کمبود داده یکی از مشکلات اصلی پژوهشگران در ایران است

پژوهشگر برگزیده جشنواره پژوهش دانشگاه تهران کمبود داده و اطلاعات اولیه را یکی از مشکلات اصلی پژوهشگران در ایران دانست.

افسانه کاغذچی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که کانال‌های آبیاری موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی بوده است، اظهار کرد: هزینه‌های زیادی در کشور برای ساخت کانال‌های آبیاری صرف شده است؛ اما بهره‌برداری مطلوبی از آن‌ها نمی‌شود.

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی آب با اشاره به این که نبود مدیریت مناسب دلیل بهره‌برداری نامطلوب از شبکه‌های آبیاری در کشور است، افزود: این مدیریت نامناسب، چند مولفه دارد؛ نخستین دلیل این است که برنامه‌ریزی دقیقی در شبکه‌ها وجود ندارد. برای این که برنامه‌ریزی دقیق انجام شود، لازم است که جریان آب در کانال شبیه‌سازی و ارزیابی شده و در اختیار مدیر شبکه قرار بگیرد تا بتواند برنامه‌ریزی مطلوبی در شبکه انجام دهد.

وی با تصریح بر این که کارشناسی و ارزیابی کانال‌های آبیاری در سازمان‌های آب نیازمند متخصص و صرف زمان زیادی است، گفت: شبیه‌سازی و ارزیابی کانال باید روزانه انجام شود، به همین دلیل، این اتفاق نمی‌افتد. پایان‌نامه من، مدلی بر اساس هوش مصنوعی برای حل مشکل کانال‌های آبیاری ارائه کرده است.

کاغذچی در ادامه خاطرنشان کرد: این پژوهش از مدلی به نام شبکه بیزین هیبرید استفاده می‌کند، مدلی جایگزین ارائه کردیم که مدیر شبکه با یک کلیک می‌تواند اطلاعات جامعی راجع به ارزیابی و شبیه‌سازی روزانه کانال به دست بیاورد. یعنی موفق شدیم کارشناس، هزینه‌ها و زمانبر بودن را حذف کنیم و در صدم ثانیه همه اطلاعات در اختیار مدیر شبکه قرار بگیرد تا بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی مطلوبی در کانال انجام دهد.

این فارغ‌التحصیل دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران با تاکید بر این که این پژوهش به پیشگیری از هدررفت آب، هدایت درست آن و توزیع مناسب شبکه‌های آبیاری برای مزارع موثر خواهد بود، افزود:  پایان‌نامه من به دلیل کاربردی و صنعتی بودن، سال گذشته هم در جشنواره پژوهش دانشگاه امیرکبیر برگزیده شد.

وی با بیان این که کمبود داده و اطلاعات اولیه یکی از مشکلات اصلی پژوهشگران در ایران است، گفت: کمبود داده مانعی جدی برای انجام تحقیقات است. برای مثال شرکت‌های آب منطقه‌ای باید اطلاعاتی را از شبکه‌ها یا رودخانه جمع‌آوری کنند که میزان آب و نشت را نشان می‌دهد. شرکت‌ها، این اطلاعات را ندارند یا در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهند. به همین دلیل، لازم است که همکاری بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

کاغذچی در پایان اظهار کرد: ۲ طرح پژوهشی از پایان‌نامه من استخراج شد و آب منطقه‌ای تهران و اصفهان در قالب پروژه دانشجویی این طرح را برای اجرا در شبکه آبیاری خودشان گرفتند.    ‌   

گفتنی است؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد افسانه کاغذچی به عنوان پایان‌نامه نمونه در مقطع کارشناسی ارشد در سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ برگزیده شد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1121968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =