افزایش حقوق اینترن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرایی نمی‌شود/ حقوق یک میلیون و ۲۰۰ تومانی کارورزان 

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مبلغ حقوق اینترن‌های دانشگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان می‌رسد، این درحالی است که دانشجویان اینترن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تصور کنید در این روزهایی که همه چیز روز به روز گران‌تر می‌شود، دانشجو رشته‌های گروه علوم پزشکی هستید. پس هم باید شیفت‌های طولانی را در بیمارستان حاضر باشد و هم درس بخواند و دست آخر هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز از وضعیت اینترن‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید که حقوقشان با وجود دستور معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و توصیه مقام معظم رهبری افزایش پیدا نکرده است. مشروح گفت‌و گوی ایسکانیوز با علیرضا میرزایی دانشجوی رشته داروسازی به شرح زیر است:

ضرورت وجود شورای صنفی در دانشگاه‌ها چیست؟

در دانشگاه‌ها همواره شاهد فعالیت مطالبات مختلف توسط تشکل‌های دانشجویی هستیم. شورای صنفی تنها تشکلی است که سیاسی نیست. دانشجویان به تشکلی نیاز دارند که نماینده آنان باشد، پس ضرورت دارد افرادی که توسط این شورا فعالیت میکنند، دارای تفکرهای مختلف باشند و به پیگیری مطالبات دانشجویان بپردازند. 

اعضای شورای صنفی با رای دانشجویان انتخاب میشوند.از ۱۳ هزار نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۷ هزار نفر  در انتخابات ۱۴۰۰ شورای مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت کردند. این میزان مشارکت از مقبولیت شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی تهران حکایت دارد. 


۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی زیرمجموعه شورای صنفی هستند

این شورا تا چه اندازه ای مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است؟

قدرت شوراهای صنفی از سال ۹۵ تا کنون افزایش زیادی پیدا کرده است. پیک فعالیت شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به بهار ۹۸ باز می‌گردد. در این دوره دانشجویان از شورا استقبال و اطمینان کردند؛ زیرا به تاثیرگذاری فعالیتهای شورای صنفی پی بردند. از طرفی جایگاه شورای صنفی برای اساتید دانشگاه بسیار پررنگ‌تر شد؛ تا جایی که اعضای هیئت علمی و معاونت‌های دانشگاه، در تصمیم‌گیری ها از شورای صنفی نظرخواهی می‌کنند. با این حال باز هم باید برای بهبود وضعیت شوراهای صنفی کوشید. ما نسبت به سال ۹۴-۹۵ که عملاً شوراهای صنفی در دانشگاه‌های کشور فعال نبودند، وضعیت بهتری داریم البته باید منتظر ماند تا عملکرد معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در زمینه ارتباط با شوراهای صنفی مشخص شود.

تعامل معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با شوراهای صنفی آن طور که انتظار می‌رفت نبوده و استقبالی از سوی این معاونت مشاهده نکردیم. دانشجویان انتظار دارند وزارت بهداشت شورای صنفی را به عنوان نهاد مشورتی در نظر بگیرد؛ زیرا شورای صنفی را خود وزارت بهداشت ایجاد کرده و تمامی ساز و کارها از جمله برگزاری انتخابات و آیین‌نامه‌های مربوطه تحت نظر این وزارتخانه انجام می‌شود. شورای صنفی تشکل این نیست که از بیرون وارد وزارت بهداشت شده باشد و به آن ساختار دهند.

اما در حال حاضر شاهد شانیت قائل شدن برای شورای صنفی از سوی وزارت بهداشت نیستیم. این اقدام در دراز مدت ممکن است به ناامیدی اعضای شورای صنفی دانشگاه‌ها مخصوص دانشگاه‌های شهرستان شود و آسیب‌زا باشد. معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باید موضع خود را در قبال شورای صنفی تبیین کرده و مشخص کند آیا شورای صنفی را به عنوان نماینده دانشجویان به رسمیت می شناسد یا خیر.

در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی زیرمجموعه شورای صنفی هستند و مطالعات بسیاری دارند، انتظار داریم مجمع شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی به زودی تشکیل شود بسیاری از دبیرهای مجمع انتظار دارند وزیر بهداشت، معاون آموزشی و معاون فرهنگی دانشجویی این وزارتخانه در این مجموعه حضور یافته و مطالبات شوراهای صنفی را از نزدیک بشنوند. 


مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعضای شورای صنفی جهت برگزار می‌کنند؟

برگزاری جلسات از بدیهی‌ترین وظایف مسئولان به شمار می‌رود. بارها شده دانشجویان خوابگاهی در ساعت ۱۱ شب مسئله و مشکلی را مطرح کرده و من آن را با معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کردم و مشکل پیگیری شد. از طرفی معاون آموزشی دانشگاه نیز همواره به تمامی تماسهای اعضای شورای صنفی پاسخ می‌دهد و پیگیری مشکلات است، درکمتر دانشگاهی معاونان تا این حد بدون تکلف پاسخگوی دانشجویان هستند. با این حال هنوز به دلیل مشغله دکتر قناعتی رئیس جدید دانشگاه نتوانسته‌ایم جلسه مدون داشته باشیم.

در دانشگاه‌های تیپ دو و سه طی دو تا سه ماه اخیر، شاهد چالش‌های با اعضای شورای صنفی بودم که از عملکرد غیر حرفه‌ای معاونان دانشجویی و فرهنگی حکایت داشت.
 

ارتباط گیری شورای صنفی با مسئولان نیازمند چه ابزاری است؟

این ارتباط گیری دارای دو وجه دانشجو و مسئول است، دانشجویان باید بدانند این ارتباط با مسئولان چگونه باید ایجاد شود به هر حال باید ارتباط را بر اساس تعامل پایه ریزی کرد. وجه دوم این ارتباط مسئولان هستند که باید بدانند شورای صنفی فقط نماینده دانشجویان است.
 معاونت های دانشگاه باید خود را موظف کنند تا پاسخگوی اعضای شورای صنفی باشند، چنین امری نیازمند یک فرهنگ‌سازی است.

من به عنوان دبیر حقوقی شورای مرکزی وزارت بهداشت خبر دارم در دانشگاه‌های تیپ دو و سه طی دو تا سه ماه اخیر، شاهد چالش‌های با اعضای شورای صنفی بودم که از عملکرد غیر حرفه‌ای معاونان دانشجویی و فرهنگی حکایت داشت.

افزایش حقوق اینترن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرایی نمی‌شود/ حقوق یک میلیون و ۲۰۰ تومانی کارورزان 

معمولاً شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک مقبولیت بالایی دارند اما دانشگاه‌های تیپ دو و سه شورای صنفی را پس زده‌اند، با اعضای شورا بسیار برخورد بدی داشتند و شأنیت آن‌ را زیر سوال برده‌اند. در برخی دانشکده‌ها شورای صنفی توسط مسئولان بسیار محدود شده‌اند، در برخی موارد با لحن توهین‌آمیز با دانشجویان برخورد شده؛ حتی تهدید هم شده‌اند. شورای مرکزی وزارت بهداشت پیگیر از طریق بازرسی و معاونت فرهنگی و دانشجویی چنین مواردی را پیگیری کرده است. به عنوان مثال دانشکده علوم پزشکی سراب، گراش و اسدآباد با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودند. عملکرد غیر حرفه‌ای مسئولان در قبال شورای صنفی باید با فرهنگسازی تغییر پیدا کند. 

 ایجاد تهدید و اعراب در شورای صنفی دانشجویان و ترساندن آن از مطالبه‌گری قدیمی شده است. دانشجویان دیگر از چنین مسائلی واهمه ندارند زیرا می دانند وزارت بهداشت تا حدودی از آنان حمایت خواهد کرد.

اجاره خوابگاه برای تامین خوابگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عمده مشکل دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل چه مواردی است؟

زمانی که آموزش‌های دانشجویان به صورت مجازی پیش می‌رفت با مشکلات بسیاری در این حوزه مواجه بودیم. وزیر بهداشت معاون فرهنگی دانشجویی و برخی دیگر از مسئولان از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کردند و پس از آن اعتباراتی در زمینه بهبود وضعیت خوابگاه ها به دانشگاه ما تخصیص پیدا کرد.

بزرگترین مشکل ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران خوابگاه است خوابگاه های دانشگاه ما فرسوده و قدیمی هستند، برخی از خوابگاه ها نیز به دلیل افزایش ظرفیت پتانسیل پذیرش دانشجویان دارد در حال حاضر خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت صد در صد پر شده است و پروتکل‌ها مبنی بر خالی ماندن درصد مشخصی از خوابگاه در دانشگاه ما وجود ندارد. من می‌دانم که مسئولان به صورت مداوم در راستای بهبود خوابگاه های دانشگاه تلاش می‌کنند، در این راسته اعتباراتی به خوابگاه‌ها تخصیص یافته؛ به طوری که برخی از خوابگاه ها در حال بازسازی هستند برخی از خوابگاه ها قرار است تخریب و بار دیگر بازسازی شوند. پروژه خوابگاهی که در کوی دانشگاه نیمه کاره مانده بود بار دیگر آغاز به کار کرده است، با این حال تعداد دانشجویان خوابگاهی دانشگاه بسیار زیاد است و شرایط دانشجویان به گونه‌ای نیست که از آنها بخواهیم یکی از دو سال منتظر بمانند تا خوابگاه خوب به آنها تعلق بگیرد. قرار است برای تامین خوابگاه برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به کرایه خوابگاه اقدام شود تا بازسازی خوابگاه های قبلی به پایان برسد. کیفیت خوابگاه های علوم پزشکی تهران برخلاف نام این دانشگاه که بزرگ است، چندان مطلوب نیست.

 به غیر از دانشجویان دوره پی.اچ.دی و رزیدنتی ۱۴۰۰،  بقیه دانشجویان آندرگرجوایت به محیط بالینی و آموزشی بازگشتند. متاسفانه ظرفیت خوابگاه دانشگاه ما پاسخگوی این تعداد دانشجو نیست و پتانسیل برای پذیرش دانشجویان آندرگرجوایت ۱۴۰۰ وجود ندارد.

مبلغ حقوق اینترن‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان می‌رسد، این درحالی است که دانشجویان اینترن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

شما  به عنوان فعال دانشجویی مشکلات ساختاری دانشگاهها را چطوری ارزیابی می‌کنید؟

در سیستم اداری کشور با بروکراسی‌های طولانی مدت مواجه هستیم؛ می‌توان با راحت‌تر گرفتن این بروکراسی فعالیت‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها افزایش داد. در صورت افزایش چنین فعالیت‌هایی پویایی دانشگاه نیز افزایش پیدا می‌کند در صورت بهبود این رویه، شاهد بازدهی بالاتری در جریان دانشجویی هستیم و دانشجویان می‌توانند در حوزه آموزشی، بالینی و پژوهشی فعالیت بیشتری داشته باشند.

 سلامت روان دانشجویان با فعالیت‌های دانشجویی، فراهم کردن امکانات رفاهی و آموزشی محقق می‌شود. دانشجویانی باید بتوانند بدون گرفتار شدن در بروکراسی های طولانی مدت مطالبات خود را پیگیری کنند و به نتیجه برسند.

به عنوان مثال حدود سه ماه است که پرداخت به موقع حقوق دانشجویانی که در داروخانه ۱۳ آبان مشغول به کار هستند را پیگیری می‌کنم. بروکراسی های اداری در این زمینه به شدت دست و پا گیر است؛ تصور کنید نامه این داروخانه در زمینه واریز پرداختی ها صادر و به دفتر طرح توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شده اما این دفتر نسبت به پرداخت خدمات بالینی دانشجویان اهمیت لازم را به خرج نمی‌دهد. طولانی شدن این فرایند منجر به آن شده که دانشجویان ۱۵ روز دیرتر از موعد مقرر حقوق خود را دریافت کنند، دانشجویان به چنین حقوق نیاز دارند و تاخیر در پرداخت حقوق آنان را دلسرد کرده است. 

در حال حاضر دانشجویان دوره اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه حقوق دریافتی خود نیز با مشکل مواجه هستند؛ به طوری که مبلغ حقوقشان به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان می‌رسد، این درحالی است که دانشجویان اینترن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

 نه تنها افزایش دو مرتبه‌ای حقوق شامل حال اینترن‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نشده؛ بلکه آنان حقوق یک سال گذشته اینترن‌ها در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی را دریافت می‌کنند. از طرفی اینترن‌های دانشگاه ما حدود ۶ ماه است که حق کووید دریافت نکرده‌اند.

 اینترن های پزشکی، کارورزان پرستاری و دندانپزشکی با حجم بسیار بالای کاری مواجه بوده و خواهان افزایش حقوق دریافتی خود هستند. افزایش حقوق دستیاران پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتی شده اما خبری از این افزایش حقوق در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست، از طرفی افزایش حقوق اینترن‌ها که به دستور سیما سادات لاری پور معاون سابق دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در بسیاری از دانشگاه‌ها رخ داده هنوز در دانشگاه ما اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121758

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =