بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های داده مقالات / خوابگاه‌های متاهلی تعطیل شدند

عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مسئولان دوره‌های قبل دانشگاه با چندین پایگاه داده ایرانی و خارجی در راستای استفاده از مقالات قرارداد بسته‌اند، اما چندین سال است که بدهی آنان پرداخت نشده است.

علی فغانی عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر کمیته اینترنت و خوابگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کمبود خوابگاه در دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه تربیت مدرس در گذشته دارای چندین خوابگاه استیجاری بود که مسئولان در دوران کرونا به دلیل کاهش هزینه‌ها، نسبت به تحویل این خوابگاه‌ها اقدام کردند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دیگر دارای دانشجوی مقطع کارشناسی هستند و از طرفی تعداد خوابگاه‌های بیشتری دارند. این دانشگاه‌ها از ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویان کارشناسی که به صورت مجازی در حال تحصیل هستند، استفاده کرده و این ظرفیت را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اختصاص داده‌اند. در حال حاضر جمعیت دانشجویان در دانشگاه رو به افزایش است. دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش نمی‌کند؛ به همین منظور ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه، پاسخگوی این تعداد دانشجو نیست.

تحصیل ۷ هزار دانشجوی غیربومی در دانشگاه تربیت مدرس

دبیر کمیته اینترنت و خوابگاه‌های شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال هزار بیش از ۹ هزار دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس تحصیل می‌کنند که حداقل ۷ هزار دانشجو غیر بومی هستند. در حال حاضر ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دانشجو ساکن خوابگاه هستند. بخشی از دانشجویان غیربومی ورودی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هستند و به دلیل آنکه واحدهای عملی و کارگاهی آن‌ها آغاز نشده، مجاز نیستند از خوابگاه و غذای دانشجویی استفاده کنند. این دانشجویان مجبور به اجاره خوابگاه‌های غیر دانشگاهی شده و غذای دانشجویی نیز شامل حالشان نمی‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابل با کرونا، خوابگاه‌ها باید از ۵۰ درصد ظرفیت خود برای اسکان دانشجویان استفاده کنند. با این حال در برخی از اتاق‌های ۶ نفره، ۴ دانشجو حضور دارد، دانشجویان با ارسال پیام به شورای صنفی می‌گویند پروتکل‌های بهداشتی در این خوابگاه رعایت نمی‌شود. شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مسئله کبود خوابگاه را مطرح کرده و فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه نیز پیگیر حل این مشکل است.

رئیس سازمان امور دانشجویان بودجه دانشگاه‌ها را افزایش دهد

فغانی خاطرنشان کرد: مسئولان می‌گویند بودجه دانشگاه برای ساخت خوابگاه دانشجویی کافی نیست؛ حتی اگر هم‌اکنون نیز برای ساخت خوابگاه اقدام شود، ساخت و ساز آن حدود ۴ تا ۵ سال طول می‎کشد. از طرفی بودجه دانشگاه به اندازه‌ای نیست که بتوان نسبت به اجاره خوابگاه اقدام کرد. ما درخواست ارائه زمین به دانشگاه توسط شهرداری تهران را در روز دانشجو به علیرضا زاکانی مطرح کردیم که متاسفانه توجهی به آن نشد. رئیس سازمان امور دانشجویان باید در راستای افزایش بودجه‌ دانشگاه‌ها تلاش کند.

عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به سرعت پایین اینترنت در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: اینترنت دانشگاه تهران نامحدود بوده و سرعت آن ۱۶ مگابایت در ثانیه است، ولی خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس هفته‌ای ۲ گیگ با سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه به دانشجویان ارائه کرده است.

تعطیل خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تربیت مدرس

وی با اشاره به خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تربیت مدرس افزود: دانشگاه قبل از شیوع ویروس کرونا دارای ۳ خوابگاه متاهلی بود که تعداد آن به یک خوابگاه کاهش پیدا کرد، در نهایت با ارائه وام به دانشجویان خوابگاه موسی نژاد دانشکده کشاورزی از آنان خواستند که از خوابگاه خارج شوند. در حال حاضر این خوابگاه مجردی است؛ با این وجود دانشگاه تربیت مدرس با کمبود خوابگاه مواجه است. یکی از مطالبات شورای صنفی آن است که مسئولان نسبت به ارائه خوابگاه متاهلی به دانشجویان اقدام کنند.

بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های داده

مهرداد آقایی نماینده دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دبیر کمیته تغذیه و تربیت‌بدنی شورای صنفی در ادامه این گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه مشکلات خوابگاه‌های دانشجویان در زمینه خوابگاه و تغذیه از سازمان امور دانشجویان ناشی می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رئیس دانشگاه تربیت مدرس تغییر کرده و چندین بار با شورای صنفی جلسه داشته و مطالبات دانشجویان را پیگیری می‌کند، نکته قابل توجه آنجاست دانشگاه تربیت مدرس با بدهی‌های بسیار به رئیس جدید تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: مسئولان دوره‌های قبل دانشگاه با چندین پایگاه ایرانی و خارجی در راستای استفاده از مقالات قرارداد بسته‌اند، اما چندین سال است که بدهی آنان پرداخت نشده است. از طرفی بدهی پیمانکارانی که در چند سال گذشته در حوزه خوابگاه‌ها و تامین غذای دانشجویان فعال بودند نیز وجود دارد.

عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تصور کنید رئیس دانشگاه تربیت مدرس از همین ابتدا با چندین میلیارد تومان بدهی مواجه شده است، از طرفی انجام امور آینده دانشگاه نیز بدون صرف بودجه امکان‌پذیر نیست. بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز به صورت انقباضی تعریف شده است.

وی افزود: دود تمامی این مشکلات به چشم دانشجویان می‌رود، تصور کنید ظرفیت خوابگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه کاهش یافته است و دانشجویانی که دوره‌های عملی و خوابگاهی دارند، با مشکل مواجه می‌شوند. از طرفی سنوات تحصیلی مجاز آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا افزایش می‌یابد و دانشجویان با جریمه مالی مواجه می‌شوند.

جریمه‌های افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان بخشیده شود

آقایی بیان کرد: در چنین شرایطی اساتید از بودجه دانشگاه حقوق خود را دریافت می‌کنند؛ اما دانشجویان مجبورند به دلیل آنکه نتوانسته‌اند به موقع از پایان‌نامه خود دفاع کنند، جریمه مالی به دانشگاه پرداخت کنند. در صورتی که سنوات دانشجویان از حد مجاز بیشتر شود، دانشجویان کارشناسی ارشد باید روزانه ۷ هزار و ۶۰۰ تومان و دانشجویان دکتری باید روزانه حدود ۲۳ هزار تومان را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان دکتری ورودی ۹۵ تا ۱۴۰۰ و دانشجویان ارشد ورودی ۹۷ تا ۱۴۰۰ در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل هستند. طبیعتاً افزایشی سنوات تحصیلی این دانشجویان، بر تعداد دانشجویان دانشگاه می‌افزاید و تامین هزینه‌های دانشجویی را نیز دشوارتر می‌کند. یکی از مطالبان شوراهای صنفی آن است که دانشگاه‌ها نسبت به بخشیدن جریمه‌های مالی دانشجویان که از افزایش سنوات تحصیلی آنان ناشی شده، اقدام کنند.

دبیر کمیته تغذیه و تربیت‌بدنی شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس گفت: وزارت علوم باید بودجه‌ای با هدف گذر از دوران کرونا به دانشگاه‌ها تزریق کند تا با استفاده از آن بتوان مشکل دانشجویان رسوبی که سنوات تحصیلی مجاز آنان به اتمام رسیده و در دانشگاه حضور دارند، حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122091

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =