تیر خلاص دولت و مجلس به لایحه رتبه بندی معلمان

باوجودآنکه نمایندگان مجلس، جو اکثریت مجلس را به نفع تصویب لایحه رتبه‌ بندی می‌دانند اما معلمان می‌گویند خروجی نهایی دولت و مجلس فقط نام رتبه‌بندی را دارد و با نظام رتبه‌ بندی معلمان مورد انتظار آن‌ها متفاوت است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این موضوع باعث شد فرهنگیان سراسر کشور با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در مقابل ادارات آموزش و پروش تجمع کردند. آن‌طور که این شورا گفته، این تجمع در بیش از 80 شهر برگزارشده است. شورای هماهنگی در قطعنامه پایانی خود اعلام کرد اگر مطالبات محقق نشود به اعتراضات در اشکال جدید ادامه خواهد داد.

رتبه‌ بندی معلمان پس چه زمانی؟

معلمان سال‌هاست چشم‌انتظار به اجرا درآمدن رتبه‌ بندی معلمان هستند که با اجرایی شدن آن حقوق کارکنان آموزش‌وپرورش 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها خواهد شد. دولت گذشته لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس فرستاد. این لایحه ۲۵ اسفند گذشته به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید به‌ خاطر بحث‌های مربوط به بودجه‌ و قرار نگرفتن در اولویت، جزییات آن به تصویب نرسیده است. با تغییر دولت نیز این موضوع در کشاکش مجلس و دولت جدید قرار دارد آن‌چنان‌که پس از چند ماه هنوز مشخص نیست نظام رتبه‌بندی چه زمانی به اجرا درخواهد آمد.

تحمیل بار مالی به دولت موضوعی است که نظام رتبه‌بندی را بلاتکلیف گذاشته و باوجودآنکه دولت و مجلس ادعا می‌کنند طرفدار بهتر شدن وضع معیشتی معلمان‌اند اما به نظر می‌رسد بیشتر نگران بودجه دولت‌اند؛ درحالی‌که برخی معتقدند اگر لایحه رتبه‌بندی، در زمان دولت گذشته که مجلس با آن‌همسو نبود بررسی می‌شد چه‌بسا بار مالی تا این اندازه برجسته نمی‌شد!

از مخالفت در مجلس تا شایعه پس گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان

پیش‌ازاین، الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه نظام رتبه‌ بندی معلمان را دارای بار مالی خوانده بود و گفت که پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین اعتبار آن انجام‌نشده است. او همچنین این طرح را شروع یک دومینو برای تورم افسارگسیخته و سقوط اقتصاد ملی خوانده بود.

همچنین ماه گذشته فهرست 117 نفر از نمایندگان مجلس به‌عنوان مخالف این لایحه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما نمایندگان بعداً آن را تکذیب کردند. مهدی عیسی زاده در صحن مجلس این را دروغ خواند و گفت: نام بسیاری از نمایندگان در این لیست آمده که آن‌ها مدافع و موافق رتبه‌ بندی معلمان بوده و نظراتشان را بیان کرده‌اند. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس نیز انتشار این لیست را بی‌اخلاقی دانست و مجلس را پیگیر نظام رتبه‌ بندی عنوان کرد.

در دولت نیز محمد حسینی، معاون امور مجلس ابراهیم رئیسی، درباره لایحه رتبه‌ بندی معلمان گفته بود: این لایحه بار مالی سنگینی خواهد داشت که کسی از پس آن برنمی‌آید و در ضمن «حد یقف» هم ندارد و بعد بازنشستگان دستگاه‌های دیگر می‌خواهند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کنند. او از مجلس خواسته است مواد جدیدی به این لایحه دولت اضافه نکند. مهرداد ویس کرمی، نماینده مجلس نیز می‌گوید: مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در صحن علنی مجلس عنوان کرد که ما نمی‌توانیم بودجه‌ای بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این لایحه در نظر بگیریم.

دولت به دنبال پس گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان

درعین‌حال اما زمزمه‌هایی از پس گرفتن لایحه اجرای رتبه‌بندی معلمان شنیده شد. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در تلاش است تا لایحه رتبه‌ بندی معلمان را بازپس گرفته و اصلاحاتی را در آن انجام دهد. نیکزاد ۵ آذر در دیدار مردمی در اردبیل گفت: مجلس با بازگشت این لایحه به دولت مخالفت کرده و در تلاش است تا با همکاری دولت سیزدهم برای اجرای این لایحه در نیمه دوم سال ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص پیدا کند. او اضافه کرد: اکثر نمایندگان مجلس با تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان موافق هستند ولی تأمین اعتبار آن با مشکلاتی روبه‌رو شده به‌طوری‌که سازمان برنامه‌وبودجه به‌صراحت اعلام کرده که در تأمین منابع مشکلات و برخی تنگناهای مالی وجود دارد. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای این لایحه برای معلمآن‌همراه با بازنشستگان و کارکنان اداری آموزش‌وپرورش ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد که دولت قادر به تأمین این منابع نیست و از همین رو تا سقف ۲۵هزار میلیارد تومان پیشنهادشده تا برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

گویا تصمیم‌گیری مجلس انقلابی و دولت سیزدهم برای لایحه رتبه‌بندی معلمان مثل راه رفتن بر لبه تیغ شده است؛ مجلس و دولتی که پیش از روی کار آمدن خود معیشت مردم را کلیدواژه شعارهای خود قرار داده بودند، اما اکنون وقتی بر صندلی‌های تصمیم‌گیری برای کشور نشسته‌اند به فکر بار مالی برای دولت افتاده‌اند. درحالی‌که معلمان بارها در اعتراض به اجرایی نشدن نظام رتبه‌بندی و وضعیت معیشتی خود تجمع سراسری برپا کرده‌اند اجرا نشدن نظام رتبه‌بندی آن‌ها را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. باوجودآنکه نمایندگان جو اکثریت مجلس را به نفع تصویب لایحه رتبه‌ بندی می‌دانند اما معلمان می‌گویند خروجی نهایی دولت و مجلس فقط نام رتبه‌بندی را دارد و با نظام رتبه‌بندی مورد انتظار آن‌ها متفاوت است و همین باعث اعتراض و تجمع آن‌ها در روز پنج‌شنبه شد.  معلمان به صحبت‌های نمایندگان و رئیس مجلس در مورد مبلغ در نظر گرفته‌شده برای رتبه‌بندی واکنش نشان دادند. محمدباقر قالیباف گفته بود که «این قانون هر زمان که به تصویب برسد، از ۳۱ شهریور امسال شامل حال معلمان خواهد شد و برای نیمه دوم امسال هم اعتبار آن ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته خواهد شد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان این اظهارات قالیباف را غیرقابل‌قبول و تیر خلاص به رتبه‌بندی خوانده است چراکه مجلس و دولت برای رتبه‌ بندی معلمان قصد دارند برای سال آینده بدون آنکه تورم را در نظر بگیرند رقم سال 1400 را اجرا کنند. این شورا در فراخوان تجمع روز پنج‌شنبه معلمان نوشته بود: «این به معنای سرهم‌بندی رتبه‌بندی است و با توجه به تورم موجود افزایش حقوق ناچیز خواهد بود.» این شورا همچنین اعلام کرده بود که تعدادی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای خارج کردن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دستور کار مجلس هستند؛ لایحه «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی» در جلسه علنی ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ اعلام وصول شد اما هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      13 0
      تمام وقت معلمان راحذف کردن.مالیات را دوبرابر،،اضافه کار را به باز نشستگان دادند من رتبه 5هستم بافرض اینکه 5ملیون به حقوق من اضافه شود .آن موارد بالا راکم کنیم صفر درصد به حقوق من اضافه میشود.این دولت و مجلس دشمنی تمام عیار با معلمان به را ه انداخته اند این عواقب سختی دارد که اینها متوجه نمی شوند.در حال امنیتی کردن فضای تعلیم و تربیت هستند غیر ازنابودی برای آموزش وپرورش ارمغانی به بار نمی‌آید اگر آموزش وپرورش غرق شود مطمئن باشید حکومت غرق خواهد شد بدون تعارف.
      • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
        0 0
        سلام، اگر بین سه تا ۵ میلیون هم اضافه شود ، خیلی هم خوب است، خدا روشکر.
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      حقوق معلمان زیر خط فقر،له شدیم ،حق داریم به همه چی فکر کنیم الا تدریس
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      به نظر من این مبلغ را بین همه معلمان تقسیم کنید تابه همه برسد یعنی یک نفر 2سال کمتر از کارشناسی خونده باید از نظر معیشت تأمین نشود این حق همه است از خدمتگزار تا رئیس وقتی حکم خدمتگزار 4میلیون باشد معلوم همکارش رابخاطر قرضش می کشد لطفا در حقوق عدالت را رعایت کنید مگر حضرت علی(ع) در پخش بیت المال چون خودشان بعداز پیامبر اول شخص بودند بیشتر از بقیه برمی داشتند چرا اسلام را دور می زنید معیشت برای همه سخت شده از خدمتگزار تافوق ...
    • معلم IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      اقایون الیاس نادران وبقیه نمایندگان جیب خودشان پرپول است ودغدغه ونگرانی معلمان را نمیفهمند وفقط به فکرخودشانند نه معلمان وبقیه مردم فقط اسم وکلای ملت را یدک میکشند
    • م - ع IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 0
      اجرا نکردن هم میان سازی بازنشستگان عین ظلم وبی عدالتی هست