نگاه سلیقه‌ای در صدا و سیما موج می‌زند/ نیاز مخاطب ملاک مهم تولید در رسانه ملی

جبار آذین معتقد است مهم‌ترین ملاک و معیار برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی باید فرهنگ، نگاه، سلیقه و نیازهای مخاطبان باشد، اما این مهم به ندرت در تولیدات تلویزیونی به ویژه سریال‌ها نمایان می‌شود.

جبار آذین نویسنده، منتقد و مدرس سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره سریال‌هایی که در حال حاضر از رسانه ملی در حال پخش است، اظهار کرد: سال‌های مدیدی است که تولید مجموعه‌های تلویزیونی درجه یک، فاخر، استاندارد و مخاطب پسند در میان تولیدات سریالی تلویزیون به نادر دیده می‌شود.

تولیدات فاخر به ندرت در رسانه ملی دیده می‌شود

وی افزود: علت اصلی این ضعف و کاستی در دو بخش خلاصه می‌شود؛ در ابتدا نگاه سلیقه‌ای مدیریتی و نبود هنرمندان درجه یک در عرصه تولید سریال و سپس سپردن تولید سریال‌های مختلف به هنرمندان معدود است که سبب شده سطح کیفی سریال‌ها غالبا از حد متوسط فراتر نرود.

منتقد سینما بیان کرد: گرچه مهمترین ملاک و معیار برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی باید فرهنگ، نگاه، سلیقه و نیازهای مخاطبان باشد، اما این مهم به ندرت در تولیدات تلویزیونی به ویژه سریال‌ها نمایان می‌شود.

آذین ادامه داد: علت اصلی این مشکل هم سلطه سلیقه‌ای مدیران و همچنین کم کاری هنرمندان در این راستا است، با این احوال گاه سریال‌هایی در تلویزیون ساخته می‌شود که می‌تواند نظر قشرهایی از جامعه را به صورت مساعد و مثبت با خود همراه کند که این اتفاق خوب بیش از آنکه نتیجه عملکرد مدیریت تلویزیون باشد حاصل همت و تلاش هنرمندانه هنرمندان این عرصه است.

منتقد صدا و سیما تاکید کرد: این روزها شاهد پخش چند سریال دیگر در تلویزیون هستیم که بازهم از منظر ساختار هنری، پیام اجتماعی و همچنین ارتباط با مخاطب در رده های متوسط ، زیر متوسط و خوب قرار دارند.

سرجوخه به هوشیاری نیروهای امنیتی و پلیسی کشور می‌پردازد

نگاه سلیقه‌ای در صدا و سیما موج می زند/ نیاز مخاطب ملاک مهم تولید در رسانه ملی

وی افزود: سریالی که این شب‌ها امتیاز خوب را از آن خود کرده و توانسته با حرف‌های تازه و ساختار قوی در ادامه تولید سریال‌های پلیسی و امنیتی تلویزیون نظرهای بسیاری را با خود همراه کند، مجموعه سرجوخه است.

جبار آذین با ذکر این مطلب که فیلمنامه این سریال بر اساس پروندهای قضایی شکل گرفته، تشریح کرد: سرجوخه کوشیده با محوریت چند موضوع که مهم‌ترین آنها مسئله شرط بندی و قمار است که در جای جای جامعه و فضای مجازی فراگیر شده و همچنین وجود مافیای مختلفی در فضاهای ورزشی و انسان‌ها شکل  گرفته، حرف‌های جدیدی را به صورت جدی با مخاطب درمیان بگذارد.

منتقد پیشکسوت ادامه داد: این مهم در کنار برخی موضوعات اجتماعی و امنیتی پای دیگر مسائل را در این سریال باز کرده به گونه ای نشان دهنده هشیاری نیروهای امنیتی و پلیسی کشور است و بر این غنا، ساختار هنری، کارگردانی خوب و بازی‌های مثبت افزوده که در مجموع توانسته سرجوخه را اثری تماشایی و دیدنی کند.

سریال پلاک 13 هیچ حرفی برای گفتن ندارد

نگاه سلیقه‌ای در صدا و سیما موج می زند/ نیاز مخاطب ملاک مهم تولید در رسانه ملی

وی در خصوص سریال پلاک 13 اذعان کرد: این سریال متاسفانه هیچ حرفی در هیچ زمینه‌ای از مضمون، ساختار و محتوا برای گفتن ندارد و نازل سازی و سطحی سازی و در این سریال بیداد می‌کند و در اصل سریالی زیر متوسط است.

آذین افزود: پلاک 13 سریالی است که به هیچ عنوان حرفی برای مخاطب ندارد و به سطحی ترین موضوعات توجه کرده و به همین شکل آنها را هم به تصویر کشیده، بدون آن که دارای جذابیت موضوعی، ساختاری و هنری باشد که باعث شده این سریال در حد یک اثر سطحی و نازل محسوب شود.

کارگردان سریال روزگار جوانی از دوران اوج خود فاصله گرفته است

نگاه سلیقه‌ای در صدا و سیما موج می زند/ نیاز مخاطب ملاک مهم تولید در رسانه ملی

منتقد رسانه ملی در خصوص سریال روزگار جوانی هم اشاره کرد: گرچه با همت اصغر توسلی، کارگردانی که در سال‌های دور آثار به نسبت مقبولی از او در تلویزیون مشاهده کردیم، در حد توانائی‌های این کارگردان از کار درنیامده و آنچه که در این سریال به تصویر کشیده می‌شود گرچه موضوعات آشنایی دارد که پیشتر به شکل قالب‌های جوان پسندانه نیز مشاهده شده، اما در این سریال این مضامین چنگی به دل نمی‌زند و انگار که نوعی بازسازی توصیفی و اجباری برخی صحنه‌ها و رخدادها رخ داده که از مسائلی است که جای بحث و بررسی در زندگی نسل جوان و جامعه امروز داشته است.

وی تاکید کرد: این سریال از منظر شخصیت پردازی، ساختار هنری و مضمون محدود نتوانسته به توفیق فراوانی برسد و حتی سریال‌های پیشتر در همین زمینه و انتظار برای نسل جوان حرف‌های به روزتری داشتند که سریال این نکته را هم مورد غفلت قرار داده و در نتیجه سریالی است که میتوان از آن به عنوان یک سریال متوسط تلویزیونی یاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =