همه کشورهای 4+1 با نمایندگان آمریکا دیدار دارند / مذاکره روسیه با ایالات متحده به نمایندگی از ایران نیست

ابوالفتح با بیان اینکه همه اعضای 4+1 در چارچوب کمیسیون مشترک برجام با آمریکا دیدار و مذاکره دارند، افزود: این امر صرفا بر عهده روسیه نیست و نباید تصور کرد فقط روسیه در حال مذاکره با آمریکا است و گویی مواضع ایران را نمایندگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مذاکرات به منظور احیای برجام بین ایران و 4+1 همچنان ادامه دارد و طیف‌ها و جریانات مختلف سیاسی با اهداف گوناگون به اظهار نظر در خصوص آن می‌پردازند. اما آنچه که این روزها در فضای مجازی مورد توجه برخی جریانات خاص قرار گرفت، دیدار نماینده روسیه با نماینده آمریکا بود. طیف مذکور تلاش کرد با طرح این ادعا که روس‌ها به جای نمایندگان در حال مذاکره با نمایندگان آمریکا هستند، این ایده را القا کنند که ناتوانی تیم ایرانی موجب شده روسیه مواضع ایران را در مقابل آمریکا نمایندگی کند.

در همین راستا، مصاحبه‌ای با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد. وی معتقد است: این مذاکرات بین ایران و گروه 4+1 و به منظور پیدا کردن مسیری برای ایالات متحده آمریکا مبنی بر بازگشت به برجام در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که ایالات متحده باید به برجام بازگردد. وی با بیان اینکه گروه 4+1 نیز از موضوع ایران حمایت کرده خاطر نشان کرد: اختلاف دیدگاهی بین گروه روسیه، چین و ایران از یک طرف و سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان وجود دارد؛ اما همه این کشورها معتقدند که آمریکا باید به برجام بازگردد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در خصوص علت مذاکره نماینده روسیه با نماینده آمریکا اظهار کرد: گروه 4+1 از یک طرف در چارچوب کمیسیون مشترک برجام با ایران مذاکره می‌کند و از طرف دیگر، در حاشیه نشست‌های وین با ایالات متحده آمریکا در حال گفتگو هستند. وی افزود: این امر صرفا بر عهده روسیه نیست و نباید تصور کرد فقط روسیه در حال مذاکره با آمریکا است و گویی مواضع ایران را نمایندگی می‌کنند. ایشان تاکید کرد که چنین تصوری اشتباه است و باید رسانه‌ها به افکار عمومی توضیح دهند که چینی‌ها، روس‌ها و سه کشور اروپایی نیز با آمریکا مذاکره می‌کنند و همه اعضای 4+1 به همراه نماینده اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا آمریکا را قانع کنند که به برجام بازگردد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه نباید عکس دیدار نماینده روسیه با نماینده آمریکا این ذهنیت را ایجاد کند که فقط روس‌ها با آمریکا مذاکره می‌کنند. اروپایی‌ها نیز با نمایندگان آمریکا دیدار می‌کنند و در حال تلاش برای یافتن راه حل بینابینی هستند. وی افزود این تصور درستی نیست که فکر کنیم روسیه وکالت ایران را برعهده دارد؛ روس‌ها در سطوح مختلف با آمریکا دیدار و مذاکره می‌کنند و طبیعی است که در سطح میانی وزارت خارجه دو کشور نیز دیدارهایی وجود داشته باشد.

مذاکره مستقیم با ایالات متحده باب موضوعات غیر هسته‌ای را باز می‌کند

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص لزوم مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: باید این نکته را در نظر داشت که آنچه در وین جریان دارد، مذاکرات کمیسیون مشترک کشورهای عضو برجام است و فقط کشورهای عضو برجام در این مذاکرات حضور دارند. وی افزود: چه ایالات متحده و چه سایر کشورها –از جمله عربستان، استرالیا و ...- با توجه به اینکه عضو برجام نیستند، نمی‌توانند در این مذاکرات حضور داشته باشند. لذا حضور نماینده آمریکا در مذاکرات وین –نشستی که بین ایران و گروه 4+1 جریان دارد- به مصلحت نیست و در حقیقت راه دادن یک کشور غیرعضو در یک نشست مربوط به کشورهای عضو است.

ابوالفتح در ادامه افزود: اگر مذاکراتی خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام با آمریکا انجام شود، ممکن است آمریکایی‌ها موضوعات غیر هسته‌ای را مطرح کنند. این در حالی است که به گفته ایشان کشورهای 4+1 نمی‌توانند موضوعات غیر برجامی مطرح کنند و اگر هم بخواهند به بحث‌های منطقه‌ای، موشکی و غیره بپردازند، با اعتراض ایران مواجه می‌شوند؛ از آنجایی که فلسفه این نشست برجام و پرونده هسته‌ای است، اعتراض ایران نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. این کارشناس سیاست خارجی معتقد است، تا قبل از ورود مجدد آمریکایی‌ها به برجام، جمهوری اسلامی مذاکره با آنها را به مصلحت نمی‌داند؛ زیرا این امر باب طرح موضوعات غیرهسته‌ای را از طرف آنها باز می‌کند.

این تحلیلگر حوزه بین الملل در انتها در مورد پیشرفت مذاکرات  با اشاره رو به جلو آن گفت: این مذاکرات زمانبر است و باید انتظارات مبنی بر حل و فصل زودهنگام مسائل تعدیل کرد. هر چند که وی معتقد است، نه ایران و نه آمریکا چاره‌ای و گزینه‌ای جز مذاکره ندارند و در صورت طولانی شدن و حتی شکست مذاکرات، مجدد باید پای میزه مذاکره –مستقیم و یا غیرمستقیم- به توافق برسند. از این جهت می‌توان گفت رسیدن به توافق تقریبا قطعی است ولی اینکه چه زمانی حاصل بشود و مفاد آن چیست، جای بحث و بررسی دارد. ایشان در انتها گفت: بعید است که این اتفاق در هفته‌های نزدیک بیافتد و برای دستیابی به توافق و حل مشکلات به چند ماه زمان نیاز است.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1124568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      روسیه ازخدابی خبر ک هم از امریکا میخوره وهم از ایران..مسولان ‌ن ..ایران بفهمید