اعتراض ۵۴ دانشکده پرستاری به حقوق دریافتی دانشجویان/ حق‌الزحمه واکسیناتورها از دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌ها بیشتر است

دبیر شورای صنفی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شورای صنفی ۵۴ دانشکده پرستاری و مامایی خواهان افزایش حقوق دریافتی دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌ها شدند.

سروش آسترکی گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حقوق کار دانشجویی دانشجویان پرستاری اظهار کرد: میزان حقوق کار دانشجویی اوایل دهه ۹۰ در وزارت بهداشت مصوب شده و برای هر ساعت ۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان برای کار در بالین دانشجویان پرستاری در نظر گرفته شده است. از گذشته تا کنون سقف کاردانشجویی ۱۰۰ ساعت در ماه بوده است.

وی ادامه داد:  یک دانشجوی پرستاری با ۱۰۰ ساعت کار در اوایل دهه ۹۰ می‌توانست ۸۵۰ هزار تومان دریافت کند. این مبلغ در سال ۹۱ با توجه به حقوقی که پرستاران دریافت می‌کردند، مناسب بود. حقوق پرستاران هر ساله افزایش پیدا می‌کند اما حقوق دانشجویان پرستاری در هفت تا هشت سال گذشته ثابت مانده است.

دبیر شورای صنفی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر اکثر دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مبلغ ۸۵۰ هزار تومان را به عنوان حقوق دریافت می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان ساعتی ۶ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، به‌طوری‌که قانون مصوب سال ۹۲ نیز در این دانشگاه رعایت نمی‌شود، به همین منظور میزان استقبال دانشجویان از کار دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان کمتر است.

افزایش مبلغ کار دانشجویی برای فعالیت در بخش کرونا

وی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از پرستاران در بخش‌های کرونا مشغول به فعالیت شدند.‌ بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل تعداد بالای بیماران، با کمبود دانشجوی پرستاری و نیروی کار مواجه شد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مشاهده چنین شرایطی از شورای صنفی خواست اطلاعیه های لازم در زمینه انجام کار دانشجویی با مبلغ ساعتی ۸ هزار و۵۰۰ تومان را به دانشجویان ابلاغ کند. تنها ۱۰ تا ۱۲ نفر از ۱۵۰۰ دانشجویی رشته پرستاری که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل بودند نسبت به انجام این کار دانشجویی در تابستان داوطلب شدند.

۱۵ هزار تومان در ساعت؛ مبلغ کار دانشجویی بخش کرونا

آسترکی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای تشویق دانشجویان پرستاری برای مشارکت بیشتر، مبلغ کاردانشجویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ساعت برای بخش‌های غیرکرونا و ۱۵ هزار تومان در ساعت برای بخش کرونا به تصویب رسید. این افزایش حقوق تنها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اتفاق افتاد، البته دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نسبت به افزایش مبلغ کار دانشجویی اقدام کرد اما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران هنوز هم ۸۵۰۰ تومان به ازای یک ساعت کار دانشجویی دریافت می‌کنند. حدود ۹۰ درصد دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور همین مبلغ یا کمتر از آن  را به عنوان کار دانشجویی دریافت می‌کنند.

حقوق دریافتی واکسیناتورها بیشتر از دانشجویان پرستاری بخش بالین بیشتر است

وی اضافه کرد: از زمان تسریع روند واکسیناسیون، پایگاه‌های بسیاری تحت نظر دانشکده‌های پرستاری و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تاسیس شده است. برخی از این پایگاه‌ها مربوط به هلال احمر بود و به دانشجویانی از سوی هلال احمر در این پایگاه‌ها فعالیت می‌کردند نیز وعده حقوق ۱۵ هزار تومانی داده شده بود. در آن دوران ممکن بود شیفت‌های دانشجویان پرستاری در بخش‌ها سنگین‌تر باشد با این حال مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کار دانشجویی دریافت می‌کردند، امّا دانشجویانی که در مراکز واکسیناسیون مشغول به کار بودند ساعتی ۱۵ هزار تومان حقوق می‌گرفتند.

این فعال صنفی دانشجویی خاطرنشان کرد: تنها دانشجویان ترم ۶ تا ۸ پرستاری می توانند در قالب کار دانشجویی در بخش‌های بیمارستانی مشغول به کار شود، اما دانشجویان ترم ۳ به بعد باتوجه به تجربیات دوران کارآموزی خود می‌توانند در مراکز واکسیناسیون کار کنند، به همین منظور واکسیناسیون با استقبال بسیاری از سوی دانشجویان مواجه شد. با این حال حقوق برخی از این دانشجویان با تأخیر پرداخت شد، به طوری که در برخی از دانشگاه‌ها حقوق آبان و آذر و بعضا مهر و شهریور دانشجویان هنوز پرداخت نشده است.

وعده ‌های مسئولان با هدف افزایش مشارکت دانشجویان در واکسیناسیون عمومی

وی بیان کرد: مسئولان علاوه بر حقوق، وعده گواهی کار داوطلبانه را به دانشجویان دادند و اعلام کردند این گواهی در رزومه دانشجویان تاثیر مستقیمی دارد. از طرفی وعده دادند هر چقدر که دانشجویان پرستاری در مراکز واکسیناسیون یا بخش کرونا باشند، به همان میزان از زمان طرح دو ساله آنان کاسته می‌شود. این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و غیرقابل اجرا بود.  دانشجویان ترم ۷ و ۸ که در حال حاضر مشغول گذراندن دوران طرح خود هستند، این موضوع را پیگیری کرده اما مسئولان مربوطه اعلام کردند باید دانشجویان ۲ سال طرح خود را بگذرانند.

اعتراض دانشجویان بالینی نسبت به حقوق دریافتیشان

دبیر شورای صنفی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشجویان واکسیناتور روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دوز واکسن تزریق می‌کردند و تحت فشار قرار داشتند با این حال دانشجویانی که در بخش بالین مشغول به فعالیت بودند نسبت به تفاوت حقوق دریافتی خود با دانشجویان واکسیناتور اعتراض داشتند. دانشجویان پرستاری در بخش‌های بالینی بر این باور بودند که کارهای تخصصی تری را انجام می دهند.چ و به ازای آن ۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند.

حقوق دانشجویان پرستاری بالینی و واکسیناتورها برابر شود

وی ادامه داد: شورای صنفی ۵۴ دانشکده پرستاری و مامایی  خطاب به وزیر بهداشت، معاون پرستاری، معاون توسعه مدیریت، منابع وبرنامه ریزی، مدیرکل توانمندسازی معاونت پرستاری و مدیرکل ارتقای سلامت معاونت پرستاری نامه‌ای ارسال کرد و خواهان برابر شدن  کار دانشجویی دانشجویان بالینی و واکسیناتورها با مبلغ ۱۵ هزار تومان شد.

آسترکی خاطرنشان کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت موافق افزایش مبلغ کار دانشجویی دانشجویان پرستاری در بخش بالین به ۱۵ هزار تومان بود اما بسیاری دانشگاه ها می‌گویند بودجه کافی برای هر میزان بودجه که توسط وزارت بهداشت مصوب می‌شود را ندارند و وزارت بهداشت باید هزینه‌های این موارد را پرداخت کند.

کاهش مشارکت دانشجویان پرستاری در فرایند واکسیناسیون به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس امیکرون ضرورت دارد بسیاری از افراد نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کند در این راستا دانشگاه‌ها با کمبود نیرو برای واکسیناسیون مواجه هستند، از طرفی دانشجویان نیز به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌های ماه گذشته شان از مشارکت در این طرح استقبال نمی‌کنند. از طرفی استفاده از نیروهای طرحی پرستاری با حقوق دریافتی ۸ میلیون تومان برای دانشگاه‌ها به صرفه نیست. بنابراین دانشگاه‌ها مجبور هستند از دانشجویان ترم ۳ و ۴ پرستاری یا دانشجویانی که به حقوق کم و تاخیر در پرداخت آن مشکلی ندارند، استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123540

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =