تقدیر و تقدیس هست، همانگونه که شما هم اشاره داشتید ،اگر نمایش بر اساس زندگی و واقعیات جامعه باشد و اجتماع را به تصویر بکشد قطعا در بین مردم و جامعه مقبولیت زیادی خواهد داشت، امیدوارم جامعه هنری نیز قدردان اندیشه و هنر شما باشد، از نظر اینجانب هنرستان نیز قابل احترام و تقدیر است،
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام تئاتر در ایران مظلوم واقع شده درود بر شما خانم عسگری که این همه زحمات را به تنهایی متقبل میشید
    • امیر حسین پناهی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام خانم مهتاب عسگری یکی از بهترین بازیگر های محبوب شهرمون
    • حسین علی پور IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      با احترام به کسانی که بازحمت زیاد و هزینه هایی که برای زنده نگه داشتن تئاتر به جون می خرن از جمله خانم عسکری که ایشون هم بازیگر توانمندی هستن و هم کارگردان پرتلاش من با صحبت شما کاملا موافقم و کاش در این زمینه فکری و حمایتی انجام بگیره
    • #محمد_مهدی_پریزاد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      اگر متولیان هر بخش به فریاد تاتر که خمیر مایه فرهنگ ساز هر تمدن و کشور است و در ایران عزیز به غیر از این هم نیست و نخواهد بود ، دیگر سرخی صورت و سیلی هم اثری نخواهد داشت، خوشبختانه مراکز اثرگذاری برای حمایت از تاتر این هنر همه جانبه متولی هستند که اگر به موقع و درست از آثار حمایت کنند ، تدوین درست فرهنگ این مرز و بوم شکل بهتر د جامع تری خواهد گرفت ، خواننده ای این متن اگر یکی از مسئولین است ، لطفا دغدغه های تاتر را ببینید و به دغدغه عموم بیندیشید و یکی از دغدغه های خود قرار دهید ، تاتر پایه ساز فرهنگ است و نسل جدید نیاز به تربیت فرهنگی دارد
    • رضا بیگی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      جانا سخن از زبان مامیگوئی...بسیار عالی خانم عسکری باید توجه داشت تافهم این موضوع که تئاتر یک ضرورت است نه یک تفنن دربین مسئولان ومتولیان فرهنگی جا نی افتد در روی همین پاشنه که شما بدرستی وزیبایی عنوان فرمودید می چرخد....هنر تئاتر رانمی شود باخلق آثار هنری که بعضابه صورت انفرادی خلق وتولید می شوند قیاس کرد ..این هنر وتولید آن مستلزم هزینه های زیاد ونیازمند یارانه دولتی می باشد ...تولید نمایش در سطح شهرستانها نیز دشواریهای خاص خود را دارد ...ازآن جهت که کارگردان باید تهیه کننده ی صفر تا صد تولید یک نمایش باشد آنهم در حالتی که بازگشت قسمتی از سرمایه اش منوط به ورود در چند جشنواره است که همگان میدانیم لابی و زد وبندی که در انتخاب آثار است کار را چقدر سخت و دشوارتر میکند ...از این جهت باشما موافقم که میگوئید هنرمندانی عزیزی از این جهت از دورخارج می شوند .....صحبت زیاد است متاسفانه آسیب شناسی تئاتر شهرستانها از طرف مسئولان کلان دیگه به یک شعار نخ نما تبدیل شده وبا این قطره چکانی ها شاهد اتفاق مهمی وتاثیر گذاری دراین حوزه نخواهیم بود...به شخصه معتقدبه تئاتر دولتی هستم.(حمایت همه جانبه دولت ا
    • دکتر مریم مرادی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      واقعا مطالب شما را باید طلا گرفت دکتر مهتاب عسکری به‌خودم می بالم که همشهری شما هستم افتخار بزرگ غرب کشور.
    • ساسان قجر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام. عالی بود به هر حال هنر در این مملکت به این شکله چون وسله ی نچسب برای آن هاست ممنون از دفاع شما
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      بله درسته ایشون استاد ما هستن بزرگ ما هستن و ما هم پیروی از سخنان پند آموز ایشان میکنیم و از ایشان آموختیم و میآموزیم
    • فرهاد هوشیدری IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      درود بر خانم مهتاب عسگری که از هنرمندان مطرح شهر و در نویسندگی ، بازیگری و کارگردانی تئاتر از پیش کسوتان شهر قروه هستند و زندگی خود را وقف این هنر کرده اند . حمایت از این هنرمندان بزرگوار وظیفه عموم دست اندرکاران است .
    • علیرضا بیات IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      امیدوارم یک روز این مساله حل شود که هنر رکن اصلی و اساسی جامعه است
    • سميه قاسمى IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      خانم عسگرى عزيز، بانوى هنرمند درود بر شما كه به عنوان نماينده ى بسيارى از هنرمندان رنج ها و مشقت هاى اين قشر مظلوم ، بدون حمايت و پشتيبان را بيان كرديد. سپاسگزارم از شما و يكايك هنرمندانى كه در اين ايام سخت و طاقت فرسا فعاليت نمودند و چراغ اين محفل ارزشمند و مقدس را با روح و جان خود روشن نگه داشته اند.
    • امین خانی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      با توجه به نظرات خانوم عسگری که مفید بود. لازم دونستم .این و بگم که متاسفانه تنها چیزی که تو مملک ما هیچ جایگاهی نداره .هنر و هنرمنده. چرا همه کارها .و ارگانها و بخشها .برای خودشون صنفی و جایگاهی و مزایایی و غیره.... دارن .ولی هنر و هنرمند براشون یه تفریح و سرگرمی رحساب میاد .خیلی خیلی همت کنن وقتی یه هنرمند فوت میکنه .اگه صلاح بدونن و به ضرر تبلیغاتی ملیلردیشون .تو شبکه نباشه. فقط یه روحش شاد بگن .و فکر کنن که با این اعلام خبر .رفع تکلیف میکنن .و حق و زحمت اون هنرمندو ادا کردن .
    • مهشید سلیمی نبی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      موفق باشید ان شاالله کرونا برطرف بشه و شاهد تئاترهای بزرگ و فاخر باشیم. هر کس تلاش کند حتما به پیروزی هایی می‌رسد.
    • حمید عتیقی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      به خانم عسگری و همه عزیزانی که با تمامی کمبود ها و کاستی ها با عشق و علاقه در این زمینه تلاش می کنن خسته نباشید میگم . امیدوارم با ایجاد فضای باز هنری و حمایت عمومی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در تمامی عرصه های هنری باشیم .
    • مژگان حصاری IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 0
      بنده هم با نکات ارزشمند خانم عسگری کاملا موافقم و مفتخرم که سعادت همکاری در چندین کار کنار این هنرمند فرهیخته و مردمی را داشتم و تجربه کسب کردم و درس آموختم. جا داره از زحمات مهتاب عزیز دوست خوبم و کارکردان کار بلد و دلسوز کشورمون تشکر ویژه داشته باشم و از خداوند منان برای این عزیز و بزرگوار آرزوی سلامتی و سربلندی و عاقبت بخیری را خواهانم🙏 تئاتر و تئاتری نیاز به حمایت دارد، درود بر حامیان تئاتر🎭